Buszmutyi: Márki-Zay a Fideszre mutogat, pedig Joványra kellene!

Valami bűzlik a vásárhelyi buszbotrány körül, és egyre jobban. A város balliberális polgármestere a Fideszre fröcsög, miközben a vállalkozót kellene elővennie, miért nem teljesíti a közpénzből kötött közszolgáltatást. Jovány Gyulának pedig nem a büntetéseire kellene tarhálnia, hanem hivatalos úton, a hivatalos hatóságoknál kellett volna megkérni és megszerezni buszaira a szükséges engedélyeket, ha azokkal tényleg minden rendben van műszaki és személyszállítási szempontból.

Hatalmas hisztit vágott le a héten már megint Márki-Zay Péter, aki azzal hüppögte tele a nyilvánosságot, hogy Hódmezővásárhely a „Fidesz-maffia”/a „Fidesz-bűnszervezet” áldozata lett, már amennyiben „zsarolás és maffiamódszer” áll – szerinte – annak hátterében, hogy a Jovány Busz Kft. két busza nem szerezte meg a „közforgalmú személyszállításra alkalmas minősítést”, illetve a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal (két büntetés után!) három hónapra felfüggesztette a vállalkozás tevékenységét „engedély nélküli buszokkal végzett személyszállítás” miatt – Joványék ugyanis teljes lelki nyugalommal furikáztatták a vásárhelyi tömegközlekedésben a két érintett buszt, három napon át, annak ellenére, hogy nem rendelkeztek az előzetesen szükséges engedélyekkel!

Szóval, az igazság megint csak ideát van, akárhányszor is ordít a Facebookra és a Facebookon Márki-Zay! Akinek – apropó – egyébként a közösség vezetőjeként nem az lenne a feladata, hogy „az ördög ügyvédjét” filmesítse meg, bocsánat: már-már annak a vállalkozónak a jogi képviselőjeként lépjen fel nap mint nap, aki nem tudta, nem tudja teljesíteni a várossal – évi 96 millió forintnyi közpénz ellenében – kötött közszolgáltatási szerződést.

Hadd emlékeztessünk ugyanis e helyütt a vásárhelyi buszmutyi főbb állomásaira!

Az ügy előzménye, hogy a 2020. december 16-i véleményező ülés balliberális bólogatásának kíséretében a városvezető a tavalyi év utolsó hónapjában kihirdette veszélyhelyzeti döntését: az önkormányzat nevében a Joványbusz Kft.-vel, Jovány Gyula cégével kötött szerződést a Jovány Gyula által „újragondolt” vásárhelyi helyi tömegközlekedés üzemeltetésére, 2021. márciusi indulással, két évre. Vagyis „megtörtént a csoda”: „az nyerte a vásárhelyi buszközlekedés üzemeltetését, aki elkészítette a koncepciót”. No, a Fidesz-KDNP nem tartotta a mutyiszagú manővert különösebben csodásnak, korrupció gyanújával feljelentést tett. A botrányt fokozta, hogy az eddigi szolgáltató, a Volánbusz Zrt. állítása szerint hiányos ajánlattételi felhívást kapott, ezért nem is nyújtott be ajánlatot a város „pályázatára”. A Volánbusz amúgy továbbra is hatályosnak, érvényesnek és élőnek tekinti szerződését, melyet a 2018-as tenderen – már Márki-Zay polgármestersége alatt – nyert el, s mely 2023 végéig szól. A társaság tehát nem állt le március 1-jén, az eredeti útvonalak és menetrendek szerint közlekedteti továbbra is buszait (így történhetett meg az, hogy március 1. és március 3. között egyszerre két szolgáltató járművei szaladoztak keresztül-kasul a városban). A Joványbusz felfüggesztése után is tovább szolgáltat a Volánbusz, az a hír tehát minden valóságalapot nélkülöz, hogy Vásárhelyen jelenleg ne lenne helyi buszközlekedés. Mert van!

