“Hol is találkoztam ezzel a Harlekinnel, akit már korábban is meg akartam

festeni?” Eszembe jutott, hogy Poe Egy hordó amontilládójában, de

újraolvasva kiderült, hogy szó sincs harlekinről, hanem az elbeszélő

bohócsipkás barátjáról. De ekkor már elkezdem készíteni a vázlatokat a

Poe-történethez.” – idézte fel a művész, hogy miként jutott el Edgar Alen

Poe műveinek festői adaptációjához. A Tornyai János Múzeum január 6-ig

látogatható időszaki kiállítása Csernus Tibor műtermét idézi meg a

KOGART-gyűjteményéből származó mintegy száz festménnyel, grafikával és

akvarellel. Csernus művein sajátos látásmóddal elevenednek a krimi atyjának,

A. E. Poenak a novellái: a megkötözött törpe az Egy hordó amontilládóból, A

Morgue utcai kettős gyilkosság ügyében Auguste Dupin helyett a ballonkabátos

Colombo nyomoz (a helyszínelés fotósa pedig maga Csernus), míg a művész

utolsó, befejezetlen alkotásán A holló tekint le az elmúlást váró mesterre.

 

A hétvégén a Tornyai János Múzeum egy utolsó kedvezményes lehetőséggel várja

mindazokat, akik el szeretnének búcsúzni Csernus eddig ebben a formában be

nem mutatott életművétől: január 5-én és 6-án ismét 150 forintért

tekinthetik meg a tárlatot az érdeklődők. A kiállítás finisszázsán Cserjés

Katalin egyetemi adjunktus, a Művészettörténeti Önképző Kör vezetője tart

előadást Csernus és Poe műveiről vasárnap délután 3 órakor a

Tornyai-múzeumban.

 

Elek András

sajtóreferens

 

Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