Az iskolarendőrök bűnmegelőzési tanácsadók lesznek a tanintézményekben. A szerepük az lesz, hogy a pedagógiai eszközöket a tanárok által kevésbé ismert bűnmegelőzési módszerekkel egészítsék ki. Ezzel nem az iskolák megbélyegzése a cél, hanem hogy az intézmények minél biztonságosabb helyekké váljanak – hangsúlyozta Csonka Györgyi, az ORFK Bűnmegelőzési Osztályának munkatársa a Kossuth Rádió Napközben című szerdai műsorában.

A lépésre úgy kell tekinteni – folytatta, mint egy modellprogramra, amely hatásait az első tanév végén lehet majd leszűrni. A gyakorlatban nem úgy kell a civil ruhás rendőrökre tekinteni, mint az utcán járőrözőkre, „nem fognak sehova odatolakodni”, ám részesei lehetnek mindennek, ahová meghívják őket, legyen szó szülői értekezletről vagy tantestületi ülésről, továbbá rendelkezésre állnak fogadóóra tekintetében is. Erre kapnak egy hatvan órás képzést az ORFK kiképzőközpontjában – magyarázta.

Gyurkó Szilvia, az UNICEF gyerekjogi igazgatója ezzel szemben úgy vélte: a külföldi példák azt mutatják, hogy amikor „a bizalom megborul az iskolákban”, és kívülről akarják azt orvosolni, akkor leromlik az iskolai klíma, és a felügyelők csak a bajt veszik észre, ami tovább növeli a problémát az intézményekben, vagy azon kívül.

Nem szabad ugyanakkor elfelejteni a gondok összetettségét – emelte ki, mivel az iskolai erőszak nagy részében nem az intézmény generálja azt, hanem „a táskába a gyerekek a tankönyv és a füzet mellé bepakolják a problémáikat is”. Ennek kezelésére nem lesz alkalmas az a rendészeti repertoár, amellyel az iskolarendőrök rendelkeznek majd – mutatott rá.

Uzelman Tamás, az egri Bornemissza Gergely Szakközép-, Szakiskola és Kollégium megbízott igazgatójának álláspontja szerint a programot ki kellene terjeszteni a nem iskolai területekre is, úgymint a megyeszékhelyek buszpályaudvarai vagy az intézményekbe vezető útvonalak, amelyek „a bajok gócpontjai”. Ezeken a részeken fokozott ellenőrzésekkel megelőzhető lenne a baj – hangsúlyozta.

Forrás: hirado.hu