Az elmúlt években kiderült, hogy a négy manőver helyszínének megtalálása a vizsgáztatás időpontjában túlságosan sok időt vett igénybe, és emiatt kevesebb idő maradt a tényleges vezetésre, ezért csökkentik jövőre a kötelező feladatok számát – mondta el a Kossuth Rádió Napközben című műsorában Érsek István, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnök-helyettese.

Érsek István szerint a manőverezési feladatok csökkenése ugyanakkor nem egyenlő a vizsga színvonalának csökkenésével. A változtatásnak éppen az volt a célja, hogy a forgalomban való vezetés során több idő maradjon a tényleges ismeretek felmérésére – tette hozzá.

Eddig a tanterv-és vizsgakövetelményben összesen kilenc lehetséges manővert írtak elő, melyből négyet kellett végrehajtani. A 2017. január 1-jén hatályba lépő változás következtében hét lehetséges közül kell kettőt elvégezni.

Nem kell többé bemutatni a saroktolatással történő megfordulást kereszteződésben, valamint a balra hátra történő parkolóba beállást sem. Megmaradtak a jobbra előre, jobbra hátra, balra előre történő 90 fokos beparkolások, illetve a párhuzamos parkolás és a klasszikus megfordulási manőverek, mint az Y-, és az U-megfordulás.

Érsek István hangsúlyozta, hogy a rutinműveletek oktatása továbbra is megmarad, így a tanuló a vizsga során nem tudhatja majd, milyen feladatokat fog kapni.

Németországban a gyakorlati vizsga során először néhány alapvető kérdést tesznek fel a vizsgázóknak, majd 2-3 olyan kötelező elemet is kérnek, mint a parkolás, vagy a tolatás. A tanfolyamok alatt a jövendőbeli sofőröket a legkülönbözőbb helyzetre megpróbálják felkészíteni, így például a kötelező vezetés autópályán, a városon kívüli és az éjszakai kötelező vezetés is az oktatás részét képezi. A német képzésben egyébként nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy aki vezet, ne féljen a sebességtől. Érdekesség, hogy egy uniós felmérés szerint – szemben a velük kialakult képpel – a németek a legagresszívabbak, így ők káromkodnak, gesztikulálnak a legtöbbet.

Forrás: hirado.hu