Ady üzenete: élni és élni hagyni. Ebbe nem fér bele semmilyen fegyveres konfliktus. A rendhagyó irodalomórán látszott, hogy nagyon nehéz elfogadtatni azt, ami nem megszokott, ami újításnak minősül. Mégis mennyire igaza lesz annak, aki mer változtatni, hiszen Adyt ma klasszikusként tiszteljük – mondta az előadó.

A visszajelzések alapján alapvetően sikerült felkelteni az érdeklődést a szerző iránt. Ha csak néhány hallgatóban megfordult a gondolat, hogy elolvasson egy verset, már elérték a célt. Elsősorban iskolások vettek részt a rendhagyó irodalom órán, de megjelentek tanárok és érdeklődők is.

A rendhagyóság abban rejlik, hogy itt nem áll rendelkezésre a hallgatóságnak konkrét szöveg, ezt figyelembe kell venni. De mégis közel kell hozni hozzájuk, ezért is kísérte el Hornok Andrást egyik tanítványa, aki a műveket szavalta nagyszerű előadásban. Rendhagyó azért is, mert ilyenkor több esély van a visszajelzésekre, mint egy hierarchikus tanár-diák viszonyban.

Nagy valószínűséggel lesz folytatása az óráknak, hiszen ezt a hallgatóság is igényli, és ebben az órában Ady életművének csupán első fele fért bele – mondta Hornok András.

A gyerekek fejében az irodalom és egyéb tantárgyak csak az iskola falain belül léteznek. Nem látják, hogy amiről szó van az a saját életükben is felfedezhető. Amikor ezt sikerül egy tanteremből kimozdítani, rögtön rájönnek, hogy a termen kívül is van irodalom, és sokkal nyitottabbá válnak. Ezt a nyitottságot kell elkapni.

 

Kovács Péter

Fotó:
Elek András
Emlékpont