Meg kell állapítani, hogy az idő előrehaladtával mind nehezebb (szervezett) mulatozással tölteni a szilveszter éjszakát. Egyrészt alig-alig vannak ilyen bulik, másrészt december közepére az összes szabad hely betelik. Akinek lenne felesleges 50-60 ezer forintja, és netán wellnessezni menne, az is hoppon marad, hiszen a többség már szeptemberben, vagy legkésőbb októberben lecsap ezekre a helyekre. Jobb híján nem marad más, mint otthon italozni a barátokkal, ami az előre bespájzolt italok mennyiségével egyenes arányban igen súlyos következményekkel is járhat. Minél több alkoholt fogyaszt valaki, annál kevésbé érdekli, hogyan érzi majd magát ébredés után, és annál inkább megfogadja majd másnap: „soha többé nem iszom”.

Azt mondják, egyszer mindenkinek át kell esnie a macskajajon. De tény, hogy arra már nem tér ki eme bölcselet, hogy egy életben-, vagy minden héten egyszer kell-e megtapasztalni a kiszáradást, fejfájást, rossz kedélyállapotot, a bevérzett szemeket, a kézremegést vagy éppen az émelygést és hányást.

Akármilyen kilátástalannak tűnik azonban, hogy a másnaposság valaha elmúljon, és a szoba végre megszűnjön forogni, számtalan recept és praktika hivatott segíteni ebben.

A vitaminok, a friss levegő és a folyadékpótlás a kulcs a regenerálódáshoz. Tehát ha az ember ki tud vánszorogni a konyhába (vagy legalább az ablakig), az már fél siker.

Jó jel, ha az ember ásványvízen kívül mást is le bír nyelni, a paradicsomlé és a citromos tea ugyanis segítenek enyhíteni a rosszulléten. A húslevesre is sokan esküsznek. Bár a tejjel óvatosan kell bánni, áldásos hatása, hogy a felhalmozott méreganyagot a felfelé helyett inkább a lefelé való távozásra készteti. Tartja magát az a nézet is, hogy kutyaharapást szőrével lehet gyógyítani, ám a vélemények igencsak megoszlanak e téren. Vannak, akik szerint az ismételt italozás komolyan ront az amúgy sem rózsás helyzeten.

Egyesek ilyenkor képtelenek ételt venni magukhoz, ám mások egész nap farkaséhesek (lehet vitatkozni rajta, melyik a jobb eset). Annyi bizonyos, hogy a többségnek a savanykás ízek ilyenkor kimondottan jól esnek, sokan esküsznek például az uborkasalátára. A vitaminok közül a C és a B segíthet abban, hogy romjainkból szedjük össze magunkat. Előbbi a májnak nyújt hatékony segítséget az alkohol lebontásában.

 

Tükörbe nézni sem biztos, hogy érdemes másnap

A szervezet nemcsak a belső folyamatokban vág vissza a helytelen bánásmódért. A vörös szemek, a fekete táskák és az esetenként összecsúszott arc bizony nem a legörömtelibb látvány az újév első napján. Erre is van azonban megoldás, a duzzadt szemekkel például a krumpli veszi fel a harcot. A pakoláshoz egy nyers burgonyát kell lereszelni, és a szemhéjra tenni. Az arcbőrt pedig hűtött almaszeletekkel lehet felfrissíteni.

Érdemes lehet továbbá belecsobbanni egy kád vízbe, melybe öt csepp rozmaringolajat vagy zsályaolajat is tehetünk, ha van otthon. Az olajakat előzőleg néhány evőkanál tejjel is vegyíthetjük (a kotyvaszt műanyag tálkában érdemes elkészíteni, mielőtt egy gyanútlan hasonszőrű italnak vélné, és ezáltal beláthatatlan időre elfoglalná a mosdót).

Tény azonban, hogy aki a fent leírtakat egyedül véghez tudja vinni, az lehet, hogy nincs is olyan rosszul, mint hitte- ez a felismerés ad egy jó adag önbizalmat, na meg löketet a javulás irányába.

 

Ennél a receptnél a mazochisták előnyt élveznek

Egy amerikai recept szerint 1 nyers tojássárgáját, ketchup-ot, borsot és worchester szószt kell összekeverni, és egy hajtásra meginni. Jó hír, hogy módosult tudatállapotban, amikor az ember amúgy is kívánja a fűszeres ételeket, nem olyan nehéz ezt legurítani, mint amilyennek tűnik. A következő kotyvasz azonban jóval szívderítőbb, ez már jobban hasonlít egy szokásos reggelihez. Két lágytojás szükségeltetik hozzá, valamint 10 deka prágai sonka, 10 deka reszelt sajt és egy pirítós. A nehézséget ebben az esetben inkább az elkészítés, semmint az elfogyasztás jelenti. Akik szeretik ezt a zöldséget, a szívükbe zárhatják a következő ételt. Az uborkaleveshez kígyóuborkára, 2 pohár joghurtra, 1 pohár tejfölre, 1 csésze tejre, valamint kaporra, 1 gerezd fokhagymára és sóra, borsra van szükség. Bár ennek az elkészítése talán könnyebbnek tűnik, az előrelátóak jobban teszik, ha már előző este megcsinálják.

 

Néhány további jó tanács a másnaposság tüneteinek enyhítésére

– A bogáncsból készült teából kétszer egy csészével kell inni az éjszaka folyamán, mert a máj éjjel 11 és hajnali 3 óra között a legaktívabb. Reggel, felkeléskor ajánlott lehörpinteni még egy csészényit.

– A szervezet méregtelenítését már éjjel tanácsos elkezdeni: ehhez lélegezzünk be illóolajat (ha netán hánynánk tőle, legalább túl vagyunk a nehezén). A gyömbér és a borsmenta enyhíti a fejfájást, a hányingert, a levendula segíti az elalvást.

– A C-vitamin nagyon hatékony méregtelenítő. Egy-két óránként – maximum hat órán át – kapjunk be 1-1 tablettát belőle.

– Hányinger ellen a gyömbér is jó szolgálatot tesz. Vágjunk fel egy 2-3 centis darabot vékony szeletekre, vagy reszeljünk le egy teáskanálnyit belőle, és tegyük forró vízbe. Hagyjuk állni, majd langyosan igyuk meg.

– Szükség van sok vízre is, hogy a szervezetben megfelelő mennyiségű folyadék legyen.

– Jó tudni, hogy a hányinger akupunktúrás pontja a csukló belső részén, a csuklóránctól három ujjszélességnyire található. Nyomjuk ezt a pontot egy percig, rövid szünetekkel többször ismételve, vagy hajgumi segítségével rögzítsünk ide egy gyömbérdarabot. A gyökeret az óraszíj alá is csúsztathatjuk.

 

Forrás: teol.hu