Tramtrain megállót szeretnének a kishomokiak 1

 

Tisztelt Horn Gergely Úr!

Az alábbiak szerint  kérjük, a szeptember 13-án Hódmezővásárhelyen megtartott lakossági fórumon is  felmerült  kishomoki megálló kialakítását.   Ön ezen a fórumon azt nyilatkozta hozzászólásomra: ha ekkora az igény és meglesznek az aláírások a NIF-nek, vagyis Önöknek is küldjük el, mert meg fogják vizsgálni indokoltságát, gazdaságosságát, valamint a lehetséges megoldását.  Petíciónkat jelen levelünkhöz csatoljuk mellékletként, melyet 747 fő írt alá,  nagyrészt kishomoki ingatlannal rendelkező lakos, az üres telkek, kiskertek tulajdonosai, és néhány itt élő családhoz köthető  nagyszülő, vagy egyéb hozzátartozó.

Nézzük a tényállást még egyszer, ami a fent említett fórumon is elhangzott több felszólaló által.

Jelenleg közel 700, azaz hétszáz család lakik ebben a városrészben. Ez ismereteim alapján Hódmezővásárhely lakosságának 4-5 %-a. A városrész jelentős fejlődés előtt áll. Jelenleg 19 család vásárolt az Önkormányzattól kedvezményes telket és kezdte meg az építkezését. Ezen túlmenően örömmel tapasztaljuk, hogy a foghíjtelkek is folyamatosan beépülnek. A kormány programot dolgozott ki az építkezések beindítására, támogatására, mely láthatóan itt is megtette hatását. Soha ilyen dinamikus fejlődés nem volt még tapasztalható Hódmezővásárhelyen, mint ami most itt látható.

Ebben a városrészben azonban rengeteg említésre méltó hiányosság, kellemetlenség, kényelmetlenség és elégedetlenség is jelen van, amelynek megoldását indokoltnak érezzük. Olyan ami megnehezíti, néhány esetben ellehetetleníti az itt élők minden napjait, érzésünk szerint a többi Vásárhelyi városrészhez képest sokkal rosszabb lehetőséget biztosítva a kishomokiaknak.

Ezek közül a leges legfontosabb a közlekedési nehézség megoldásának sürgőssége.

Az utak keskenyek és a helyhiány miatt nincs járda kiépítve, melyre a miniszter úr elmondása alapján egyelőre nem is lehet számítani, mert a város kisajátítást a közeljövőben nem tervez. Az itt lakók csak a KÖZÚTON! tudnak közlekedni GYALOGOSAN!, kerékpárral, autóval.  Az út keskenysége miatt (általában 2,80 m széles, ill. helyenként még annyi sincs, ráadásul a nemrég történt csatornázás miatti helyreállítás következtében sok helyen az út széle töredezik) a gyalogos és kerékpáros, babakocsis közlekedés is, sőt még a gépjárművel való is egyre veszélyesebb, hiszen egy sáv áll rendelkezésre.  A szembejövő autó  csak úgy tud tovább haladni, ha valamelyik gépjármű kiáll az útpadkára, kerülgetve a gyalogosokat, kerékpárosokat. Sajnos sok helyen még útpadka sincs, csak a kátyús út széle. Így csak lépésben lehet haladni. Helyijáratos busz ebben a városrészben az út keskenysége miatt nem közlekedik, habár a 12 személyes kisbusz elférne!, de ezt nem biztosít a város többszöri kérésünkre sem, sőt iskolabusz sincs, holott Batidán és Szikáncson van. Ezek a területek ugyn külterületnek számítanak, ellenben Kishomokkal, mely belterület.  Bár ide kamionok is behajtanak annak ellenére, hogy ez egy lakóövezetnek számít. A behajtás természetesen a legtöbbször Önkormányzati engedéllyel történik. A legközelebbi helyi járatos buszmegálló egy MÁSIK VÁROSRÉSZBEN, az ugynevezett Kertvárosban található. A busz állomás tájékoztatása szerint MUNKANAPOKON 7 alkalommal, 7,20; 8,45; 10,45; 12,40; 14,45; 16,45; 18,40-kor van az utolsó. SZOMBATON 4 alkalommal : 7,02; 9,02; 14,42; 16,22-kor van az utolsó. VASÁRNAP MINDÖSSZE 2 alkalommal, 7,32; és 9,02-kor indul.

