A Fogyasztóvédelmi Hatóságnak az ünnepek előtt a megszokottól több feladatuk adódik, már csak azért is, mert a különféle termékeket az üzleteken kívül számos vásárban és kültéri helyszínen is beszerezhetik a vásárlók. Petrik Sándor, a Csongrád Megyei Kormányhivatal, Szeged Járási Hivatal Foglalkoztatási és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője a műsor során elmondta, elsősorban próbavásárlásokkal ellenőrzik a különféle termékeket, legyen szó élelmiszerről, elektronikai eszközökről, vagy ruhaneműről. Élelmiszerek esetében figyelik a szavatossági időt, és azt, hogy a polcon feltüntetett név illetve ár megfelel –e a termék valós kategóriájának (például a tejbevonót nem -e csokoládéként tüntették fel a polcon található címkén), illetve a vásárláskor kifizetett összegnek. Ajánlott, hogy mi magunk is ezeket a szempontokat részesítsük előnyben, amikor kiválasztunk egy-egy terméket. Az üzletekben és a vásárokban kapható, nem élelmiszer csoportba tartozó árúk esetében figyeli a hatóság, – és jó, ha a vásárló is – azt, hogy megfelelő –e a termék leírása, a kifizetett ár valóban annyi –e, mint a feltüntetett.

Petrik Sándor

Hegyi István, a Csongrád Megyei Kormányhivatal Hódmezővásárhelyi Járási Hivatal Hatósági Főosztály Kormányablak Osztály osztályvezetője kiemelte, karácsonykor és Szilveszterkor szezonális termékek is megjelennek, mint például a fényfűzérek, ezeket fokozottan ellenőrzik. Lényeges, hogy tartalmazzon az adott termék leírást, használati utasítást magyar nyelven, és legyen rajta CE megjelölés, amely azt jelenti, hogy az adott áru megfelel az előírásoknak. Fontos, hogy tájékozódjunk a csere lehetőségéről, amennyiben például ajándékba vásárolunk.

Rendkívül fontos, hogy mindig tegyük el kifizetést követően a nyugtát, vagy a blokkot, mert csakis ebben az esetben van lehetőségünk bármit tenni, ha probléma adódik a termék minőségével. E nélkül csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy visszaadja –e pénzünket, vagy kicseréli –e a vásárolt árut.

Hegyi István

Az ünnepek alatt rengeteg akcióval találkozunk mind az üzletekben, mind a vásárokban, a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten ellenőrzi, hogy a reklámokban, szórólapokon és újságokban közzétett kedvezményes ár valóban megfelel –e a valóságnak.

Az internetről rendelt termékek lehetősége igen népszerű a vásárlók körében, advent ideje alatt talán az is rendel, aki eddig nem. Fontos, hogy megfelelően tájékozódjunk, mielőtt weboldalról rendelünk. A fogyasztóvédelmi követelmények előírják az internetes vásárlási oldalak számára, hogy részletesen adjanak tájékoztatást az adott termékről, illetve arról, hol érhető el a cég. Amennyiben biztonságosnak találtuk az adott weboldalt, tájékozódjunk a szállítási feltételekről és fizetési módokról. Ha késéssel kapjuk meg a rendelt árut, jogunk van elállni a vételtől. Ezt egy nyilatkozat kitöltésével jelezhetjük a cég felé. Ebben az esetben a visszapostázás költsége sem terhel bennünket. Webáruházakban történő vásárlás esetén jogunkban áll a termék átvételétől számított 14 napon belül visszaküldeni a terméket, indoklás nélkül. Vissza kell, hogy térítsék pénzünket, de ebben az esetben a visszapostázás költsége a vásárlót terheli.

Fontos, hogy ellenőrizzük a csomag állapotát, még azelőtt, hogy elmegy a futár. Nézzük meg, nincs –e sérülés a dobozon, csomagoláson, és ha lehetőségünk van, a futár jelenlétében bontsuk ki a terméket és ellenőrizzük, megfelel –e annak, amit rendeltünk. Amennyiben gondunk támad, lehetőség szerint még a helyszínen, a kiszállítást végző jelenlétében vegyünk fel egy jegyzőkönyvet az esetről és jelentsük annak a cégnek, vállalkozásnak is, amelytől rendeltünk.

Kérdéseinkkel és panaszainkkal a fogyasztóvédelmet személyesen, telefonon és e-mailben is felkereshetjük.

Központi telefon: 0662 680 530

e-mail cím: fogyasztovedelem@csongrad.gov.hu

Hódmezővásárhelyen: Ady Endre út 14. földszinten

Mind a vásárlók mind a kereskedők az aktuális fogyasztóvdelmi szabályokról tájékozódhatnak a www.fogyasztovedelem.kormany.hu oldalon.

 

Ács Helga