A hagyomány szerint a nyári leállás első napjaiban rendezik a porcelán-napot, ahová nemcsak a dolgozók, de a város lakossága is rendre ellátogat. Az idei rendezvényen a kettős ünnep miatt még gazdagabb programokat szerveztek, sőt a dolgozókat még ajándékkal is meglepték.

korábban írtuk:

Kettős jubileumot ünnepel Hódmezővásárhelyen a Villeroy and Boch Magyarország Kft. Az egykori Alföldi Porcelángyárban 45 évvel ezelőtt indult el a munka, az állami vállalatot pedig 20 évvel ezelőtt sikeresen privatizálta a német Villeroy & Boch AG. A jelenleg csaknem ezer embert foglalkoztató hódmezővásárhelyi cég ma már Európa egyik vezető kerámiaipari vállalata, és bevételének több mint 80 százaléka exportból származik. A társaság intenzíven fejleszt, és további bővítéseket tervez.

Az egykori Alföldi Porcelángyár egy minisztertanácsi rendeletnek köszönheti megalakulását. A termelés 45 évvel ezelőtt, 1967-ben kezdődött Közép-Európa egyik legkorszerűbb gyárában az egykori kukoricaföldön, Hódmezővásárhelyen. Innen számítjuk a magyarországi szaniter gyártás indulását. A 80-as években termékek 25-30%-a már exportra készült. A kilencvenes évek elején az állami vállalat részvénytársasággá alakult át. Húsz évvel ezelőtt, 1992-ben a világ egyik legrégibb és legsikeresebb kerámiagyártója, a német Villeroy & Boch AG nemzetközi pályázat nyerteseként megvásárolta az Állami Vagyonügynökségtől a részvények többségét, és jelenleg a társaság tulajdonának száz százalékával rendelkezik. A német konszern a sikeres privatizáció óta eltelt 20 évben folyamatosan és intenzíven fejleszti a hódmezővásárhelyi vállalatot. Jelentősen bővült a gyártókapacitás, valamint gyár alkalmazkodott a nyugat-európai piac minőségi követelményeihez és választékigényéhez. Az egykori Alföldi Porcelángyár ma már a Villeroy & Boch Magyarország Kft. nevet viseli. A társaság vállalt árbevétele 2011-ben több mint a 17,5 milliárd forint volt, amelyből 80 % export bevételből származott. A fő eladási piacok Németország, Franciaország, Svédország és a Benelux-államok. Az Alföldi szaniterek itthon is népszerűek, hiszen a magyarországi piacon több mint 50 %-os részesedéssel bírnak. A Villeroy & Boch Magyarország Kft. ezzel Európa egyik legnagyobb és legsikeresebb szanitergyártójává vált.

A társaság a gazdasági válság alatt is növelte kapacitásait, és másfél év alatt több mint 660 millió forint értékű beruházásaival újabb 80 fővel tudta növelni dolgozóinak létszámát. Jelenleg 950-nél is többen dolgoznak a gyárban, ami magasabb a 2008-as válság előtti foglalkoztatásnál.

– A konszernen belül egyre több márkatermék gyártását kapjuk meg, aminek nagyobb az élőmunka igénye. Most úgy látjuk, hogy ha kisebb volumenben is, de folyamatosan tudunk majd bővíteni és létszámot növelni, emellett nagy hangsúlyt fektetünk az oktatásra is. A termékösszetétel miatt egyre több öntőre van szükség, de nehéz a helyzetünk, mert a szaniter iparágban egyedül vagyunk Magyarországon, és ilyen típusú szakmunkásképzés nincs a hazai iskolarendszerben. A Hódmezővásárhelyi Integrált Szakképző Központtal nagyon jó együttműködés alakult ki. Közös tanrend alapján egy erre a célra kialakított üzemben évente 20-40 diákot fogadunk, akik ösztöndíjat és egyéb támogatásokat kaphatnak. A fiatal kerámiaipari szakmunkások 50-60 %-a nálunk vállal munkát a tanulmányai végeztével, ami nagyon jó arány – mondta Hideg Gábor, a Villeroy & Boch Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

A hódmezővásárhelyi gyár számos környezetvédelmi beruházást hajtott végre, és az elmúlt 3-4 évben csaknem 270 millió forintot fordított fejlesztésekre. A hazai társaság a Villeroy & Boch konszern hang-, a por- és a füstgáz kibocsátásra vonatkozó belső szabványait veszi alapul, amelyek szigorúbbak a Magyarországon életben lévő mindenkori előírásoknál.

Az ipari szennyvíz kezelését egy saját fejlesztésű berendezéssel oldjuk meg. A massza, a máz és a gipszgyártásnál keletkező hulladékvízben olyan természetes anyagok, például kaolin és földpát vannak, amelyeket ülepítéssel visszanyerünk és újrahasznosítunk. A teljes ipari hulladékvíz a megtisztítás után kerül a csatornába. Folyamatosan felülvizsgáljuk az energiahordozóinkat is, elsősorban a földgázfelhasználás és a szén-dioxid (CO2) kibocsátás csökkentésének lehetőségeit is. Kiemelt beruházás volt a kemencék fölé épült hőcserélő, amelynek segítségével ma már számos, korábban gáz felhasználású berendezést, főleg szárítókat üzemeltetünk, és ezzel jelentős mennyiségű fölgázt spórolhatunk meg. Emellett új kemencéket is vásároltunk, amelyek kéményberendezései ugyancsak csökkentik a CO2-kibocsátást és a környezeti terhelést– tette hozzá Hideg Gábor.

