Jó évet fog zárni a kereskedelem, a karácsony előtti bevásárlási hullám is nagy volt, éppen ezért 24-e előtt kevés leárazást hirdető táblát lehetett látni az üzletekben – mondta a 180 percben Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.


Az érdekképviseleti szervezet tisztségviselője szerint azonban másképp lesz ez a két ünnep között, amikor hagyományosan megindulnak a leárazások.  A kereskedők ugyanis megpróbálják még idén kisöpörni a fölös készlet egy részét, hogy némileg javítsák a bevételüket, illetve a mérlegüket.

Az újabb igazi nagy bevásárlási hullám azonban nem várhatóan nem az év utolsó napjaiban, hanem januárban jön, a karácsonyi pihenés után ekkor indulnak el újra nézelődni a boltokba. Sok vásárló éppen ezt az akciók szezonját várja, ám ez kicsit olyan, mint a lottó, vagy bejön vagy nem, vagyis vagy leértékelik az éppen megvenni szándékozott terméket vagy nem – véli a főtitkár.

Vámos György elmondta, a fogyasztóvédelmi szabályok ugyanúgy érvényesek az akciós termékek estében is, mit a teljes árúaknál. Teljességgel szabálytalan tehát a kereskedő részéről olyan táblát kitenni, hogy akciós árut nem cserélünk, hiszen a minőségi kifogás egy leértékelt portéka esetében is érvényesíthető. Kivételt az jelent, ha a leárazás oka éppen egy minőségi hiba.

Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője a Kossuth Rádió műsorában elmondta, sajnos még mindig nagyon sok kereskedő nem akar garanciát adni az akciós termékekre. Az szintén jogszabályba ütköző tájékoztatás, amely arról szól, hogy a pénztártól való távozás után nem fogadnak el reklamációt.

A szóvivő azt is hangsúlyozta, ha elromlott-e a termék, tehát minőségi problémáról van szó, akkor meg kell lennie a vásárlást igazoló bizonylatnak. A fogyasztóval szemben mindig az a forgalmazó a felelős, aki közvetlenül eladta a terméket, vagyis ő kell, hogy intézze a minőségi kifogást, a vevőt nem irányíthatja tovább a gyártóhoz, az importálóhoz vagy egy szervizhez. Fontos az is, hogy a vevő első körben a javítást vagy cserét kérhet, ha ezekre nincs lehetőség, a kereskedő csak akkor kötelezhető a vételár visszafizetésére.

A másik eset, ha nem minőségi hibáról van szó, hanem a vevő meggondolja magát, vagy olyan terméket kap ajándékba, amilyennel már rendelkezett, ezért vissza akarja vinni az árut a boltba. Ilyenkor az üzlet nem köteles cserélni vagy pénzt visszafizetni. Ennek ellenére karácsony környékén a legtöbb kereskedő biztosítja azt a lehetőséget, hogy ilyen esetben levásárolja a fölöslegesnek ítélt termék árát, esetleg kicseréljék egy másikra – mondta Fülöp Zsuzsanna.

A szóvivő arra is kitért, hogy a fogyasztókat ilyenkor is megilleti a nyolc napon belüli elállás joga, ami akkor lehet különösen fontos, ha nem érkezik meg időben a karácsonyra interneten rendelt áru. A határidőn túl érkező terméket indoklás nélkül visszaküldheti a fogyasztó, és ha a szállítási késedelem miatt bizonyítható kára keletkezik, akkor azt békéltető testületi vagy bírósági útra terelheti az ügyet.

 

Forrás: hirado.hu