Angliában 2009-ben végeztek egy átfogó tanulmányt, amelyben több mint húszezren vettek részt. A vizsgálatot a stroke kapcsán végezték, de az eredmény lényegesen átfogóbb lett. Kiderült, hogy ha mindössze négy fontos dolgot betartunk, jelentősen csökkenthetjük a stroke, és egyéb szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Ez a négy dolog pedig: naponta legalább 30 percet töltsünk aktív mozgással; minden nap legalább ötször együnk nyers gyümölcsöt, zöldséget; ne dohányozzunk; ne fogyasszunk mértéktelenül alkoholt.

Ez a négy dolog akár az egészséges életmód alapja is lehet. Hisz, ha ennyit megteszünk magunkért, máris jobbak a kilátásaink. Az egészséges élet alappillérei is nagyjából ezek: az egészséges étkezés, a rendszeres testmozgás, a kellő mennyiségű és minőségű pihenés, a pszichés és fizikai terhelés egyensúlya és a szociális kapcsolatok, vagyis a barátainkkal, családunkkal töltött idő, a rájuk szánt figyelem.

Aki ismeri és követi az egészséges életmód szabályait, gyakran az is átesik úgymond a ló túloldalára, akár a túlzásba vitt testmozgással, akár a túlzott diétakövetéssel. Ezen a téren is a legfontosabb az arany középutat megtalálni.

Sokáig azt gondolták, a génjeink határozzák meg, mennyire vagyunk egészségesek, de mostanra bebizonyosodott, hogy ez nem teljesen igaz. Mi magunk, a szokásaink, az életmódunk tesz bennünket egészségessé vagy beteggé.

Fontos, hogy nem lehet egyik napról a másikra áttérni az egészséges életmódra, a fokozatosság nagyon lényeges. Kis lépésekkel haladjunk. Mondjuk, kezdhetjük azzal, hogy elhatározzuk, mostantól minden nap megeszünk reggelire egy almát, vagy lemondunk a dohányzásról, vagy minden este, munka után sétálunk negyed órát, fél órát. Majd egy hét múlva jöhet a következő lépés: egy újabb káros szokásról mondunk le, és felveszünk egy újabb egészségeset. Azt mondják egy új szokás 21 nap után automatizálódik, tehát csupán három hétig kell erősen koncentrálnunk, és tudatosan figyelmeztetnünk magunkat az új szokásunkra, utána automatikussá, természetessé válik majd. Így jutunk el lépésről lépésre az egészséges élet felé.

Kiskata