Bese Kata: fel az edzőcipővel, le a kilókkal! 1

A hódmezővásárhelyi Bese Kata 2007-ben szeretett bele a Spinning® edzésformába. Ezt követően szinte pillanatok alatt a rabjává vált, ma pedig már oktatóként tartják számon a városban. Hogy mit adott az ő számára ez a fajta mozgás és, hogy mit tud ezáltal ő nyújtani azoknak, akik a Spinning® választják, arról ő maga mesélt nekünk.

Milyen módon kerültél a Spinning® edzésformával kapcsolatba?

2007-ben vendégként részt vettem egy Spinning® órán, és bár akkor még elképzelhetetlennek tartottam, hogy a bringázást egy teremben a négy fal közt végezzem és élvezzem, mégis sikerült. Minek után és annak ellenére, hogy semmi önbizalmam nem volt, édesanyám biztatására tanulni, majd oktatni kezdtem. Ezt követően pedig szinte azonnal világossá vált a számomra, hogy ez a nekem való hivatás. Rájöttem, hogy nagyon szeretek tanítani és hihetetlenül motivál, ha másokat a mozgásra s annak a szeretet iránti vágyára ösztönözhetek. Emellett két olyan pontja van a Spinning® programnak, ami mind örökre rabul ejtett, és ami miatt soha nem fogom megunni sem az oktatást sem pedig magának a sportnak az űzését. Az egyik a Spinning® Program végtelen alapossága a sporttudományra vonatkozóan. A másik pedig az a kiváló lehetőség, ami által átadhatom azt a szenvedélyt, amit én magam is felleltem benne. Minek célja a testi, lelki és mentális fejlődés egyaránt.

Mitől válik olyan különlegessé a Spinning® utazás?

A zenéket, amelyekre edzünk én magam mixelem, rendszerint nem csupán egy új mixel készülök, hanem egy új edzés profillal is egyben. Azt gondolom ettől lesz mind igazán egyedi, hiszen valahol az én érzéseim is benne vannak mindebben. Mindemellett a legfőbb sajátosságát az adja meg, hogy önmaga lehet az ember a bringán, hogy élvezheti egy csapat magával ragadó, motiváló személy légkörét, miközben a saját határait feszegeti vagy épp a céljait próbálja elérni. Miközben használja a fantáziáját, intelligenciáját és hagyja, hogy a zene a legmélyebb érzéseit is a felszínre hozza és az kitörjön belőle. Segít lecsatolni a lelki batyut, vagy éppen megerősít, minek után határozottabban hoz meg döntéseket az ember. Kijelenthetem, hogy a Spinning® számomra több, mint egy szimpla tekerés és több mint egy edzés levezénylése.

Bese Kata: fel az edzőcipővel, le a kilókkal!

Milyen pozitív élettani hatásai vannak az edzéseknek?

Ez egy olyan test-elme edzésprogram, amely megtanít a tiszteletre és pozitív energiával tölt fel nap mint nap. Persze emellett nagyon sok jótékony hatása is van. Amit ezek közül szeretnék kiemelni az az, hogy a tekerés kifejezetten kíméli a térdízületet! Kiválóan fejleszti az állóképességet, általa jelentősen javul a keringési rendszer, és nem utolsósorban egy remek és hatékony zsírégető sport is egyben. Egy dinamikus óra keretében nagyon jól levezethető a bennünk felgyülemlett feszültség, ami által a stressz is könnyebben leküzdhető. Valamint megtanít küzdeni és erősíti az akarat erőnket is.

Bese Kata: fel az edzőcipővel, le a kilókkal! 2

Milyen fejlődéseken mentek keresztül az évek során az edzéseid és ezáltal a hódmezővásárhelyi Spinning® klub?