Más kérdés, hogy a Joványbusz Kft. buszai nem járnak, mert nem járhatnak, ugyanis március 3-án „engedély nélküli buszokkal végzett személyszállítás” miatt három hónapra felfüggesztette a cég tevékenységét a kormányhivatal. Tette mindezt két, egyaránt 100 ezer forintos büntetés után azért – számos cikkben megírtuk –, mert a cég annak ellenére járatta a helyi tömegközlekedésben az SLU-761 és SLU-762 rendszámú buszait, hogy azokra nem rendelkezett a „közforgalmú személyszállításra alkalmas minősítéssel”. Ráadásul – mint korábban szintén felhívtuk rá a figyelmet – azért, mert ezeknek a közforgalmú személyszállításhoz szükséges engedélyeknek a megszerzését korábban, március 1-je előtt Jovány Gyula NEM KEZDEMÉNYEZTE a nemzeti közlekedési hatóságként eljáró illetékes szervnél.

Szintén tájékoztattuk róla az olvasókat: a felfüggesztést követően Jovány Gyula az ügyeskedő vállalkozó tankönyvi példáját adta elő buszai engedélyeztetése körül előad. Finoman fogalmazva sem érhető, miért „okosban” nyomult, miért keresett kerülőutakat, ha a két, külföldről beszerzett járművével minden rendben van: megpróbált ügyeskedni, és megkerülni a hatóságot, a hivatalos utat, de végül mégis lebukott.

Ahogy egyik legutóbbi cikkünkben írtuk: sokan már a márciusi induláskor sem értették, miért nem lehet az egyenes és tiszta utat választani, miért nem lehetett az arra illetékes hatóságnál precízen, pontosan kérelmezni a szükséges engedélyeket a buszokra, illetve azok hiányában miért volt annyira fontos ezzel az érintett két busszal is szolgáltatni Vásárhelyen. (Miért nem lehetett például még két, a megfelelő engedélyekkel rendelkező buszt bérelni máshonnan, míg ezek nem vizsgáznak le…) A közösségi médiában és a helyi sajtóban is akadtak olyan találgatások, melyek arra célozgattak, nem feltétlenül a legjobb állapotban lévő, a közforgalmi személyszállításra nem feltétlenül a legideálisabb járművekről lehet szó, hiszen azokat sok-sok évnyi nyugat-európai futás és „leselejtezés” után – úgy tudni, lengyelországi kitérővel és közvetítéssel –, kvázi kiszuperáltan” szerezte be Jovány Gyula. De ezzel együtt is megmagyarázhatatlan, hogy a vállalkozás miért nem kérte meg, és miért nem volt képes a hivatalos úton (a nemzeti közlekedési hatóságnál, illetve a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal Műszaki Hatósági Főosztályánál) elintézni a közforgalmú személyszállításhoz szükséges engedélyeket a két buszra március 1-jéig, hiszen azzal elejét vehette volna minden támadásnak.

Ugyanígy védhetetlennek tűnik, hogy mikor „engedély nélküli buszokkal végzett személyszállítás” miatt felfüggesztették a működését, megint nem a hivatalos hatósági szervekhez fordult, és még csak nem is Csongrád-Csanád megyében, hanem megpróbálta megoldani – mondjuk így – „okosban”, azaz egy Pest megyei magán-vizsgaállomáson levizsgáztatni a buszokat. Csakhogy a hatályos jogszabályok szerint ez a vizsgáló állomás nem volt jogosult erre a vizsgáztatási eljárásra (jegyezzük itt meg: feltehetően ezt magának az állomásnak, illetve a kérelmezőnek is tudnia kellett – elég nagy baj, ha nincsenek vele tisztában!). Ezért a „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítés megszerzését hivatalból jogellenesnek minősítette, és visszavonta a Pest Megyei Kormányhivatal. Hab a tortán, hogy a – mint kiderült: jogellenesen – megszerzett minősítést Jovány Gyula megint csak nem Csongrád-Csanád megyében próbálta jegyzőkönyveztetni, hanem Békés megyébe utazott – ahol talán nem hallottak a botrányairól… –, és az Orosházi Járási Hivatalban pecsételtette a buszok forgalmijába. A Pest Megyei Kormányhivatal határozata alapján töröltethette azokat, mert érvénytelennek tekinthetők.

