Márki-Zayék szerencsétlenkedése miatt bukhat a szennyvízprojekt

A balliberális polgármester hiába mutogat máris hevesen a Fideszre, a pénzt nem a kormány veheti, hanem a város veszítheti el, mégpedig a jelenlegi vezetés több mint két éve tartó teszetoszasága miatt. Akkor meg tulajdonképpen ki is bünteti Vásárhelyt?

Így legyen ötösünk a lottón! Márki-Zay Péter máris ezerrel másra mutogat, és a Fideszre, valamint a kormányra akarja kenni a saját szerencsétlenkedését, miután a jelek szerint az ötmilliárdos könyvtárbukta után egy újabb többmilliárdos projektet sikerül elbénáznia Vásárhelynek: mégpedig a szennyvízberuházást.

Mint lerántottuk róla a leplet: több mint két éve húzódik a helyi szennyvíztisztító felújításának közbeszerzése, és az akkori támogatási összegből ma már minden valószínűség szerint nem lehet megvalósítani a beruházást. Márki-Zay most a kormányt támadja, amiért nem ad újabb milliárdokat, pedig elég lett volna, ha a pártalapítás és a miniszterelnöki ambíciók mellett csak egy kicsit figyel a városra. Hétvégi cikkünk kapcsán a balliberális polgármester a „trágárkodásba” kötött bele, pedig nem tettünk más, mint nevén neveztük a dolgot; mert lehet itt finomkodni, de: szarban maradhat miatta a város. Ezzel együtt is kénytelen volt elismerni, hogy tényfeltáró írásunk „maga különben meglehetősen tényszerű”… A politikus azt is kifejti, az Alföldvíz által üzemeltetett telep az európai környezetvédelmi előírásoknak nem felel meg, ezért a cég rendszeres büntetéseket kap, vagyis a vásárhelyi szennyvíztelep korszerűsítése elvben tényleg nem halogatható tovább. Erre évek óta rendelkezésre áll 1,56 milliárd forintnyi központi támogatás, mégis, 2018 óta semmi érdemi előrehaladás nem történt. Miért is?

Idézzük akkor fel újra: az előző önkormányzat sikeres pályázatának köszönhetően 2017-re 1,56 millió forint támogatás várta, hogy meginduljon a beruházás. 2017-ben meg is jelent a város közbeszerzési kiírása, amely 2018 elején eredménytelenül zárult: a beérkezett ajánlatok jelentősen meghaladták a rendelkezésre álló keretet. Az önkormányzat ekkor egyeztetésbe kezdett a vízhálózatot működtető Alföldvíz Zrt.-vel, az illetékes hatóságokkal, valamint vízügyi és környezetvédelmi szakemberekkel, hogy a korszerűsítés műszaki tartalmának újratervezésével sikerüljön olyan megoldást találni, amellyel a korszerűsítés belefér, vagy legalább közelebb kerül a támogatási kerethez. Egy ilyen munkában az idő a legfontosabb, hiszen az építőipari árak időközben folyamatosan emelkednek. A 2018-as polgármesterváltást követően a város új vezetésének azonban „fontosabb” dolgai is akadtak, mint a szennyvíztisztító: a permanens kormány- és Fidesz-ellenes harc és uszítás, megspékelve a polgármester országos politika ambícióival. Két év elszaladt, mire 2020 tavaszán újra megjelent Vásárhely közbeszerzési kiírása a szennyvíztisztító korszerűsítésére. Bár az eredményt még nem tudni, Márki-Zay a város legutóbbi közgyűlésén kissé árulkodó módon megkezdte a „hivatalos magyarázat” bevezetését: a kormány „bünteti” Vásárhelyt, amiért nem ad további 3,3 milliárd forintot a beruházásra. A valóság nyelvére lefordítva ez annyit jelent: kormányszidás lesz, új szennyvíztisztító aligha. Azt ugyanis nehéz elképzelni, hogy a koronavírus-járvány miatt rogyadozó gazdasággal küzdő kormány csak azért fog újabb 3,3 milliárdot adni, mert két évig Márki-Zaynak nem volt ideje a városi szennyvíztisztító milliárdos korszerűsítési programjával foglalkozni. Vagyis a könyvtár ötmilliárdos bukása után úgy néz ki, érik az újabb bukta, Vásárhely újabb milliárdoktól eshet el és ismét bebizonyosodik: ha a munka nincs elvégezve, akkor nem fejlődik a város.

Sajnos egyre nyilvánvalóbb ugyanis, a több mint kétéves semmittevés oda vezetett, hogy a város a közbeszerzésével nem fog beleférni a költségvetési keretbe. Márki-Zay hiába kiabál, és hibáztatja a Fideszt, a helyzet az, hogy a kormány nem vett el semmit: ez a bizonyos 1,56 milliárd forint 2018 óta folyamatosan Hódmezővásárhely rendelkezésére áll. A kormányzatnak semmi köze ahhoz, hogy az új polgármester és hivatala eltökölte az előkészítést. Itt emlékeztetünk még egyszer: már 2017/2018-ban sem volt biztos, hogy ezen az áron meg lehet csinálni a beruházást, ezért tárgyaltak a város korábbi vezetői és akkori felelős szakemberei rendkívül intenzíven a hatóságokkal a lehetőségekről, de ez a munka – mint oly sok minden más a városban – 2018. február 25-e után megrekedt. 2018-at követően csak az idei évben írták ki a közbeszerzést, és valóban, jó eséllyel a projekt nem fér bele a pénzügyi keretbe. Ám e tekintetben máris felmerülnek a kérdések: miért nem történt semmi bő két évig, ki is volt ebben az időben a polgármester? Márki-Zay nem vállalja a felelősséget az általa irányított hivatal tevékenységéért? Szerinte a saját hivatalának munkájáért is a Fidesz a felelős, a saját hivatalának teszetoszaságáról is a kormánypártok tehetnek? Komolyan vehető az a politikus, aki a második többmilliárdos buktája kapcsán is a kormányra mutogat, miközben kiderül, hogy a hivatala nem végezte el a szükséges előkészítést, munkát, illetve – ezt is megírtuk korábban! – miközben más ellenzéki irányítású városokban, például Szegeden is javában és gőzerővel zajlanak a fejlesztések? Ennek kapcsán bárki számára is hihető az a szánalmas magyarázkodás, hogy a kormány csak és kizárólag Vásárhelyt „bünteti”?

Így vagy úgy, Márki-Zay a jelek szerint egyedül erre épít: ha és amennyiben a kormány nem támogatja tovább a kétéves teszetoszaságot, akkor előhúzza egyedüli – cinkelt! – politikai kártyáját, és a kormányra meg a Fideszre fog mutogatni, mint az elbaltázott könyvtárberuházás esetében. Közben azonban a helyzet az, hogy a balliberális városvezetés egy okoszebrán kívül komolyabb fejlesztést képtelen elérni és felmutatni Vásárhelyen…