A Művelődési Ház tanácstermében Bakó Éva, a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. tanácsadója beszámolt a társasházakat és lakóingatlanokat érintő pályázatokról, melynek célja a lakóépületek energiahatékonyságának növelése, illetve a megújuló energiafelhasználásának növelése. Erre 105,2 milliárd forint keretösszeg áll rendelkezésre.

Bakó Éva

Máté Péter

Máté Péter pályázati tanácsadó a Vidékfejlesztési Program keretében korszerűsítéssel kapcsolatos pályázatokról ismertette a jelenlévőket, melyek között energetikai, ivóvíz és szennyvízkezelési fejlesztés szerepel. Minden egyes tanyasi lakos 6,2 millió forint vissza nem térítendő támogatást kaphat, így akár napelemes rendszert tud kiépíttetni, vagy éppen az áramot be tudja vezettetni a tanyájába. Ennek beadási határideje az első körben május másodika.

Kapocsi Jánosné

Kapocsi Jánosné konkrét tervvel érkezett az előadásra, ahol érdeklődve hallgatta a tájékoztatást. „Kistermelőként állatokat tartunk, tanyán élünk. Engem a napenergia hasznosítás, a napelemek telepítése érdekel, ezért érkeztem erre az előadásra. Mi Kakasszéken lakunk, sertéseket és szarvasmarhát tartunk, saját terméket állítunk elő, amit aztán piacon értékesítünk.  A víztisztítás után is érdeklődőm, de elsősorban a napelem foglalkoztat jelenleg.”

A pályázat részleteibe is betekintést engedett a tanácsadó: alapvető beruházásra nyújt lehetőséget, ami kifejezetten a tanyasi térségeknek, tehát az Alföldön élők részére lett kiírva. Legfontosabb feltétel, hogy a pályázónak 2016 előtt már tanyasi lakcímmel kell rendelkeznie, illetve 18. életévét betöltött, cselekvőképes személynek kell lennie. Ha ezek megvannak, már meg is kezdődhet a pályázat benyújtása. Ennek elektronikusan kell megtörténnie, tehát aki igényt tart erre a lehetőségre, annak mindenképpen ügyfélkapuval kell rendelkeznie. A régi kirendeltségek a járási hivatalhoz kerültek, így Hódmezővásárhelyen van lehetőség a Járási Hivatalban megtenni a szükséges regisztrációt. Minden dokumentumnak, tehát árajánlatnak, műszaki rajznak, a költségvetésnek, és a lakcímkártyának is elektronikusan kell meglennie.  „A települési önkormányzatok jó szervezők lehetnek ez ügyben, ők tudnak segítséget nyújtani, mi pedig az önkormányzatokkal vagyunk kapcsolatban, így tudjuk egymás munkáját segíteni” – tudtuk meg Máté Pétertől.

 

RV