Az oktatási államtitkár expozéjában rámutatott: az átszervezés a tanévet nem érinti, iskolai, kollégiumi osztályokat, óvodai csoportokat nem lehet átszervezni, feladatellátási hely nem szüntethető meg. Az átalakításból a gyerekek, a szülők, a pedagógusok semmit nem fognak érezni, az iskolák szakmai önállóságába senki nem fog beleszólni – közölte Hoffmann Rózsa.
Hozzátette: nem államosításról van szó, a javaslat a tulajdonviszonyokat nem érinti, arról rendelkezik, hogy az érintett ingóságok és ingatlanok használatba vételre, vagy vagyonkezelésre átkerülnek az államhoz, illetve a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz. Ez egy leltár alapján történik majd, amit április 30-ig kell a tankerületi központoknak és az önkormányzatoknak elkészíteniük. Addigra ez elvégezhető – közölte.  
Kitért arra, hogy köznevelési törvény és a nyáron elfogadott módosítás a fenntartást egyértelműen a szakmai munka felügyelete, a pedagógusbérek, a létszám megállapítása, a szakos ellátottság, az igazgatók kiválasztása, kinevezése vonatkozásában rögzíti. A működtetés pedig arról szól, hogy az egyes intézmények a szabályoknak megfelelően azonos színvonalon működjenek. Ehhez az önkormányzatok szerepvállalása elengedhetetlen – fűzte hozzá Hoffmann Rózsa, aki jogosultságaik között említette még az intézményvezetők kiválasztásának véleményezését.    
Az oktatási államtitkár kiemelte: kulcsszavak a felelősség, a garancia, a biztonság és az egységes mérce. Mint mondta, régóta és sokan várták a jogszabály megalkotását, de szerinte még időben vannak.
Kitért arra is, hogy a jövőben nem fordulhat elő olyan, mint az elmúlt években többször, hogy önkormányzatok által, mindenféle kontroll nélkül átadott iskolák csődbe jutottak, és pedagógusok nem kapták meg a bérüket.
Hoffmann Rózsa felidézve, hogy a most funkcionáló oktatási rendszer a ’90-es évek elején alakult ki, azt mondta: mára azt látszik, az állam kevés felelősséget és garanciát vállal, és a rendszer majdnem működésképtelen.
Az önkormányzatok túlértékelve saját szerepüket szinte napi rendszerességgel beavatkoztak az iskolák szakmai munkájába, nem volt egységes mérce, alacsony színvonalú a gyerekek tudása, óriásivá nőttek a különbségek az iskolák és a gyerekek teljesítménye között, megengedhetetlen módon szétszakadóban van az oktatási rendszer, szabályozatlan a pedagógiai szakszolgálatok szerepe – sorolta a szerinte fennálló problémákat, kitérve arra is, hogy a fejkvóta alapú finanszírozás pazarló és ugyanakkor forráshiányhoz vezetett.
Az oktatási államtitkár azt mondta: minden jobbító szándékú módosító indítványt beépítenek a javaslatba, ugyanakkor minden részletkérdés szabályozására ugyanakkor nem hiszi, hogy lehetőség van, “és talán nem is szükséges”.

 

Forrás: MTI