Folyamatosan figyelem a vendégek igényeit, ehhez mérten fejlesztem az óráimat is, amelyeknek három fontos szegmensét emelném ki. Az egyik közülük a hajnali mozgásra való lehetőség, erre heti kétszer, reggel 6-kor kerül sor. Ezzel aztán kellemesen ébresztjük a testet és iszonyatos dinamikát viszünk a napunkba. És bár nagy elhatározást igényel, mégis kijelenthetem, hogy van rá kereslet.

A másik, amire szintén nagyon büszke vagyok, hogy a kisfiammal, Zsomborral, aki nyolc éves, együtt tartjuk a Spinning® for Kids edzéseket. Ugyanis a saját tapasztalatom is azt igazolja, hogy manapság egyre nehezebb a gyerekeket kiszakítani a tabletek, telefonok, számítógépek bűvköréből, pedig a sportra és a mozgás szeretetére a gyermekkorban kellene nagy hangsúlyt fektetni. Az egészséges életmódra való nevelés a gyerekek testi-lelki fejlődése szempontjából rettentően fontos. Ugyanis a folyamatos testmozgás nemcsak az állóképességet és az erőnlétet javítja, hanem valóban okosít, javítja a koncentrációs készséget, ezzel segít az összpontosításban és önfegyelemre, valamint kitartásra is nevel! A Spinning® for Kids-re 140-145 cm magassággal bíró, nyolcadik életévüket betöltő gyerkőcök jelentkezhetnek. Ezen az órán csak gyerekek vannak, ahol a tekerésen kívül a csapatszellemet erősítjük, mindeközben pedig nem vetjük meg a jó hangulatot sem. Hangsúlyoznám, hogy itt nem az a cél, hogy élsportolókat neveljek, hanem hogy az iskoláskorú gyerekeket egészségesen megmozgassam.

Bese Kata: a spinning®  számomra több, mint egy szimpla bringázás, vagy pedig egy edzés levezénylése 3

Bese Kata: a spinning®  számomra több, mint egy szimpla bringázás, vagy pedig egy edzés levezénylése 4

A harmadik és egyben sikeresnek mondható óratípusom pedig a Spinning® and Core training. Amikor is a 40 perces tekerést kiegészítjük húsz perces törzs mélyizom erősítéssel. Ennek köszönhetően a hátban, a gerincben és a nyakban fellépő mindennapos kellemetlen fájdalomérzet is csökken, sőt a kitartó edzés hatására teljesen meg is szűnhet. Valamint csökkenti a sportsérülések valószínűségét, illetve szebb, feszesebb, szálkásabb izomzatot eredményez. Ami a legfontosabb, hogy ezt a sportot alacsony állóképességgel is ellehet kezdeni, hiszen az óra intenzitását a vendég maga határolja be, én csak egy utat mutatok hozzá.

Bese Kata: a spinning®  számomra több, mint egy szimpla bringázás, vagy pedig egy edzés levezénylése 1

Bese Kata: a spinning®  számomra több, mint egy szimpla bringázás, vagy pedig egy edzés levezénylése

Hogyan működik a gép, amin az edzés zajlik?

A pedál tekerésével egy közel 20 kilogrammos lendkereket indítunk be, ami fix hajtásrendszerű. Mindemellett van egy ellenállás rendszer is az eszközön, amivel a kinti tekerést tudjuk imitálni, síkon, emelkedőn, hegymeneten. Így aztán az egészen könnyed ellenállástól a maximális pontig lehet vele játszani. Használta könnyen, gyorsan és bárki számára elsajátítható.

Milyen időközönként tartod az edzéseket?

Hajnali edzéseim: szerda, péntek 6:00
Reggeli edzéseim: kedd, csütörtök 8:30
Délutáni edzéseim: hétfőtől-péntekig 17:00, 18:00, 19:20 óra.
Spinning® and Core edzés: péntek 19:20
Spinning® for Kids: szombat 15:00

Bese Kata: a spinning®  számomra több, mint egy szimpla bringázás, vagy pedig egy edzés levezénylése 2

Fotó: Gémes Sándor/Bese Kata