Minden korábbinál több elektromos autót adhatnak el idén

Egyre könnyebben lehet elektromos autóhoz jutni itthon és Európában is. Németországban például a duplájára emelték a 40 ezer eurónál olcsóbb modellek támogatását, Franciaországban a cégek ötezer eurós kedvezményt kapnak. Magyarországon pedig akár két és fél millió forintos támogatás is igényelhető, ha új elektromos autót vásárolunk.

Németországban a kocsikat tömeg és a szén-dioxid-kibocsátás alapján kategóriákba sorolják. Minél kisebb a tömeg és alacsonyabb a kibocsátás, annál nagyobb a kedvezmény. A gyártmányok nagyjából kétharmada az úgynevezett B hatékonysági kategóriába tartozik, egy ilyen autó árából 2500 euró kedvezményt kaphat a vásárló.

Hatalmas anyagi veszteséggel számolnak

„Valamilyen formában támogatni kell az autóipart annak érdekében, hogy a koronavírus miatt időszakot túlélje. Akár a beszállítói oldalon, akár az autógyártó oldalon hatalmas anyagi veszteséggel számolnak” – mondta Várkonyi Gábor autóipari szakújságíró az M1 Ma reggel című műsorában.

Nagyságrendileg 20 millió autó mínusszal számolnak az elemzések a következő időszakra világpiaci tekintetben. Hozzátette, erre az évre a vírusos időszak előtt nagyjából 90 millió darabos eladást számoltak globálisan, ebből jó esetben megvalósulhat 70 millió darab.

Ez azt jelenti, hogy nemcsak az Európai Unió területén van sok millió autónyi túlkapacitás, hanem mindenhol máshol is.

„Ilyen túlkapacitások mellett gyárbezárások nélkül, komoly leépítések nélkül nem lehet túlélni autóipari szemszögből nézve egy-egy cégnek a következő egy vagy két évet. Vásárlást támogató módszerekkel megpróbálják stabilizálni politikai oldalról is az autógyártók helyzetét” – fejtette ki.

„Az egész járványkérdés azokat a problémákat hozta napvilágra, amelyeket a következő 3-5 évben egyébként is láttunk volna, csak most felgyorsította a folyamatot. Ez egy olyan iparág, ami lassan tud változni” – fogalmazott.

Uniós szinten is bőkezű a magyar elektromosautó-vásárlási támogatás

A magyar elektromosautó-vásárlási támogatás európai uniós szinten is elég bőkezűnek számít. Magyarországon ötmilliárd forintos keretösszegű pályázatot indítanak a tisztán elektromos autók és segédmotoros kerékpárok beszerzésének támogatására. Jelenleg körülbelül 18 ezer elektromos jármű van forgalomban, az ötmilliárd forintos támogatással pedig várhatóan 1200-1500 kerülhet az utakra.

A vissza nem térítendő támogatás összege 11 millió forintos beszerzési ár alatt a 2,5 millió forintot is elérheti gépjárművenként, a 11-15 millió forint közötti autóknál a támogatás maximum 500 ezer forint. A taxis szolgáltatók esetében a támogatás a beszerzési ár 55 százaléka is lehet.

Kifejtette, a töltőhálózat fejlődik, de az egész unióra egységesen jellemző, hogy ez a fejlődés viszonylag lassú még mindig, mert az autógyárak kevésbé érzik azt, hogy ez az ő feladatuk lenne. Működnek összefogások az autógyártók részéről arra, hogy legyen egy európai töltőhálózat, főleg a gyorsforgalmi utak mentén, hogy az elektromos autó ne csak egy városi, elővárosi közlekedésre alkalmas eszköz legyen, hanem ténylegesen meg lehessen vele tenni hosszabb utakat is. Azonban ezeknek az engedélyeztetése hagy kivánnivalót maga után.