Kettős ünnep – 20 évvel a sikeres privatizáció után 45 éves a szanitergyártás Hódmezővásárhelyen

A hazai szanitergyártás, amelynek kezdetei a ’60-as évekre nyúlnak vissza, idén ünnepli fennállásának 45. évfordulóját. Az egykori Alföldi Porcelángyár részvényeit ugyanakkor 20 éve vásárolta meg a világ egyik vezető kerámiavállalata, a jelenleg több mint 260 éves Villeroy & Boch AG.

A magyar kerámiaipar vezető vállalata a Villeroy & Boch Magyarország Kft.-t (1997. december 31-ig Alföldi Porcelángyár Rt., 2007. október 31-ig Villeroy & Boch Magyarország Zrt.) 1965-ben, állami vállalatként alapítottak. Tevékenységét szanitergyártással kezdte meg 1967-ben, majd azt később edény és csempe (1973), továbbá égetési segédanyagok gyártásával (1969) bővítette.

“Az MSZMP VIII. kongresszusa határozatot hozott országunk további iparosítása érdekében … A Minisztertanács határozatot hozott 101060/1964OT. sz. alatt porcelángyár létesítésére, s így épül fel városunkban az ALFÖLDI PORCELÁNGYÁR.”- részlet a gyár történetéből.

Az Alföldi Porcelángyár a kor szellemének megfelelően egy 1964-es minisztertanácsi rendeletnek köszönheti megalakulását. A határozatot tett követte: 1965-ben elkezdődött a gyár építése. A lendületet a szocialista iparosítás adta, a szellemi hátteret a hódmezővásárhelyi fazekasipari hagyományok, az energiaszükségletet pedig az algyői földgáz. Mindez elég volt, hogy két évvel később Közép-Európa egyik legkorszerűbb gyára álljon az egykori kukoricaföldön.

Az Alföldi Porcelángyár annak fennállásáig, 1982-ig a Finomkerámiaipari Művek részeként tevékenykedett, amelynek 12.000 dolgozója volt országszerte, míg Hódmezővásárhelyen közel háromezren dolgoztak a gyár különböző egységeiben.

A 80-as évekre megduplázódott a gyár kapacitása, és a szaniterek 25-30%-a már ekkor exportra készült.

1990-1991-ben az edénygyártás francia többségi részesedéssel, az égetési segédanyaggyártás pedig német többségi részesedéssel külön-külön vegyes vállalatként folytatta működését, majd az Alföldi Porcelángyár, mint állami vállalat részvénytársasággá alakult át. Profiljaként megtartotta a szanitergyártást (mosdók, WC-k és kiegészítő tartozékok), továbbá a padlólap és fali csempe gyártást.

1992-ben a Villeroy & Boch AG az ÁVÜ által kiírt nemzetközi pályázat nyerteseként megvásárolta az Állami Vagyonügynökségtől a részvények többségét. A Villeroy & Boch konszern jelenleg a társaság tulajdonának csaknem 100 %-ával rendelkezik, miután 1994-ben többek között megvette Hódmezővásárhely Önkormányzatának 9,17 %-os részesedését.

A Villeroy & Boch AG egyike a vezető és legrégibb európai kerámiagyártóknak, és – mint családi többségi tulajdonban lévő cégcsoport – 2008-ban ünnepelte alapításának 260. évfordulóját. A Villeroy & Boch csoport mintegy évi 750 millió euro értékben gyárt és értékesít szaniter és fürdőszoba termékeket, háztartási és hotelporcelánt.

A Villeroy & Boch AG 1992-től napjainkig tartóan intenzíven fejleszti a vállalatot. A beruházások fő célját a német és a nyugat-európai export dinamikus növelése képezi, melynek biztosítását a gyártókapacitások jelentős mértékű bővítése, valamint a nyugat-európai piac minőségi követelményeihez és választékigényéhez való illeszkedés tette lehetővé. A végrehajtott beruházásokkal a Villeroy & Boch Magyarország Kft. Európa egyik, és a konszern legnagyobb szanitergyártójaként a csoport legeredményesebb társaságai közé tartozik.

2004 októberében a burkológyártás és értékesítés komplett tevékenysége eladásra került az osztrák Lasselsberger csoportnak az Alföldi burkoló márkanév használati jogával egyetemben.

2007. október 31-én a Villeroy & Boch Magyarország Zrt. beolvadt a Villeroy & Boch Magyarország Holdingba és a tevékenységét innentől kezdve Villeroy & Boch Magyarország Kft. néven folytatja.

2011-ben a vállalt árbevétele több mint a 17,5 milliárd forint volt, melyből több mint 80 % export bevételből származott. A fő eladási piacok: Németország, Franciaország és Svédország. A foglalkoztatottak létszáma pedig meghaladja a 950 főt.

A hazai cég és a konszern termékeinek magyarországi forgalma is jelentős, az Alföldi szaniterek a hazai piacon több mint 50 %-os piaci részesedéssel bírnak.