A Miniszterelnökséget vezető miniszter képviselői interpellációra reagálva kifejtette: az uniós támogatásokról és azok kifizetéséről szóló negyedéves jelentést valamennyi képviselőnek megküldte. Ebben olvasható, hogy egy év alatt kiírásra került a 8900 milliárd forint 71 százalékát, amely így hozzáférhetővé vált, sőt 3500 milliárd forintról kötelezettségvállalás is történt.

2017. március végéig a teljes keret hozzáférhető lesz a pályázók részére, szemben a korábbi időszakkal, amikor – mint a miniszter emlékeztetett – még 2015 decemberében is került pályázat kiírásra a 2007-es pályázati ciklus keretére. Ez többet nem fordulhat elő – szögezte le Lázár János, hozzátéve, hogy az unió nettó befizetői lassítani igyekeznek a pénzekhez való hozzájutást.

Az Európai Bizottság folyamatos nyomást gyakorol a kormányra, amely a V4 országok közül az első a pályázatok kiírásának tekintetében, 20 százalékkal nagyobb értéket kiírva, mint azt az utánunk következő Csehország tette.

A pályázati felhívások összeállításán is változások történtek: a pályázat megjelenése után az 30 napig mindenki számára hozzáférhető, a rendszerből kiiktatták a pályázatírókat, a korábban átláthatatlan pályázatértékelési rendszer helyett a projekteket transzparens módon 2300 állami tisztviselő bírálja el.

A miniszter kiemelte: előfordul, hogy a pályázatok kiírása után módosításra kerül sor, mégpedig azért, hogy ne maradjanak bent pályázati pénzek a rendszerben, hanem minél hamarabb jussanak el a civilekhez, az önkormányzatokhoz és a vállalkozásokhoz is. A hazánk számára megnyitott forrásokról negyedévente egyeztetnek a Kereskedelmi és Iparkamarával és az önkormányzati szövetségekkel.

A miniszter szólt arról is, hogy bár az nem állítható, hogy a rendszer hiba nélkül működik, azoban a  hazai rendszer működése során tapasztalt anomáliák mennyisége nem haladta meg a többi uniós ország esetében tapasztalt mennyiséget.

Lezárultak a 3-as metró felújításának közbeszerzési pályázatai

A kormány fontosnak látja a 3-as metró felújítását, – állapította meg Lázár János.és emlékzetetett, hogy a 4-es metró megvalósításáért eddig is sokat áldoztak a magyar és az európai adófizetők.  A miniszter képviselői kérdésre válaszolva megfogalmazta: a kormány eddig bankgaranciával illetve a költségek egy részének vállalásával állt ki a 3-as vonal biztonságának javításáért.

Vitát váltott ki a felújítás idején a szolgáltatást biztosító metrópótló autóbuszok beszerzésének tendere, amelyre állami cég, a Volán pályázott, lehetőleg Magyarországon gyártott járművekkel. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban keresztülhúzta min a kormány, mind a Volán számítását, felfüggesztve az eljárást.

A fejlesztést az utasok biztonsága mellett a főváros fejlesztése is alátámasztja – szögezte le Lázár János, aki arról is tájékoztatott, hogy több szakaszban fog lezajlani a rekonstrukció összesen 116 milliárd forint értékben, amelynek közbeszerzési eljárása lezárult, és a szerződéskötéseket követően megkezdődhet a munka. E területen a kormány Tarlós István főpolgármester törekvéseit támogatja – fűzte hozzá a tárcavezető.

Arnay