2014. május végén adták át a heliporttal is rendelkező önálló sürgősségi betegellátó központot, melyet mintegy 700 millió forintos projekt keretében alakítottak ki. Az SBO mellett megépített, mintegy 24 méter magas, tetején 20 méter átmérőjű tányér alakú leszállóval rendelkező torony mégsem fogadhatott eddig helikoptereket, hiányzott ugyanis az üzembentartási engedélye. Tavaly év végén is azt írtuk, hogy még hosszú hónapokat kell várni az első helikopter fogadására, a hiányzó engedély beszerzéséig – akárcsak az elmúlt három és fél évben – a Szeged melletti repülőtértől mentőautóval szállították a betegeket a klinikára.

A repülőtéri biztonsághoz szükséges tárgyi és személyi feltételeket garantáló üzembentartási engedélyt július 8-án adta át Farkas András, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnökhelyettese, a Légügyi Hivatal vezetője Devecz Miklós kancellárnak.

Az SZTE kancellárja elmondta, egy olyan egészségügyi komplexum jön létre Szegeden a hamarosan záruló 14,5 milliárd forintos projekt révén, mely Európa-szerte bárhol megállná a helyét. Hozzátette, az SBO mellett megépített helikopter leszálló jelentősen emeli az ellátás minőségét, majd hozzátette, reméli, nem lesz sokszor szükség használatára. Kiemelte, hogy az SZTE hatékonyan tudott együttműködni a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) annak érdekében, hogy minél hamarabb fogadni tudják a heliporton a légimentőket. A sajtótájékoztatón Facskó Andrea, az SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ elnöke kijelentette, a mentőhelikopterek közvetlen klinikai leszállási lehetőségével jelentősen gyorsul a súlyos sérültek baleseti- és sürgősségi ellátása a dél-alföldi régióban. Hangsúlyozta a súlyos sérültek kíméletes légi úton történő szállításának fontosságát, és szólt arról is, hogy a szentesi légimentőbázis közelsége is garantálja a gyors és precíz mentést.

A sürgősségi osztály kialakításának szakmai megkoronázásaként értékelte a helikopter-leszállópálya üzembentartási engedélyének átadását Pető Zoltán, az SBO vezetője. „Bár a sürgősségi osztály projektjéhez tartozik a heliport, de ez nemcsak az SBO-t, hanem az egész klinkát fogja szolgálni. Nagyon sok olyan eset van, amikor a légi szállítással más kórházakból speciális ellátásra kapunk betegeket, legyen az traumatológiai, ideg- vagy mellkas sebészet” – részletezte. Pető Zoltán arról is szólt, hogy a transzplantációs központ is Szeged, és akár más országból is képesek lesznek betegeket fogadni.

Az SZTE SBO a hatályos jogszabályok értelmében V. osztályú repülőtér, így ott a légi mentésekhez szükséges egészségügyi mentőrepülések végezhetők – közölte Farkas András, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese, a Légügyi Hivatal vezetője. Elmondta, többlépcsős engedélyeztetésre volt szükség, heliport létesítési engedélyt 2013-ban, használatbavételi engedélyt pedig 2014 júliusában kapott. A repülőtéri biztonsághoz szükséges tárgyi és személyi feltételeket garantáló üzembentartási engedélyt pedig idén június végén adta ki a hatóság. „Speciális területe a légimentés a repülésnek, törvényben szabályozott, hogy szinte bárhol leszállhatnak. Jelenleg napkeltétől napnyugtáig zajlik a légimentés hazánkban, éjszakai leszállásra nincs mód” – mondta el kérdésünkre. Hozzátette, a szegedi heliportnak légimentésre van engedélye, így napközben használható, éjjel nem.

Forrás és fotó: szegedma.hu