A fogyasztói társadalom egyre távolabb kerül a természettől, és ezzel együtt attól a szokásrendszertől, mely az évkörhöz, az évszakok változásához igazodva alakította ki azokat a hagyományokat, melyek egészségünk szempontjából is hasznosak voltak. Például a nagy ünnepek előtti, tisztító, méregtelenítő böjtök, a mértékletesség, vagy épp az évszakok hagyományos ételei.

Sajnos megfeledkezünk életcélunkról is, sőt talán nincs is igazi elképzelésünk arról, hogy mit is szeretnénk elérni – csak tesszük a dolgunk napról napra, és nem gondolkodunk azon, miért. Ez életünk minden szegmensére igaz. Pedig olykor érdemes megállni, és elgondolkodni – a közelgő ünnepek erre jó alkalmat adnak. Túl sokat aggódunk a jövő miatt, és ez boldogtalanná tesz bennünket a jelenben, nem tudunk a pillanatra, az „itt és most” örömére fókuszálni.

Az egészséges életmód egyik legfőbb pillére a mértékletesség. Ez már az ókori görög és római gondolkodókat is foglalkoztatta – Szókratész, Arisztotelész és Seneca is foglalkozott vele. Napjainkban ez is fokozottan igaz, könnyen elvétjük az arany középutat, ez pedig betegségekhez vezet. Sajnos folyton szem elől tévesztjük a nagy igazságot: nem azért élünk, hogy együnk, hanem azért eszünk, hogy éljünk.  A mai tudósok kutatásai is megerősítik a régi bölcsességet: táplálkozás kutatók eredményeiből kiderült, ha kisebb adag ételeket fogyasztunk, tovább élünk. Az arany középutat megtalálni nagyon fontos, mert ha átesünk a ló túloldalára, azzal is árthatunk magunknak. Mindenki hallott már rémtörténeteket túlzásba vitt diétákról, testmozgásról. A kiegyensúlyozottság a kulcs, és ez ugyanúgy igaz az étkezésre, a testmozgásra és a munkára is.

Az egészséges szokások kialakítása csupán elhatározás kérdése. Meghozunk egy döntést, és következetesen tartjuk hozzá magunkat. Sokan úgy gondolják, a kampányszerű egészséges életmód elegendő, vagyis egy hónapig figyelnek az étkezésre, rendszeresen mozognak, aztán egy hónapig – vagy inkább két-három hónapon át lazítanak. De az egészséges életmód egy életforma, amit az év 365 napján át követünk, de amit nem egyik napról a másikra kell magunkévá tenni. Kis lépésekkel kezdjük: csökkentsük az ételadagokat, együnk egyre több és több zöldséget, salátát, savanyúságot, gyümölcsöt az étkezések mellé, fogyasszunk több folyadékot. Parkoljunk messzebb a bevásárló központ bejáratától, tegyünk meg egy-két emeletet a lift helyett lépcsőn, próbáljuk jobban beosztani az időnket, ha ülőmunkát végzünk, üljünk labdán és álljunk fel rendszeresen – de ne csak munka közben, hanem egy izgalmas film közben, a reklámszünetet kihasználva is mozoghatunk kicsit. Ilyen apró lépések vezetnek el bennünket a célunkhoz.

És figyeljünk jobban a családtagjainkra. töltsünk minőségi időt a gyermekeinkkel, társasjátékozzunk velük, labdázzunk, beszélgessünk. Tanítsuk meg nekik is mindazt, amit mi is tudunk az egészséges életmódról, vagy tanuljuk meg alkalmazni az ismereteinket velük együtt.

És ami a legfontosabb: ne vegyük kötelezőnek az egészséges életmód szabályait, ez nem egy kötelező feladat, amit ki kell pipálni. Leljünk örömet abban, hogy teszünk valamit egészségünkért, saját magunkért!

Kiskata