Tram-train Nagyállomás

2021 őszén már a tram-trainnel utazhatunk Szegedre. A kényelmes út 30-35 percet vesz igénybe Szeged belvárosáig, a szerelvények csúcsidőben 10 percenként követik egymást. És mindent az egészségtudatos életmódért: kerékpárt is fel lehet majd vinni a járatokra!

A tram-train beruházás néhány éven belül közelebb hozza egymáshoz Hódmezővásárhelyt és Szegedet. Az új vasútvillamosnak köszönhetően több munkalehetőség közül lehet majd választani, könnyebb lesz iskolába vagy egyetemre járni, egyszerűbb lesz eljutni egy-egy szakorvosi vizsgálatra, de bővülni fog a sportolási, szórakozási lehetőségek köre is – hívja fel a figyelmet Lázár János, a fejlesztésért felelős kormánybiztos, akit Orbán Viktor miniszterelnök bízott meg a kiemelten fontos közlekedésfejlesztési nagyprojekt levezénylésével.

A térség országgyűlési képviselője rámutat: az elmúlt 150 év legjelentősebb hódmezővásárhelyi beruházása hozzájárulhat ahhoz, hogy a vásárhelyi fiatalok ne vándoroljanak el, itt alapítsanak családot és teremtsenek otthont maguknak. Lázár János hírlevélben gyűjtötte csokorba a tram-trainnel kapcsolatos legjellemzőbb kérdéseket, legfontosabb információkat, lakossági tudnivalókat.

Mikor lesz kész, mikortól lehet utazni a tram-trainnel?

A jelenlegi ütemtervek szerint a 2021 őszi tanévkezdéskor már a tram-trainnel utazhatunk Szegedre.

Mennyi lesz a menetidő, milyen sűrűn jár majd a tram-train?

A Népkerttől nagyjából 30-35 perc alatt lehet majd Szeged belvárosába érni. Csúcsidőben az új villamosvonatok 10, napközben pedig 20 percenként követik egymást.

Fel lehet-e vinni kerékpárt a tram-trainre?

Igen! Kifejezetten az volt a cél, hogy olyan tömegközlekedési fejlesztést hajtsunk végre, ami a városon belüli közlekedés „meghosszabbítása” lehet.

Van-e csúszás a projektben?

Van, de igyekszünk behozni. A csúszást az okozza, hogy a közműkiváltásoknál kiderült: az érintett közműcégek sajnos nem mindig tudják pontosan, hol futnak a saját víz-, gáz- és távhővezetékeik. A szolgáltatók 2017 nyarára ígérték az érintett közművek kiváltását, minderre azonban még mindig nem került sor.

Mennyibe kerül a projekt?

Több mint 70 milliárd forintba. Ez azt jelenti, hogy csecsemőtől az aggastyánig minden vásárhelyire megközelítőleg 1,5 millió forintnyi fejlesztés jut csak a tram-train projektnek köszönhetően.

Mitől ilyen drága a projekt?

Attól, hogy különleges technikai megoldásokat igényel. Például hibrid villamoskocsikat kell gyártatnunk, amelyek egyaránt képesek dízel és villamos üzemmódban is közlekedni. Nyolc kocsit rendeltünk a spanyolországi gyárból, de azt fogom kérni, hogy további négyet vásároljunk meg, így egy esetleges meghibásodás esetén is zavartalan járatsűrűségben tudnak közlekedni a szerelvények Vásárhely és Szeged között. Ezzel természetesen a költségek is növekednek.

Valóban szükség lehet a már lefektetett, használt sínek cseréjére is?

Igen. Még a korábbi időszakban született döntés arról, hogy az ún. nagyvasúti vonalon használt síneket fektetnek le. Miniszterelnök úr azért nevezett ki engem a tram-train projekt biztosává, hogy az ilyen fontos, hosszútávú döntéseket ellenőrizzem, felügyeljem. A szakértői vizsgálatok során sajnos bebizonyosodott, hogy a használt sínek nem elég megbízhatók ahhoz, hogy a tram-train szerelvények évtizedeken át gyorsan és sűrűn közlekedjenek rajta. Márpedig a vasútvillamos beruházást nemcsak önmagunknak építjük, hanem a jövő nemzedékek számára is. A minőség és a biztonság terén tehát nem köthetünk kompromisszumot. Ezért dolgozom a használt sínek cseréjéért is.

Miért számít „országos főpróbának” a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train projekt?

Mert Magyarország kormánya nálunk próbálja ki először azt, ami Nyugat-Európa számos pontján már bevált: két közeli város villamossal történő összekapcsolását. Hiszünk abban, hogy a városon belüli és a városok közötti tömegközlekedésnek ez a jövője. Ha a vásárhelyi mintaprojekt beválik, tram-trainnel fejlődhet tovább Szombathely és Kőszeg, Miskolc környéke vagy épp Makó is.