A nemzetközi piacon a digitális szegmens további erősödését láthatjuk: az előző évi 36-hoz képest 2013-ban már a teljes bevétel 39 %-át teszik ki. Az össz-piac gyakorlatilag stagnált volna az elmúlt évben, ha nincs egy igen jelentős, közel 17%-os esés Japánban, amely a további főbb területeken (Észak-Amerika, Európa, Latin-Amerika) tapasztalható, szerény mértékű, 0,5-1% közötti emelkedés ellenére is 3,9%-os csökkenést hozott a teljes piacon, és ezen belül 11,7%-os esést a fizikai hordozók piacán. A világ második legnagyobb zenei piaca továbbra is a drasztikus átalakulás stádiumában van; 2013-ban történt meg az az elementáris erejű csökkenés a CD-eladásokban, amely más jelentős piacokon már korábban végbement, viszont a digitális piac Japánban még nem tudott kellően megerősödni a fizikai eladásokban történt kiesés ellensúlyozására. A jelentősebb piacok többi részében, számos országban korábban ugyanez a probléma állt fenn éveken át, és egy jóval kisebb piacon, Magyarországon a mai napig jellemző.

 

Hazánkban a fizikai értékesítések évről évre 20% körüli csökkenést mutatnak, a legális digitális zenefogyasztás kultúrája viszont nagyon nehezen terjed. Mindezek ellenére a 2013-as év áttörést jelenthet: a digitális értékesítések 50%-kal nőttek, köszönhetően számos új, elsősorban előfizetés alapú (“streaming”) szolgáltatás hazai elindulásának. Az előfizetéses szolgáltatások nemzetközi szinten is egyre nagyobb hányadát teszik ki a digitális értékesítéseknek: 2013-ban a digitális eladások összesen 4,3%-kal nőttek, de ezen belül az előfizetéses szolgáltatások 51%-os emelkedést mutatnak! Ráadásul Magyarországon az 50%-os emelkedésen belül a streaming bevételek megduplázódtak, összértékben azonban mindez még mindig nem tudja ellensúlyozni a fizikai eladások csökkenését. A digitális piac nagymértékű és bíztató emelkedése még igen alacsony bázisszámról indult, és az 500 millióhoz közelítő értékesítés még mindig kevésnek bizonyul a fizikai piac közel 1 milliárd forintos csökkenésével szemben.

 

Az IFPI frissen megjelent digitális kiadványából (Recording Industry In Numbers) rengeteg további információ mellett megtudhatjuk például azt is, melyek voltak a 2013-as év legkelendőbb lemezei. A top 10-es lista a következőképpen alakult:

 

Előadó Cím Eladott db (millió) Kiadó
1. One Direction Midnight Memories 4 Sony Music
2. Eminem The Marshall Mathers LP 2 3,8 Universal Music
3. Justin Timberlake The 20/20 Experience 3,6 Sony Music
4. Bruno Mars Unorthodox Jukebox 3,2 Warner Music
5. Daft Punk Random Access Memories 3,2 Sony Music
6. Katy Perry Prism 2,8 Universal Music
7. Michael Bublé To Be Loved 2,4 Warner Music
8. Imagine Dragons Night Visions 2,4 Universal Music
9. Lady Gaga Artpop 2,3 Universal Music
10. Beyoncé

 

Fenti táblázatban a digitális értékesítések is benne foglaltatnak, így az derül ki, hogy az év legsikeresebb albumából (One Direction: Midnight Memories) 4 millió darabot vásároltak meg világszerte, míg a második helyezettből (Eminem: The Marshall Mathers LP 2) 3,8 milliót. Érdekesség, hogy az utóbbi első részének tekinthető, 2000-ben megjelent albumából, amellyel abban az évben szintén a második helyet szerezte meg (az ‘N Sync “No String Attached” c. lemeze mögött) Eminem még 8 millió darabot tudott eladni, csak Amerikában, és majdnem ugyanennyit világszerte!

További nemzetközi adatok és elemzések, 2013 legnépszerűbb globális előadóinak listája, és számos egyéb információ olvasható angol nyelven az IFPI oldalán, valamint elérhető a teljes IFPI Digital Music Report és a Recording Industry In Numbers is.

A hazai statisztikák a MAHASZ oldalán találhatók, illetve megtekinthetőek a hazai összesített 2013-as slágerlisták is.

Forrás: mahasz.hu