A környező településeken már régóta részt vesznek találkozókon, mint Csólyospáloson, Mindszenten, Csengelén, Balástyán is egy-egy motoros találkozón. Főleg motorjaik vannak, de egy-két autó, és néhány félig autó is van körükben – ezek a Velorex-ek. Főként a háború utáni szocialista blokkból származó járgányaik vannak, így például Izs, Pannónia, Danuvia, Simson Star, Ural. 

Volt egy kemény mag, akik valahol megalapozták azt a társaságot, amelyhez egyre többen csatlakoztunk, ők Mihály István és Terecskei Balázs. Ők voltak az elsők talán itt Kisteleken, akiknek ilyen járműveik voltak, Velorex-szel és más járműparkkal rendelkező öreg rókák a veterános életben, akik értik ezt a „szakmát” – mondta el Széll József a Rádió 7 Napraforgó műsorában.

Azért lett ez számunkra fontos, hogy egy nem adószámos szervezet, de mégis egy egység legyünk, hogy közösen tudjunk menni az ilyen jellegű találkozókra, meg az, hogy tudjuk egymást így is segíteni, értesíteni. Nem marad ki senki az ilyen jellegű programokból, legyen az veterántalálkozó vagy alkatrészbörze – tette hozzá.

Eddig 14-16 fő körül vagyunk, de többen is jelezték, hogy csatlakoznának, a környékbeli településekről is jelentkeztek már tagjelöltek. A baráti kör esetében jelenleg olyan 25-26 fő körüli tagsággal számolunk. 

Évek óta több találkozón szoktunk részt venni: rendszeresen ott vagyunk a Kisteleki Aratóünnepen, állandó találkozónk van augusztus 20-án a búcsú alkalmából, Szegedre szoktak még hívni, nemrég Dorozsmára is hívtak a Tökfesztiválra, de Makón, Szőregen, Vásárhelyen, Mindszenten is ott szoktunk lenni, még ha nem is mindannyian – mondta.

A járműpark jellemzően magyar motorkerékpárok, Pannóniák, Csepelek, Danúviák, de ezek mellett a szocialista blokk járgányai MZ-k, Velorexek, Simsonok, de van egy olyan különlegesség is, mint a Tünde robogója Krizsán Péternek, ezt a típust csak egy rövid ideig gyártották, és mindössze 300 darab készült belőle.

Mihály István a restaurálás nehézségeiről, egyben szépségéről elmondta: vannak olyan alkatrészek, főleg gumik, melyeket lehetetlen eredeti jó állapotban fellelni, ezek eredeti után gyártására már kezd kialakulni egy külön kisipar, de sajnos nagyon sok a minőségi probléma. Hozzátette: veteránvizsgánál a 90 százalékos eredetiség követelmény, annyi könnyítés van benne, hogy lehet után gyártott is, csak olyan legyen típus, évjárat és széria szerint, mint az eredeti. De egy igazi veteránost nem a vizsgának megfelelőség hajt, hanem a saját magával szembeni igényesség.

A jövő évi veterán naptár még nem végleges, de várhatóan Mindszenten lesz az első találkozó a megyében, addig is a műhely és a felújítás, csinosítás, karbantartás…

Molnár Attila