Érted aggódunk, Villeroy, nem ellened! 1

Bár úgy tűnik, a porcelángyár rövid távú vásárhelyi terveit szerencsére nem befolyásolja az önkormányzat által kivetett brutális többletadó, a „lex Villeroy” és a jövő kapcsán még mindig kérdőjelek sokasodnak.

Az azért nem derült ki, mit okoz ez a bevételkiesés, kell-e, és ha igen, kinek kompenzálni, vagy a cég „lenyeli?”

Érted aggódunk, Villeroy, nem ellened!

A fenti, egy vásárhelyi lakos által írt friss, CSÜTÖRTÖK ESTI komment – mely megint csak egy a polgármesterhez közel álló felületen(!) jelent meg, mielőtt szó érné a házunk elejét – jól jellemzi azt a korántsem teljesen nyugodt helyzetet, ami Hódmezővásárhelyen az elmúlt bő egy hétben a „lex Villeroy”, vagyis a porcelángyárra kirótt brutális, 113 millió forintos többletadó kapcsán kialakult. A Villeroy & Boch Magyarország Kft. immár két közleményt is kiadott, melyben megnyugtatja a kedélyeket: örömtelinek látszik, hogy szerencsére az adókedvezményük hirtelen visszavonása nem befolyásolja (negatívan) a cég 2020-as vásárhelyi terveit. Vagyis – hála Istennek – legalábbis rövid távon fellélegezhet a vállalkozás több mint 800 munkavállalója, illetve a dolgozók családjai: a cég szerint a többletadó nem érinti a 2020-ra tervezett béremelést és a jövő év munkavállalói létszámát.

Az egyedi helyzetek és megoldások városában azonban számos kérdésre továbbra sincs egyértelmű válasz a „lex Villeroy” kapcsán. A napokban több konkrét kérdést intéztünk a vállalkozáshoz, mely ezekre nem adott konkrét feleleteket, ehelyett egy általános nyilatkozatot küldött szerkesztőségünknek. A cég közleményeiből a következő kép rajzolódik ki.

Amit tehát jelenleg tudunk:

1, A többletadóról „az önkormányzat nevében Márky-Zay Péter polgármester előzetesen tájékoztatta a vállalat vezetését, azaz nem érte váratlanul sem a vásárhelyi ügyvezetést, sem az anyavállalatot a kedvezmény megszűnéséről szóló döntés.”

2, „A Villeroy & Boch Magyarország Kft. az előzetes tájékoztatás alapján felkészülten várta a döntést, amely 2020-ban lép életbe. A vállalat által fizetendő többletadó semmilyen formában nem befolyásolja a Villeroy & Boch Magyarország Kft. és az anyavállalat 2020-ra, illetve jelenlegi elképzelések szerint (kurzív kiemelés tőlünk – a szerk.) a közeljövőre vonatkozó terveit.”

3, „A Villeroy & Boch konszern jelenleg nem tervezi egyik gyártóhelyén sem a termelés bővítését, sem a gyártás megszüntetését.

A Villeroy ezenkívül úgy kommentálta az önkormányzat döntését, hogy cégük „mint a város egyik legnagyobb munkáltatója, ahogy korábban is mindig, így most is kapcsolatban áll a város és a térség felelős vezetőivel, és időről időre egyeztetnek az aktuális kérdésekben. A vállalat, ahogy eddig, így a jövőben is megfizet minden olyan adót, amelyet kiró rá a helyi önkormányzat.”

Amit továbbra sem tudunk:

1, Nem világos, hogy ha a cégnek pár évvel ezelőtt még helyi adókedvezményre volt szüksége Hódmezővásárhelyen (amit 2018-ban, valamint 2019-ben igénybe is vett), akkor 2020-tól miért nem okoz nehézséget a 113 milliós adótöbblet sem.

2, Nem világos, hogyan lehet az, hogy néhány éve a vásárhelyi fideszes városvezetésnek még az adókedvezmény, az adókönnyítés fontossága mellett érveltek a vállalat helyi vezetői, míg a jelenlegi baloldali-liberális vezetésnek viszont már gond és fenntartások nélkül fizetnek többletadót.

3, Nem világos – mert ez irányú érdeklődésünkre sem kaptunk választ –, hogyan zajlottak a „lex Villeroy” megszavazása előtt a Márki-Zay Péter és a cég közötti tárgyalások. Nem tudjuk, említettek-e aggályokat a polgármesternek a 113 milliós többletadó terhe kapcsán, vagy simán elfogadták az emelést, a pluszterhet.

4, Nem világos, az önkormányzat pontosan miért, milyen okból és milyen célból vetett ki brutális többletadót csupán egyetlen cégre(!) célozva, ami finoman szólva is igazságtalannak tűnik. Ráadásul míg a 101 négyzetméter feletti ingatlanok építményadójának eltörlésével mindössze 32 millió forint esik ki az önkormányzati büdzséből, a másik oldalon ennél jóval több esik be a Márki-Zay-féle változtatásokkal. A cégekre vonatkozó, alapterületet érintő differenciált adóztatás megszüntetése 5 millió forinttal, a Villeroy adókedvezményének eltörlése 113 millió forinttal gazdagítja a városi költségvetést, ami összesen plusz 118 millió forint bevétel.

5, Nem világos – mert ez irányú érdeklődésünkre sem kaptunk választ – pontosan hogyan kívánja kigazdálkodni a Villeroy a 113 milliónyi többletadót 2021-től kezdve, vagyis minek a rovására történik majd mindez, hogyan oldják meg a komoly kiesést, éves nyereségük több mint 10 százalékának önkormányzati megnyirbálását.

Erre vonatkozott érdeklődésünk, ám a konkrét feleletekkel sajnos adósak maradtak az illetékesek. Így pedig a vásárhelyiekben is jogosan merülnek fel továbbra is kérdések (lásd a cikkünk elején jelzett kommentet is!); nem tűntek el a kérdőjelek.

Természetesen a városnak és a munkavállalóknak is kiemelt érdeke, hogy a gigafoglalkoztató porcelángyár hosszú távon Hódmezővásárhelyen képzelje el jövőjét, és nemcsak megőrizze a jelenlegi működési szintjét, de tovább is fejlessze azt. A város és közössége: a vásárhelyiek érdekében. És bár rövid távon egyelőre úgy tűnik, nem lesz negatív következménye a „lex Villeroynak”, nagyon reméljük, hogy hosszú távon sem a munkavállalók, a dolgozók és családjaik, Vásárhely lakossága issza meg a súlyos adóteher levét.

Mert érted aggódunk, Villeroy, nem ellened!

Borítókép: MTI/Kelemen Zoltán Gergely