Ez azonban tévedés. Azok számára, akik egészségesen szeretnének táplálkozni, nem egyes élelmiszerek teljes kivonása, hanem a változatos, ésszerű, mérsékelt zsír- és cukortartalmú, rostokban gazdag étrend lenne a megoldás. Amennyiben mégis úgy érezzük, hogy szeretnénk olykor valami mással pótolni vagy helyettesíteni a cukrot, lássuk, miből választhatunk.

Cukoralkoholok

A cukoralkoholokat cukorból állítják elő, de a természetben is előfordulnak. A cukorbetegek diétájába jól beilleszthetők, a szervezetben lassan alakulnak glükózzá, így kismértékben emelik a vércukorszintet. Energiatartalmuk a glükózéval azonos, ezért a fogyókúrázók számára kevésbé ajánlottak – mondja Zsuzsa. – Fogbarátok, hő- és savállóságuk jó. Hátrányuk, hogy hashajtó hatásúak. Legfeljebb napi 30-50 g-ot fogyaszthatunk belőlük.

Szorbit: Édesítőképessége a glükózéval azonos.Xilit: A cukorbetegek étrendjében jól használható, lebomlása az anyagcsere- folyamatok során független az inzulintól. Glikémiás indexe 7–13, energiatartalma 2,4 kcal/g.Maltit: A szorbitnál jobban édesít, hasznosításához nem kell inzulin.Mannit: Édesítőképessége a szacharóz 70%-a.Laktit: Édesítőképessége a szacharóz 30-40%-a. Előnye, hogy jól megköti a nedvességet, a felhasználásával készült péksütemények például így hosszabb ideig eltarthatók.

Mesterséges édesítőszerek

Édesítőképességük nagy, energiatartalmuk nincs, vagy nagyon alacsony – állítja a dietetikus. – Kiválóan alkalmazhatók az energiaszegény, valamint a diabetikus étrenden lévők ételeinek, italainak ízesítésére.

A szacharin és nátriumsója, a krisztallóz a szervezetből változatlan formában ürül ki. Édesítőképességük közel ötszázszor nagyobb, mint a répacukoré. Hátrányuk, hogy főzés közben a savas kémhatású anyagok (pl. ecet, gyümölcsök) hatására kellemetlen mellékízük lesz. A ciklamát kb. 30-szor édesebb a répacukornál, főzésálló, nincs mellékíze. Nátrium- vagy kálciumsója formájában kapható. Az aszpartám íze hasonlít leginkább a répacukoréhoz, édesítőképessége közel kétszázszorosa annak. Valamennyi energiamentes édesítőszerrel kombinálható. Mellékíze nincs. Az intenzív édesítőszerek közül ez az egyetlen, amely nem energiamentes (3,58 kcal/g). A Feni­la­lanin-tartalma miatt az egy ritka anyagcsere-be­tegségben, a fenil-keto­nú­riában szenvedők nem fogyaszthatják.Az aceszulfám-K édesítőképessége 150-200-szorosa a répacukorénak. Tiszta édes íze van, mellékíz nélkül. Az emésztőcsatornában nem bomlik le, változatlan formában szívódik fel, nem halmozódik fel, hanem a vizelettel teljesen kiürül. Több édesítőszerrel együtt szintén fokozódik az ízhatása.

Növényi alapú termékek

A sztíviát egy Dél-Amerikában őshonos növény leveleiből állítják elő. Édesítőereje 300-szorosa a cukornak, vércukorszint-emelő hatása nincs.A taumatin édesítőereje 2000-2500-szorosa a cukorénak. Egy afrikai gyümölcsből nyerik ki, szintén energiamentes édesítőszer, amelyet inkább az élelmiszeriparban használnak.A neohesperidint (DC) narancshéjból állítják elő, édesítőereje kb. 340-szerese a cukorénak.

 

Forrás: Blikk.hu