„Igazi groteszk komédia, cseh környezetbe burkolva” – mondta el Bene Zoltán, az Algyői Faluház és Könyvtár igazgatója.

A történet, amelyet sokan Sörgyári capriccio néven ismernek, ezúttal Nyiratkozások címmel jelenítettek meg. A változtatást Kaj Ádám rendező alkalmazta, úgy hogy a darab minden ízében hű maradjon a cseh regényhez. A mű cseh címe (Postřižiny) arra az ősszláv szertartásra utal, amikor levágták a serdülő fiúk hosszú haját.

A színdarab létrejöttében segítő Gelencsér Milán szerint: „a Nyiratkozások nyelve sodró líra, édes könnyedség, bohóckodás, játék; de mint minden játék, úgy ez is kellően komoly, és látszólagos naivsága mögött ott dereng valami szigorúság, a legváratlanabb hasonlatok halmozása mögött pedig valami állandóan szomorkás, érzékeny vizslatás. Bensőségesen közel hajol és elduruzsolja a víz alatt lélegzés titkát, majd rendezett vonásokkal hátrébb dől és figyelmeztet az időnkénti felbukás feltétlen szükségességére is.”

Az előadás központi személye Mariska, aki elmeséli a történetet – őt Kéner Gabriella játszotta. Ez volt a harmadik olyan előadás, melyben árnyképek már nem jelentek meg a színpadon Báhner Péter és Hodu Péter előadásában, de Báhner Péter hangja és képe olykor feltűnik.

 

RV