Az ízületeket alkotó porcok vastagsága az évekkel csökken, de nem csak a kor előrehaladtával kell fájdalommal számolnunk, hiszen akár 30 éves kor környékén is megjelenhet a porckopás, annak minden kellemetlenségével. Az életmódból és az ízületek túlterheléséből adódó, visszatérő fájdalommal és akár mozgásszervi hiányosságokkal járó panaszok azonban megelőzhetőek, enyhíthetőek, ha odafigyel a hétköznapokban ízületeire, és sportolás során is szem előtt tartja saját teljesítőképességét.

Ésszerű testmozgással a porckopás ellen
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ízületeink védelmének érdekében legtöbbet az egészséges életmódra való odafigyeléssel tehetünk. Korosztálytól és szokásoktól függetlenül rendkívül fontos, hogy legalább heti 4-5 alkalommal szánjunk időt a testmozgásra. Ami azonban a lényeg, az az edzések intenzitásának és módjának megválasztása. Fontos, hogy mindig az edzettségi állapotnak, a meglévő betegségeknek és a kornak megfelelő mozgásforma mellett tegyük le a voksot, ellenkező esetben akár a porckopás kialakulását is kockáztathatja.

Ne sajnáljuk az időt a bemelegítésre és a nyújtásra, ugyanis az izuletor.hu szakembereinek is az a véleménye, hogy ezekkel csökkenthetjük a sportsérülések, és ezzel együtt a porckopás megjelenésének kockázatát. Amennyiben futás mellett szeretné letenni a voksot, úgy ügyeljen a fokozatosságra, ami egyébként minden más mozgásforma esetén is javasolt. Az úszás kitűnő választásnak bizonyul, ugyanis korosztálytól függetlenül kíméletesen mozgatja át az egész testet, és a tüdőkapacitásra is jótékony hatással van.

Mindennapi védelem az ízületek számára
Nem csak akkor vannak azonban igénybe véve ízületeink, ha sportolunk, hanem gyakorlatilag a mindennapi tevékenység során is. Ha fiatal korban sportsérülést szenvedtünk, annak hatását könnyen lehet, hogy csak évek múltán érezzük majd meg lépcsőzés, vagy guggolás alkalmával. Hasonló a helyzet a bevásárlás utáni cipekedéssel, a kerti munkákkal, vagy a takarítással, amelyek szintén terhelhetik térdünket, csípőnket, ilyenkor pedig rendkívül fontos, hogy azok védelme érdekében odafigyeljünk az egészséges életmódra mind a táplálkozás, mind az étkezés kapcsán.

Ellensúlyozza az ülőmunka hátrányait!
Sokan azt gondolják, nincs is kényelmesebb annál, mint egész nap az irodában ülve végezni a munkát. Érdemes azonban tisztában lenni azzal, hogy az ülőmunka jelentős kockázati tényezőnek számít a porckopás kialakulását illetően. Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet az egészséges testtartásra, melyben fontos szerepet játszik a választott asztal és irodai szék. Ülés közben a karok és a lábak zárjanak be derékszöget, a talpak pedig teljes felületükkel érintsék a talajt. Fontos, hogy a folyamatos mozdulatlan testhelyzetet időnként szakítsa meg, járjon egyet, akár tíz perc is elegendő ahhoz, hogy átmozgassa végtagjait.

Még jobb, ha a munkaidő közepén megengedhet magának egy-két órás szünetet, amikor letudja a napi edzést, és egészséges, energetizáló ételekkel töltheti fel magát a munkaidő további részére. Mivel ezt azonban kevesen engedhetjük meg magunknak, így nem marad más, mint a munka utáni szabadidő okos kihasználása, méghozzá aktív testmozgással. Edzettségi állapotának megfelelő futás, úszás, konditerem, aerobik órák, vagy otthoni saját testsúlyos edzés- a lehetőségek száma végtelen, minden korosztály megtalálhatja a számára ideális mozgásformát.

Frontérzékeny ízületek: mi a megoldás?
A porckopás tüneteit észlelők véleménye általában megegyezik abban, hogy a panaszok az időjárás változásakor különösen erősek lehetnek. Vannak, akiknek a fájdalomcsillapítók sem segítenek, ám a legfontosabb, hogy az elsődleges cél nem is a fájdalom időszakos enyhítése, sokkal inkább a tünetmentesség elérése.

Tény, hogy frontok idején fokozottan fájhatnak az ízületek, de kíméletes testmozgással, nyújtással, egy forró fürdővel sokat tehetünk annak érdekében, hogy a téli hideg beköszöntének alkalmával se kelljen a porckopás okozta fájdalmak miatt programokat lemondanunk.