— A kamionosok szeretnék elkerülni az e-útdíj fizetését, ezért már ez ellenőrző kapu előtt lehajtanak a 44-es útról, s a szervizúton hajtanak tovább az első felhajtóig, vagy a Veszelyig — osztották meg tapasztalataikat lapunkkal olvasóink. Az útdíjellenőrzés nagyon leegyszerűsítve úgy történik, hogy a már említett kapunál a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. saját rendszerével rögzíti a rendszámokat és a gépjármű különböző paramétereit, majd az adatokat ellenőrzés után továbbküldi a rendőrségnek, amelynek munkatársai, például — az adott helyszínnél maradva — a Lukoil benzinkútnál szolgálatot teljesítő rendőrök gyakorlatilag azt tudják nyomon követni, hogy az adott rendszámmal és paraméterekkel rendelkező kamion után fizettek-e e-útdíjat.

— Nem gondoljuk, hogy az e-útdíjfizetés rendszerébe bele kellene szólnunk — fogalmaztak a beol.hu-hoz  forduló olvasók. — A szervizút állapota azonban ilyen megterhelés nyomán romlani fog. Sok gyerek lakik, vagy jár látogatóba a környékre, mások a szakaszon kerékpároznak vagy futnak. A biztonságuk érdekében fontos lenne, hogy megfelelő mederben folyjon a közlekedés.

Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője a beol.hu-nak elmondta, ha nem is gyakran, de előfordulnak hasonló esetek, amelyekre a társszervezetekkel, a rendőrséggel, a Magyar Közúttal, az érintett önkormányzatokkal együttműködve gyorsan igyekeznek reagálni.

A 101 fix ellenőrző kapu mellett 45 autóval, körülbelül 350 ellenőrző ponton tudnak megjelenni az országban, de ezen helyek száma folyamatosan emelkedik, így a kamionosoknak egyre nehezebb elkerülni az ellenőrzéseket.

— Természetesen a gyulai körforgalomból induló szervizút ügyében is haladéktalanul felvesszük a kapcsolatot a helyi önkormányzattal, amelynek kezelésébe tartozik a szakasz, illetve egyeztetünk a társszervekkel is — ecsetelte Kibédi-Varga Lajos, aki hangsúlyozta, hogy céljuk a jogkövető magatartás elősegítése, amelynek érdekében intenzív tájékoztató kampányokat folytatnak.

A Békés Megyei Rendőr-főkapitányságnál kérdésünkre hangsúlyozták, a 3,5 tonna és 7,5 tonna közötti össztömegű tehergépkocsik a jelenlegi forgalomszabályozás mellett közlekedhetnek a szervizúton. Súlykorlátozás ugyanis nincs, az út kezelője azonban a haladási sebességet korlátozza és a megállást tiltja. A forgalmi rend megváltoztatása, új jelzés kihelyezése az út kezelőjenek hatásköre. A rendőrség minden olyan kezdeményezést támogat, mely a közlekedésbiztonságot erősíti.

A 7,5 tonna össztömeget meghaladó járművek a szervizúton nem közlekedhetnek, de kamionparkoló, több vállalkozás, így például teherautó-szerviz is megtalálható az út mellett, ahová másként nem tudnak behajtani, csak a szervizúton keresztül. A rendőrség visszatérő ellenőrzéseket végez, s a szervizúton nem célforgalomban közlekedő, 7,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépkocsik vezetőjével szemben intézkednek.

Megyeri Sándor, a gyulai polgármesteri hivatal mérnöki osztályvezetője elmondta, hozzá még nem érkezett megkeresés a problémával kapcsolatban, de természetesen megvizsgálják, hogy miként találhatják meg a legjobb megoldást a kérdésben.

— Számos lehetőség szóba jöhet — tette hozzá Megyeri Sándor, aki megemlítette, hogy hasonló gondokkal kellett szembenézniük néhány belterületi szakaszon is, amely, bár nem alkalmas a kamionforgalomra, a teherjárművek mégis behajtottak oda. Az önkormányzat a rendőrséggel együttműködve éppen a napokban helyez el terelő táblákat a kritikus utak mentén.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete — NiT Hungary ügyvezető főtitkára kérdésünkre kifejtette, az útdíjrendszer bevezetése a KRESZ módosításával is együtt járt. A nem díjfizetős szakaszokra a 7,5 tonna össztömeg feletti járművek csak akkor hajthatnak be fizetés nélkül, ha ott a telephelyük, vagy célfuvart teljesítenek. A jelenlegi rendszerben minden ellenkező esetben előbb vagy utóbb szankcióval kell szembenézni.

Békésben személyesen váltják meg a viszonylati jegyet

Országszerte az e-útdíjrendszer indulása óta március közepéig mintegy 35 ezer vállalkozás több mint 123 ezer tehergépjárművet regisztrált, a regisztrált fedélzeti eszközök száma pedig meghaladta a 64 ezret — tájékoztott Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője. Elmondta, Békés megyében két saját ellenőrző autó, valamint a rendőrség egyes gépjárművei figyelik a befizetést. A Viharsarokban több mint harminc helyszínen vehető meg a viszonylati jegy vagy tölthető fel az egyenleg. Megtudtuk, békéscsabai irodájukban az e-útdíjra vonatkozóan a személyes értékesítés meghaladja az országos átlagot.

Az útdíjbevételek járműkategóriák szerinti megoszlása az elmúlt időszakban nem változott, az összbevétel 91 százalékát a J4 járműkategória (3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű) eredményezi. A külföldi teherforgalomból származó útdíj túlnyomó része továbbra is Romániából származik, de jelentősek a lengyel, a bolgár és a szlovák járművek befizetései is. Kibédi-Varga Lajos elmondta, az összes úthasználónak mindössze 2,6 százaléka a vélelmezett jogosulatlan úthasználó. Ez a szám nemzetközi összehasonlításban is alacsony. Ezzel együtt – például a hu-go.hu honlapon keresztül – a tipikus felhasználói tévesztésekre és a büntetések elkerülésének lehetőségeire hívják fel a figyelmet.

A fejlesztésekről szólva a szóvivő elmondta, folyamatosan újulnak meg az ügyfélszolgálati irodák. Jelenleg éppen Békéscsabán folynak a munkálatok. Emellett hamarosan indul az úgynevezett HU-GO mobil applikáció, melynek segítségével az okostelefonnal rendelkezők egyszerűen és kényelmesen válthatják meg a viszonylati jegyüket.

(beol.hu)