A Belga Nagydíjon történt két defekt gondolkodtatta el a résztvevőket. Spában Nico Rosberg és Sebastian Vettel hátsó kereke is váratlanul robbant szét az Eau Rouge-kanyar után, komoly veszélybe sodorva a két versenyzőt. Nagy baleset szerencsére nem történt, ám a Pirelli azonnal lépett: Olaszországtól kezdve szigorított a gumihasználat előírásain, s többek között növelte azok minimális kezdőnyomását is. Ez viszont újabb bonyodalomhoz vezetett: a rajt előtt a Mercedes autóin a megengedettnél alacsonyabb értékeket mértek, s bár később tisztázták őket, újra pontosítani kellett a szabályokon.
Már akkor fölmerült, hiába az előírások, a csapatok a gumik melegítésével, előkészítésével kijátszhatják a nyomásértékeket és az FIA méréseit is. Bár hasonló probléma azóta nem volt, a Mercedes az előző versenyeken máris bevetett egy trükköt, a fékek előmelegítését, mellyel szintén befolyásolni tudja az abroncsai kiinduló hőmérsékletét.

Sebastian Vettel (Fotó: Xpbimages.com)

A Motorsport úgy tudja, a Pirelli az FIA-val karöltve most javában dolgozik egy megoldáson, amellyel egyfelől ki lehet zárni a trükközés lehetőségét, másfelől pedig jelentős mértékben csökkenteni lehet a balesetveszélyt. Egy olyan eszközt akarnak kifejleszteni, mely élő időben közöl adatokat a gumikról – ahogy a telemetria mutat információkat a versenygép működéséről. Ezen módszerrel folyamatosan figyelni lehet majd a gumik nyomásának alakulását, s így az FIA már nem csak a rajt előtt ellenőrizhetné, hogy minden szabályos-e. Emellett pedig ha bármiféle sérülés keletkezne a gumin, még annak esetleges szétrobbanása előtt figyelmeztetni lehetne az érintett versenyzőt, s ki lehetne hívni őt a boxba. Az eszközt már 2016-ban szeretnék bevezetni, s akár még idén tesztelhetik azt.

Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója azt reméli, a megoldást az F1 mellett majd más sorozatokban is használni lehet. „Ez szerintünk egy nagyszerű kezdeményezés, amivel számos sorozatban megfelelő megoldást találnánk a problémákra. Ez a terület minden gumigyártó számára komoly fejtörést okoz, mivel bármikor bármivel megpróbálkozhatnak a jobb teljesítmény elérése érdekében, és ezzel olyan helyzetet idézhetnek elő, amilyet nem kéne” – magyarázta a szakember, utalva a mérnöki leleményességre. „Ennek a megoldásnak nagyon is sok haszna lehet a motorsportban, főleg annak ismeretében, hogy az utcai autóknál is magas elvárások vannak a guminyomás ellenőrzése terén.”

 

Mercedes – Pirelli (Fotó: Moy / XPB Images)

Hembery hozzátette, ugyan nem mernék azt állítani, hogy egyes csapatok továbbra is szándékosan próbálják átlépni a szabályok által meghúzott határokat, az újítással szerinte most ennek még a gyanúját is ki lehetne zárni. „Nincs bizonyítékunk arra, hogy bárki bármit is helytelenül csinált volna, de ezzel megszűnik a szürke terület is. Mostantól pontosan tudni fogjuk, hogy mindenki megfelelően jár-e el” – fogalmazott a sportigazgató.

Forrás: Motorsport / telesport.hu