Míg egy évvel korábban a K&H-hoz, a Genertelhez és a Wáberer Hungáriához szerződött át a legtöbb autós, ezúttal a hosszú ideig piacot vesztő Allianz, valamint a Posta Biztosító és a K&H Biztosító volt a legnépszerűbb, eben a sorrendben. Az új szerződéskötéssel egyre kisebb az elérhető megtakarítás, így a váltók száma több mint százezerrel csökkenhetett egy év alatt.

Már-már gazdaságtörténeti fordulatnak számító fejleményt hozott a nemrég zárult kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány. A Portfolio.hu által megkérdezett alkuszok többségénél kissé emelkedtek az átlagdíjak az évek óta tartó áresés után. Míg egy évvel korábban a K&H-hoz, a Genertelhez és a Wáberer Hungáriához szerződött át a legtöbb autós, ezúttal a hosszú ideig piacot vesztő Allianz, valamint a Posta Biztosító és a K&H Biztosító volt a legnépszerűbb, eben a sorrendben. Az új szerződéskötéssel egyre kisebb az elérhető megtakarítás, így a váltók száma több mint százezerrel csökkenhetett egy év alatt.

A meglévő szerződések november végéig történő felmondása után december végéig új biztosításukat is megköthették azok az autósok, akiknek az évforduló egyúttal szerződésük fordulónapját is jelenti (arányuk az autósok körében közel kétharmad, és fokozatosan csökken, hiszen csak a 2010 előtt autót vásárlók tartoznak ide.

 

Az alkuszok becslései viszonylag nagy szórást mutatnak a december végén zárult kampányban megkötött szerződések darabszámára vonatkozóan, a válaszadók közül azonban többen is 400 ezer váltóról nyilatkoztak, így valahol ekörül lehet az igazság. Közülük mintegy 300 ezer ügyfél válthatott biztosítót is az egy évvel korábbi 480 ezer után. Az érdeklődés csökkenése leginkább azzal magyarázható, hogy a váltással a leginkább árérzékeny ügyfelek számára már alig volt elérhető megtakarítás (bár nem zárható ki, hogy a többség jól járt, hisz az átlagdíj csökkenését az ügyfelek összetételének változása is okozhatja).

 

A legtöbb új szerződést ezúttal is a netrisk.hu-nál kötötték az ügyfelek az alkuszok közül, szám szerint közel 115 ezret. A válaszadó alkuszok egytől egyik legalább 30%-os friss szerződés-szám csökkenésről számoltak be. A biztosítót is váltó ügyfelek aránya becsléseik szerint 69% és 80% között szóródott, bár a végleges adatok valószínűleg csak a következő hónapokban lesznek náluk elérhetők.

 

Az új szerződést kötők számának visszaesésénél sokkal szembetűnőbb, hogy az átlagdíjak 2012-es mintegy 10%-os esését követően 2013-ban megállt az áresés. A válaszadó alkuszcégeknél az átlagdíj ezúttal 10 800 és 14 0000 forint között alakult, ami az előző évhez képest a négy válaszadó alkuszból háromnál áremelkedést jelent. A csökkenő részvételi arány miatt a kampány során kialakult díjak most már kevésbé befolyásolják a teljes biztosítási piac kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási átlagdíját, de továbbra is lefelé irányuló nyomást helyez arra.

Kérdéseinkre viszonylag egységes válaszokat adtak arra vonatkozóan az alkuszok, hogy melyek voltak a legnépszerűbb biztosítók a kampányban. A CLB-nél az Allianz, a Posta Biztosító és a K&H szerezte meg az új szerződések felét, a kotelezo.hu-nál pedig közel 60%-át (a három biztosító aránya 29%; 20%; illetve 11% volt náluk). A netrisk.hu-nál az Allianz (43%), a Posta Biztosító (18%) és az Astra (7%) csaknem a szerződések 70%-át vitte el. A PBA-nál az Allianz az új szerződések 31%-át, a Posta Biztosító a 19%-át, a K&H pedig a 10%-át szerezte meg, így együttes arányuk 60% volt.

 

Egyes forrásaink arról számoltak be, hogy több évnyi visszahúzódás után az Allianz meglehetősen aktív volt ebben a kampányban, vagyis bár az utóbbi időben nagy hangsúlyt fektetett a biztosító hagyományosan nagy kgfb-kitettségének csökkentésére, láthatóan nem mondott le erről a piacról. Bár nem egyenes az összefüggés az új szerződések darabszáma és a díjbevételek változása között, valószínűnek tűnik, hogy az Allianz és a Posta Biztosító díjbevétele a kgfb-piacon idén emelkedni fog tavalyhoz képest. Ez várható az Astra esetében is, amelyet szintén a nyertesek közé sorolt több alkusz is.

A kampány során szerzett érdekes tapasztalataikról is megkérdeztük az alkuszokat számszerű adataik mellett, ilyenről azonban alig tudtak beszámolni, többen is megemlítették, hogy ez a kampány “unalmas” volt. Forrásaink örültek annak, hogy a PSZÁF (immár MNB) ezúttal nem okozott zavart a piaci szereplőknél, igaz, ehhez valószínűleg az is kellett, hogy a biztosítók és a közvetítők már rutinosabban vették figyelembe a megszokott felügyeleti elvárásokat. Igaz, egy felügyeleti bírság idén is akadt: a netrisk.hu-t egy olyan gyakorlatáért büntette meg az MNB, amely az alkusz szerint elterjedt a versenytársak körében is.

 

Becsléseink szerint tavaly a hazai kgfb-piac 80 milliárd forintnyi díjbevételen osztozott, aminek a lassú növekedése várható annál is inkább, mert egyre nagyobb arányt képviselnek az év közben váltók, akiknek a piacán jellemzően magasabb az átlagdíj; ráadásul most már a kampány is némileg magasabb átlagdíjat hozott. A piac díjbevétele reálértéken azonban történelmileg továbbra is nagyon alacsonyan tartózkodik (lásd az alábbi ábrát), ráadásul nemzetközi összevetésben is keveset fizetnek a magyar autósok a kötelező biztosításukért még a 30%-os baleseti adóval együtt is.

Forrás:portfolio.hu