Már nem csak a tulajdonosoknak kell fizetniük büntetést, hanem azoknak a műszaki állomásoknak is, amelyek az illegálisan átalakított autókat átengedik. Az egyik autószerelő műhely munkatársa a Kossuth Rádió Napközben című műsorában felsorolta a leggyakoribb szabálytalan átalakításokat: üvegfóliázás, teljes futómű átalakítás, szélesített felnik, nem az autóra való gumik felszerelése, karosszéria átalakítás, sárvédő domborítás, a tető kicserélése, de az is előfordul, hogy üzemanyag-takarékossági okokból feketén építtetik be az autógázt. Ilyen esetben a vizsgaállomáson figyelmeztetik a tulajdonost, hogy a szabálytalan átalakítással nem mehet át a műszaki vizsgán az autó, de ez nem mindenkit érdekel, sőt sokan úgy gondolják, pénzzel mindent el lehet intézni.

Mikulás Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Járműmódszertani Főosztály vezetője a műsorban elmondta: a vizsgáztatási szabályok nem szigorodtak, de augusztus elsejétől lehetőség van arra, hogy azokat a vizsgáló állomásokat is megbüntessék, amelyek műszakilag alkalmatlan, vagy engedély nélkül átalakított autót vizsgáztatnak le.

A Hatóság oly módon ellenőrzi a vizsgáztatást, hogy a rendszerbe beépített ellenőrzési funkció megállítja a vizsgafolyamatot, amikor a vizsgabiztos már rámondta, hogy átmehet az autó. A vizsgadokumentumokat azonban már nem tudja kiadni, ugyanakkor a rendszer eltárolja, hogy az adott jármű szerinte megfelelő. Ilyen esetben az ellenőrnek két órája van arra, hogy a helyszínre érkezzen, és felülvizsgálja a vizsgabiztos döntését. Amennyiben nem talál hibát, továbbengedi a járművet, ha azonban eltérően állapítja meg a jármű minősítését, 500 ezer forintos pénzbírságot szabhatnak ki.

Lábadi Csaba autómérnök hozzátette, az illetéktelen, vagy nem hozzáértő átalakítások rendkívül balesetveszélyesek lehetnek. Mikulás Róbert egyetértett a szakemberrel abban, hogy az autógyárak nagyon sok fejlesztési munkaórát fordítanak arra és kísérleteket végeznek el annak érdekében, hogy megfelelően alakítsanak ki egy autót. Egy jármű teljesítményének meghatározásakor többféle szempontból kell optimalizálni a rendszert, nem mindegy, hogy az autó mennyit fogyaszt, mennyi a károsanyag kibocsátása, mennyi lesz a motor élettartama és milyen a teljesítménye – ezeket igyekeznek az optimálisra kialakítani a gyárban. Ha ezek közül az egyiket illegálisan átalakítják, hogy a többi tényező szélsőséges módon elhangolódik. A vizsgáztatást európai uniós szabályozás írja elő, és az üzembentartó felelős azért, hogy a járműve megfelelő műszaki és környezetvédelmi állapotban legyen, tette hozzá a főosztályvezető.

Forrás: Hirado