Tehát marad a kerékpár, a taxi és a saját gépjármű, ha van. A taxi elég drága, mert sok esetben külterületi tarifát számítanak fel, holott mint fent írtam, ez a városrész már évek óta belterületnek számít. A családok az óvodákba, iskolákban, ha nincs gépjárművük kerékpárral viszik a gyerekeket. Gyakori, hogy már óvodás kortól biciklivel megy a család, elől a legkisebb és sorban a többi, majd a mama, vagy papa zárja a sort. Ez bizony sok esetben, ill. sok helyen életveszélyes. Hóban, sárban, esőben, fagyban. Télen-nyáron. Azon a közúton, ami a csatornázás után nem lett felújítva, újra aszfaltozva. Így helyenként hepehupás, az útpadka megsüllyedt, oda sok esetben életveszélyes, ill. balesetveszélyes lehúzódni, ill. van olyan hely is,  ahol nem is lehet.

A TRAMTRAIN VISZONT ITT MEGY KERESZTÜL, KETTÉSZELVE A VÁROSRÉSZT!!!!!!!!!!!!! Nem értjük, hogy a város miért nem támogatja itt egy megálló kialakítását. A kishomokiak csupán csak egy csekély költséggel járó PERONKAPCSOLATTAL RENDELKEZŐ megállót szeretnének. Ön szerint, – amit a fórumon el is mondott, –  a megálló fizikailag kialakítható, csak gazdaságossági okok miatt vetették el. Ez a beruházás terv szerint 70 milliárdba, vagy ki tudja még mennyibe fog kerülni, ennek a megállónak a költsége ehhez képest ELENYÉSZŐ!!!

2015. október 22-én az Önkormányzattól azt a választ kaptam kérelmemre, melyet már a tervezés megkezdésekor benyújtottam, – csatoltam – hogy a megállókat úgy alakították ki a két város között, hogy az például Hódmezővásárhely BELSŐ TERÜLETEIN LAKÓK részére biztosítson megfelelő menetidejű, kényelmes közlekedést. Ez viszont azzal jár, hogy szerintük a külső, várhatóan CSEKÉLY utasforgalmú területek közvetlen kiszolgálására nincs lehetőség. HISZEN EZ A VILLAMOS ITT HALAD KERESZTÜL!!!!!!!!!!! A várható utasforgalom nem csekély véleményünk szerint, lásd a csatolt aláírások számát, ami 747, azaz hetesszáznegyvenhét. Az itt lakók száma később folyamatosan nő, főleg gyermekes, fiatal családok költöznek ide.  Ezzel várhatóan ez a városrész lesz Hódmezővásárhely egyik legjelentősebb városrésze.

Ahhoz, hogy ezt a városrészt bekössük a helyi közlekedésbe, lehetővé téve a Szegedre bejutást is, ahonnan Bp-re lehet tovább utazni, ENNEK A MEGÁLLÓNAK MEG KELL VALÓSULNIA. Miniszter úr szerint ez nemcsak a két város, hanem az egész megye érdeke. Ezt az őszi első kormányinfón mondotta el. Akkor tegyenek róla, hogy ez így is legyen. Mi támogatjuk a tramtrain beruházást, de csak akkor, ha az itteniek is igénybe tudják venni.

Továbbá felmerült már az elején, ha létrejön ez a beruházás, akkor a két város közötti helyközi járatokat racionalizálni fogják, ami már így is csak óránként közlekedik. A Kishomoknál megálló járatok jellemző módon óránként, óra 24 perckor, Szeged felöl óra 43 perckor állnak meg Kishomoknál.

Önök hivatkoznak még arra, hogy az 1 perc megállás miatt kb. 5 perc veszne el és a menetidőt össze kell hangolni az egyéb MÁV-os menetidőkkel.

