Dr. Nagy Imre múzeumigazgató avató beszédében a bárkáról mint mitikus utazások eszközéről beszélt, megemlítve Kharon ladikját, Ré napisten bárkáját, a csónakot, amelyről Jézus lecsendesítette a vihart és Noé bárkáját. Mint mondta, a bárka éppúgy jelképe lehet az életnek és a halálnak.

Nagy Nándor Nézőpont című alkotásának megszületését a Kis-Tornyai Projekt tette lehetővé, a helyi művészek számára meghirdetett jeligés pályázaton 5 pályamű közül esett a választás a megvalósult szoborra. Dr. Nagy Imre igazi formai és tartalmi telitalálatnak nevezte a vásárhelyi származású világhírű fotóművészre, Lucien Hervére emlékező műalkotást. A Nézőpont amellett, hogy a fényképezőgép objektívjére utal, alakjával a Nap és a Hold megidézésére is alkalmas, fényes felületével pedig tükörre is emlékeztet.

Az Archaikus bakot országosan meghirdetett, szintén jeligés pályázat 21 pályaműve közül választották ki. Eredetileg a Dr. Rapcsák András és Deák Ferenc utcák kereszteződésébe tervezett körforgalomba került volna, de miután ez nem valósult meg, a felújított Tornyai János Múzeum mögött állították fel. A szobor több ezer éves kerámiák formai és tartalmi világának megidézése, magát a művet is a múzeum régészeti gyűjteményének egyik darabja ihlette.

Dr. Nagy Imre a három szobor alkotta együttesről is beszélt: mint mondta, az Archaikus bak köszönti a felkelő napot, amely a múzeum épülete fölött átemelkedve délben a Nézőpontra veti sugarait, este pedig Ré isten bárkáján nyugszik. Hozzátette: a teret a tervek szerint további alkotások gazdagítják majd.

Albert Ildikó elmondta, korábban már lehetett találkozni az Őszi Tárlaton hasonló munkájával kicsiben, és nagyon tetszett neki ez a gondolatkör és a forma is, és amikor felkérték, hogy készítsen valamit a térre, eszébe jutott, hogy témában illik ide. A művész számára a bárka a menekülést, az újjászületést jelképezi, utalva a letűnt kor épületeinek újjászületésére is. Az alkotás bronzból, talapzata süttői mészkőből készült.

Nagy Nándor a Nézőpont kapcsán elégedetten tapasztalta, hogy szándékait megvalósítva „él” a szobor, a gyerekek játszanak vele, a felnőttek is kissé gyermekké válnak, odamennek, tapogatják. A legnagyobb elismerést Lucien Hervé özvegyétől kapta, aki azt írta levelében, hogy a mű tökéletesen illeszkedik férje koncepciójába. Az Archaikus bak pedig a múzeum régészeti gyűjteményére kívánja felhívni a figyelmet, és büszke tartásával jelzi, hogy itt még komoly értékek rejtőznek a föld alatt.

Az ünnepségen közreműködött a Péczely Attila Zeneiskola Fafúvós Kamaracsoportja.

Kokovai Péter