A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem mindenki van tisztában, milyen feltételei vannak a városi és országúti kerekezésnek. Az ORFK közlése szerint a kerékpárosokat leginkább az irányváltoztatásra és a jármű kivilágítására vonatkozó szabályok megszegéséért büntetik meg. Szabályszegésért maximum 30, de komolyabb szabálysértésekért akár 150 ezer forint bírság is járhat.

KRESZ szerint többféle kötelezően a kerékpárunkra szerelni a következő eszközöket, bármelyik hiánya szabályszegésnek minősül.

1. Fehér színű első lámpa

2. Piros színű hátsó lámpa

3. Egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő (prizma)

4. Két, egymástól független fék

5. Csengő

6. Borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken

7. Fényvisszaverő ruházat (csak lakott területen kívül, ha éjszaka van vagy rosszak látási viszonyok)

8. Ha a kerékpáros sisakot visel és utast nem szállít, lakott területen kívül max. 50 km/h sebességgel haladhat (ugyanitt sisak nélkül csak 40 km/h a megengedett maximális sebesség.)

 

A nem kötelező, de javasolt kiegészítőket is felsorolja a KRESZ.

a, A pedálon és a küllők között borostyánsárga színű prizmák.

b, Karos szélességjelző prizma.

c, Visszapillantó tükör.

d, Sárvédő

Szabályszegés esetén 30 000 forintig terjedő helyszíni bírságot – ami lehet a lámpa vagy bármely másik kötelező kiegészítő hiánya – szabhat ki a rendőrség. Szabálysértési eljárás körében pedig akár 150 000 forintig büntethetnek. A szabályszegések tekintetében a kerékpárosoknál az irányváltoztatásra és a jármű kivilágítására vonatkozó a leggyakoribb – mondta el kérdésünkre az ORFK.Egy tavaly nyár végén életbe lépett KRESZ módosítás szerint alkoholos, de nem ittas állapotban kerékpározhatunk. Ez alól a főútvonalak kivételek, ahol továbbra is bírság járhat, ha a kerékpárra ülünk egy sör után.

Egy régi tévhit, hogy az egyirányú utcákba kerékpárral mindkét irányból bemehetünk, pedig ez nem igaz. Egy törtvényt értelmezett régebben félre egy újságíró, amikor a témáról beszámolt , de csak arról van szó, hogy már külön táblával jelzett egyirányú utcákba behajthatnak a kerékpárosok. Ilyen utca például a pesti Pozsonyi utca, de nem hemzsegnek ezek a jelzések még az egyirányú utcákkal tagolt pesti belvárosban sem.

 

Hogyan védjük a kerékpárunkat?

Ha az utcán hagyjuk a biciklinket, akkor ma már csak a legdrágább lakatok jelentenek védelmet, és azok sem mindig. Semmiképpen se hagyjunk egy kerékpárt 3-4 óránál tovább őrizetlenül, mert a legkomolyabb lakatot is ki lehet nyitni ennyi idő alatt. Sodronylakatot, gerinclakatot semmiképpen se használjunk. (lásd képek) A lopottkerekpar.hu adatbázisából kiderül, hogy messze több kerékpárt lopnak el, amely sodronylakattal volt lezárva, mint ahányat úgy, hogy egyáltalán nem volt rajta lakat- hívta fel a Pénzcentrum.hu figyelmét a kerékpártolvajlás ellen küzdő csapat. Ennek az lehet oka, hogy a lezáratlan kerékpárról a tolvaj feltételezi, hogy a tulajdonosa figyeli, vagy valaki rálát, aki azonnal közbelép, ha hozzányúlnak. De persze ez nem vonatkozik lépcsőházra, pincére, ahol biztosan nincs senki.

Balra: sodronylakat Jobbra: gerinclakat

U-lakat

Abban az árkategóriában azonban, amelybe a legtöbb bringa tartozik – 80-120 ezer forint – megfelelő egy jó U-lakat. De azért jó ha tudjuk, hogy ezeket is könnyedén el lehet vágni egy erővágóval, ami félelmetes neve ellenére egy rendkívül egyszerű és olcsó kéziszerszám.

 

Magunkat is megvédhetjük!

A biciklisek alig 10 százaléka köt felelősségbiztosítást magára és a járművére, miközben ma többször annyian kerekeznek a hétköznapi forgalomban is, mint akár négy évvel ezelőtt. Miközben a kifejezetten a kerékpárosokra szabott hazai felelősség-biztosítási kínálat egyelőre elmarad a nemzetközi gyakorlattól, nőtt a bicikliseket érő halálos kimenetelű balesetek száma is.

A kocsikhoz hasonló biztosítással megvédhetjük magunkat, ha saját hibánkból kárt okozunk más közlekedési járműben. Hiszen már a fényezés megkarcolása is több százezer forintot jelent. A biztosítóknál is elérhető megfelelő baleset és felelősségbiztosítás, melyekkel kivédhető az anyagi veszteség és személyi sérülésnél is segítséget nyújtanak. Ha a kerékpáros társadalmat is szeretnénk támogatni, akkor a Kerékpáros klubnál is vehetünk tagságot, mely mellé biztosítást is kaphatunk.

 

Forrás: penzcentrum.hu