Itt szeretnénk hangsúlyozni: Jovány Gyula jól láthatóan sunnyog, és hallgatásba menekül. Lapunk, a Promenad.hu több alkalommal küldött neki kérdéseket, megkereséseket, de soha semmire nem válaszolt. Pedig szeretnénk tudni, és a vásárhelyi közösségnek is joga van hozzá, hogy tisztán lásson:

Miért nem a nemzeti közlekedési hatóság fordultak az SLU-761 és SLU-762 rendszámú buszainak „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítése ügyében február óta? Miért nem kérték meg a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal Műszaki Hatósági Főosztályánál a „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítést a két buszra, miért nem jelentkeztek be a hatóságnál erre a típusú vizsgáztatásra? Mi alapján választották ki azt a Pest megyei magán-vizsgaállomást, ahová a két buszt márciusban elvitték vizsgáztatni? Tudtak-e arról, hogy ez a vizsgáló állomás nem jogosult a „közforgalmú személyszállításra alkalmas” vizsgáztatási eljárás lefolytatására, mert az a nemzeti közlekedési hatóság kizárólagos jogköre? Felmerült-e bármi olyan probléma, műszaki vagy személyszállításhoz kapcsolódó aggály a buszokkal kapcsolatban, ami miatt úgy érezték, ezt a Pest megyei magán vizsgáló állomást kell megkeresniük, nem a nemzeti közlekedési hatóságot? Miért nem kezdeményezik a Csongrád-Csanád megyei illetékes hatóságnál a két buszra a „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítéshez szükséges vizsgálati eljárást?

Őszinte, egyenes válaszok hiányában csak a találgatások maradnak, no meg a bizonytalanság. A kínzó kérdések, hogy miért ügyeskedik, és miért okosban nyomul a vállalkozó, ha a buszai minden tekintetben rendben vannak műszaki és személyszállítási szempontból. Hogy miután nem jött össze a Pest megyei magánakció, miért bocsátja szinte azonnal árúba járműveit a hasznaltauto.hu oldalon. Miért nem kezdeményezi a nemzeti közlekedési hatóságnál, azaz a Csongrád-Csanád megyei illetékes kormányhivatali szervnél a két buszra a „közforgalmú személyszállításra alkalmas” minősítéshez szükséges vizsgálati eljárást. És Vásárhely polgármestere miért csinál politikai cirkuszt az ügyből, miért a kormányt, a Fideszt támadja ahelyett, hogy azt tenné, ami a dolga: számon kérné a vállalkozón 96 millió forintnyi közpénzből kötött szerződés alapján a közszolgáltatást, s felszólítaná a céget, hogy tegyen meg mindent annak mielőbbi, jogszerű (le)folytatásáért olyan járművekkel, melyek minden szükséges hatósági engedéllyel rendelkeznek, azaz biztosított a megfelelő műszaki állapotuk, személyszállítási képességük – a vásárhelyi emberek biztonsága érdekében. Egyáltalán: miért is kellett privatizálni a vásárhelyi buszközlekedést?

„A városkártyával ingyenes helyi közlekedés egy porcelángyári munkásnak évi 54 ezer forint megtakarítást, egy nyugdíjasnak a rendszeres piacozást, egy Bibó utcai kisgyermeknek a könnyebb iskolába járást, egy nagymamának pedig az unokák gyakoribb meglátogatását jelentette. Ezt vették most el tőlünk” – írja közösségi oldalán Márki-Zay. Csak abban téved és csúsztat, ki vette el tőlük, ki hagyta cserben a porcelángyári munkást, a nyugdíjast, a Bibó utcai kisgyermeket és a nagymamát. Ami a felelősség kérdését illeti, jobb lesz, ha Jovány Gyulával együtt a tükörbe néz…

Fotó: Facebook/Márki-Zay Péter