EZT VÉGKÉPP KIFOGÁSNAK ÉRTÉKELJÜK ÉS NEM FOGADJUK EL!!!! Hiszen a egy perc megállás ha nem itt, akkor a Népkertnél csapódik le, mivel azok akik nem itt szállnak fel, azok a Népkerti megállónál szállnak le- és fel. Tehát a létszám adott, ill. nem kevesebb egyik esetben sem.  Tehát a lassítás és gyorsítás miatti kiesést kell még megoldani. Ezt véleményünk szerint, ill. több MÁV-os szakembert megkérdezve, a 115-el közlekedő tramtrain be tudja hozni, főleg, hogy ha a tiszai híd is megújjul.

Hivatkoztak még a városokon belőli szoros menetidőkre. Ha ez már előre ekkora problémát jelent, akkor nem kell megvalósítani egy ilyen költséges, nehézkes és kétséges megtérülésű beruházást. Egyébként is lesznek próbajáratok, akkor még mindig lehet változtatni a menetidőn. Az egész úgy is a gyakorlatban dől el. Nem beszélve arról, hogy a városban Hódmezővásárhelyen ÖSSZESEN 6, azaz HAT megállója lesz. Ebből 4, azaz NÉGY a közhivataloknál, 1 a városba becsatlakozó megálló és 1 a végállomás. A hódmezővásárhelyi Népkerti megálló a Kishomokiaknak 2-6 km távolságra van, ha mégis oda menne a járatokhoz 40-60 gépjármű, nem tudjuk hol lenne a P R parkoló kialakítva, ill. a költségeink is megnőnének a parkolási díjakkal.

Mindezekért kérjük Önöket, tegyék lehetővé kérésünk felülvizsgálatát, amelyre Ön a lakossági fórumon ígéretet is tett, remélhetőleg komolyan gondolta, nemcsak terelésről volt szó.

Nem tudjuk elfogadni Hegedűs alpolgármester hozzászólását sem, melyben kifejtette,  nem zárkóznak el a fejlesztéstől. A következő 10 évbeni megvalósítástól. MI NEM TOVÁBBFEJLESZTÉST SZERETNÉNK, hiszen mi lesz velünk addig?????? A mi problémánk az, ha már most lenne itt megálló, a hagyományos vonatokhoz, már az is késő lenne. Ha ez a beruházás megvalósul és ritkulnak majd a helyközi járatok, hogyan fognak eljutni iskolába, munkába Szegedre, Algyőre, a Kastélykerthez, a Jura parkba az emberek????? A tervek szerint Hódmezővásárhelyt Szeged elővárosaként fogják kialakítani. Tehát a forgalom Szeged és Vásárhely között folyamatosan nőni fog.

TEHÁT AZ INDOKOLSÁGOT LEÍRTAM, A CÉLSZERŰSÉG ADOTT, A KERETBE NEM LEHET KÉRDÉS, HOGY BELEFÉRJEN, A FIZIKAI KIALAKÍTHATÓSÁG MEGVAN ÖNÖK SZERINT IS, A MENETIDŐ PEDIG ALAKÍTHATÓ, VÁLTOZTATHATÓ, A PRÓBA UTAK ALAPJÁN MÓDOSÍTHATÓ.

A csatolt levelem alapján látható, hogy a kérelmünket először 2015. októberében, még a tervezés kezdeti szakaszában nyújtottam be, tehát az sem fogadható el, az is csak kifogás, hogy a tervezés már előre haladott állapotban van.

Mindezek alapján úgy ítéljük meg a 747 aláíróval együtt, hogy a tramtrain megálló itt indokolt, elkerülhetetlenül szükséges, Hódmezővásárhely 4-5 %-át érintő városrész szinte minden itt lakója aláírta a petíciót, támogatta azt. Kivéve azt a  3-4 személyt, akik valamilyen rejtélyes okok miatt nem írták alá.

Kérjük Önöket, tegyék lehetővé a beruházás átgondolását, mindezek tudtával a megálló kialakíthatóságának felülvizsgálatát és ennek részünkre kedvező elbírálását. Kérjük továbbá, hogy amennyiben nem Ön, vagy Önök az illetékesek, szíveskedjék petíciónkat eljuttatni a megfelelő személyhez.

Hódmezővásárhely, 2017. 09. 27.          Kisné Vörös Judit

Kishomoki lakos és a lakosok  megbízottja

Kishomok,  Kiss u. 16.