Hód Úszók: Fogyasszunk megfelelő mennyiségű vizet, hogy a legjobbak lehessünk!

A Hód Úszó SE versenyzői és edzői nem csak úszni és tréningezni szeretnek a vízben, hanem fontosnak tartják a megfelelő mennyiségű folyadék bevitelét is. A Víz Világnapján Máté-Juhász Adél edző, táplálkozási tanácsadó, korábbi válogatott, ifjúsági Európa-bajnok úszó hívja fel a figyelmet a vízfogyasztás fontosságára.

Nagyon sok úszó, főleg a fiatal sportolók, amint beugranak a medencébe, elfelejtenek inni, pedig ahogy elkezdődik az edzés, máris folyadékot veszítenek. A víz nemcsak a porcok fő összetevője, hanem az ízületi folyadék része is, ezáltal védi az ízületeket. Folyadék hiányában viszont romlik a porcok és ízületek állapota. Arról nem is beszélve, hogy a víz szabályozza a test hőmérsékletét is.

Bizonyított tény, hogy a 2%-os folyadékveszteség akár 20% -kal is ronthatja a sportoló teljesítményét. Nem tűnik olyan soknak ez a 2%, de fontos tudni, hogy 4%-os folyadékvesztésnél már hányinger, émelygés vagy akár hasmenés is előfordulhat. Amikor valaki szomjasnak érzi magát, addigra a szervezet már 1%-ot veszített vízháztartásából. Inni még az előtt kell, hogy a szomjúságérzet jelentkezne.

Röviden: ha nem megfelelően van hidratálva a versenyző, akkor nem tudja a legjobb teljesítményét nyújtani. Éppen ezért a Hód Úszó SE versenyzői is fokozottan figyelnek arra, hogy az úszók elég folyadékot fogyasszanak az edzéseken (is).

Hód Úszók: Fogyasszunk megfelelő mennyiségű vizet, hogy a legjobbak lehessünk! 1

Célunk, hogy edzés előtt 1 órával 0,5-1 litert igyunk. Úszás közben 10-20 percenként próbáljunk meginni 125-250 ml-t az edzés végéig. Ha a tréning végén émelygést vagy más gyomor-bél tüneteket érzünk iváskor, akkor valószínű, hogy dehidratáltak vagyunk! Kismértékű dehidrációnál (2%-os súlyvesztés) a gyomorműködés lelassul, felborul a gyomorműködés normális ritmusa. Ennek következménye a puffadás, az émelygés és a szédülés” – mondta el Máté-Juhász Adél.

Az edző hozzátette, hogy a megfelelő mennyiségű ivás kihívást jelenthet, ha a medencében tartózkodunk, hiszen nem tudjuk, hogy mekkora mennyiséget kell bevinni a szervezetbe. Ezért jó megoldás lehet, hogy edzés előtt és után mérlegelje magát a versenyző.  Az optimális egészség és teljesítmény érdekében minden elveszített fél kiló után meg kell inni fél liter vizet.

A vizet megérteni nem más, mint megérteni a világegyetemet, a természet csodáit és magát az életet.”  Dr. Masaru

 

Igyatok Ti is sok vizet, hogy a lehető legjobbat tudjátok kihozni magatokból!

 

Forrás: hoduszo.hu