Az ENSZ európai gazdasági bizottsága azt az elképzelést támogatja, amely szerint a Budapest–Bukarest gyorsvasút vonal Szerbián keresztül haladna, a Szeged–Nagykikinda–Temesvár vasútvonal megépítésével. Octavian Udrişte vasúti szakértő szerint az ötlet nem új, a 2007-es román–magyar közös kormányülésen már felvetették és 2008-ban háromoldalú vasúti együttműködési szerződést írt alá Románia, Magyarország és Szerbia. A bukaresti kormányváltás után azonban lekerült a napirendről a gyorsvasút megépítése, és csak a Duna Makrorégió elképzelés hozta ismét képbe a tervet. Udrişte úgy véli, hogy európai nyomásra megépülhetne a gyorsvasút vonal, mert az EU szeretné a vasúti hálózatát erősíteni, versenyképessé tenni a közúti közlekedéssel, amely környezetszennyező és rengeteg balesettel jár.

Temesvár kész dolgozni a terven

A gyorsvasút megvalósítása azonban politikai akarat nélkül elképzelhetetlen – mondta Udrişte. A hétfői tanácskozáson részt vett Helmut Meelich, az ENSZ európai gazdasági bizottságának szállításügyi szakértője, aki azt javasolta, hogy erős érveket kell letenni a három érdekelt ország politikusainak asztalára a gyorsvasút projekt mielőbbi beindítása érdekében. Meelich szerint a Temesvár–Nagykikinda–Szeged síkvidéki vasútvonal megépítése nem ütközik különösebb akadályba, és olcsón, mintegy 200 millió euróból megvalósítható, európai források bevonásával.

Temesvár polgármestere, Nicolae Robu arról beszélt, hogy Temesvárnak nem szabad kimaradnia a gyorsvasút projektből és ehhez sürgősen el kell készíteni a szükséges megvalósíthatósági tanulmányokat. A Budapest–Bukarest gyorsvasút vonal fontos csomópontja lehet Temesvár 5-7 éven belül – mondta a temesvári polgármester. E tanulmányterv elkészítéséhez kell mielőbb csatlakoznia Szegednek is, hogy minél hamarabb realizálódhasson az elképzelés.

Szegedi vasúti híd nélkül nem megy

A projekt magyar szempontból azért is érdekes, mert jelenleg Temesvárról csak Aradon és Békéscsabán keresztül, 150(!) kilométeres kerülővel lehet eljutni Szegedre, ami eléggé megdöbbentő két, viszonylag közeli regionális nagyváros esetében. További előnye lenne a projektnek, hogy Kikindát, vagyis a Vajdaság bánáti részét is közvetlenül megközelíthetővé tenné Szegedről, így Magyarországról. Jelenleg ugyanis Budapestről Kelebián és Szabadkán át Újvidékre és Belgrádba lehet átszállás nélkül eljutni vasúton. Szegedről van még egy szerbiai vasúti kapcsolat, a meglehetősen “retró” vonal Horgoson át Szabadkára.

100 évvel ezelőtt ugyanakkor még létezett a most újjáéleszteni tervezett vasúti kapcsolat Temesvár és Szeged között, Kikindán keresztül, sőt, akkor volt – Battonyán keresztül – Araddal is közvetlen vasúti kapcsolata Szegednek. A projekt megvalósításához mindenképpen szükséges lenne a második világháború végén lebombázott újszegedi vasúti híd újjáépítése.

 

Forrás: Nyugati Jelen, turizmusonline.hu, szegedma.hu