A gazdaság görgetné a tramtrain ügyét 1

 

Sokan emlékezhetnek: 1997-ben és 1998-ban is a többségében a mostani beruházáson fanyalgók vádolták Rapcsák András polgármestert, hogy az akkor épülő szennyvíztisztítót 8-10-szeresen túlméretezték, ezzel kárt okozva a városnak. A néhai technokrata polgármestert nem lehetett eltántorítani, mert előre látta azt, amit a „cselédagyúak” és a politikai provokátorok nem: rövid idő kell ahhoz, hogy a beruházásba befektetett pénz megtérüljön és a város fejlődése gyorsan kinövi a megépített objektumot. A kisszámú, ám ordas hangú, időnként önmagukkal is ellenzékbe kerülő, minden új ellen ágáló, politikai lila ködben fetrengő, szűklátókörű emberek mellesleg soha nem vették figyelembe a csendes többség véleményét, – hiszen Rapcsákot nagy többséggel választották meg, ugyanúgy ahogy Lázárt – és pénzherdálással vádolták meg a polgármestert és támogatói körét. Az eltelt idő bebizonyította, hogy egyrészt a csatornázásra szükség volt, másrészt alig telt el 20 év és a szennyvíztisztító üzemet jelentősen bővíteni kell. Aki nem hiszi, nézze meg és járjon utána. Jelenleg is akadnak, akik elfelejtik: a most befektetett forintok a jövőnek és nem feltétlenül a jelennek szólnak.

Ugyanakkor az is meglepetés, hogy a kétszeresére nőtt beruházási költség miatt szavát felemelő Lázár Jánost nem csupán a szokásos helyi kerékkötők, – akik egyébként általában úgy protestálnak, hogy megoldási javaslatuk szinte soha nincs – hanem az NFM is támadja, mi több, hazugsággal vádolja. A kérdés, hogy vajon egy közpénzzel bánó politikus, aki nem csupán miniszter, hanem Hódmezővásárhely parlamenti képviselője is, mi mást tehetne? Ha nem szólna, hanem hagyná, hogy a megemelkedett többletet az államkassza fedezze, akkor felelőtlenül és erkölcstelenül járna el mindenkivel szemben, aki adóforintjaival hozzájárult hazánk büdzséjéhez. Hódmezővásárhelyiek, szegediek, makóiak – de nyíregyháziak és debreceniek egyaránt. Felelős tárcavezetőként nem hagyhatja, hogy megtérülés nélküli beruházás valósuljon meg. Amennyiben nem ezt tenné, az ellenzék rögtön a nyakára tenné a kést, országosan és helyben egyaránt. Gordiuszi csomó.

A vállalkozók általában nem rövidtávon gondolkodnak. Annak ellenére, hogy ez a réteg fogja minden bizonnyal legritkábban használni a tramtrain-t, világosan látják: azt, ami megvalósul, soha nem lehet innen elvinni. Egy cég megmaradásának, prosperálásának egyik fontos záloga a jó tömegközlekedés, a korszerű infrastruktúra. A paletta színesedése pedig mindig előremutat, még akkor is, ha rosszul értelmezett megfontolásokból számtalan gátló tényező van. Pontosan ugyanúgy, s sokszor ugyanazok ágálnak, akik a 90-es években a vásárhelyi csatornázás ellen kardoskodtak, most a tramtrain ellen lépnek fel.

Holott a haladás nem áll meg még akkor sem, ha a tramtrain kerekei közé kavicsokat hajigálunk, vagy botot dugunk. Ideig-óráig megakaszthatja a folyamatot, de megakadályozni nemigen tudja. A jövő nagy kérdése az, hogy kik és miért állnak egy szépen fejlődő régió elképzeléseinek útjába, s vajon milyen okból teszik azt. Erre vár választ Lázár Jánossal együtt minden, a jövőben gondolkozó és nem a jelen posványában tapicskoló ember, akiknek érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy diófát is a jövőnek ültetik.

Forrás: S.GY