A helyi közlekedés részét képezi a helyközi közlekedés is májustól, melyet komoly eredményként is lehet értékelni – mondta Kovács Pál, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának szakmai tanácsadója. Mindazonáltal sejthető volt, hogy az utazási szokásokat nem lehet azonnal megváltoztatni, így számos lakossági panasszal kellett szembenézni, melyek természetesen érthetőek voltak.

Már az elejétől igyekeztek úgy kommunikálni a lakossággal, hogy mindenben segítenek, és amint lehet, korrigálják azokat a hiányosságokat és problémákat, amelyek a lakosság részéről előkerültek.

Ilyen probléma például, hogy Béketelepről, Susánból, Tarjánból és Tabánból a belvárosba történő bejutás lehetősége nagymértékben leszűkült annak ellenére, hogy az igénybe vehető helyközi járatok sűrűn közlekednek a főbb útvonalakon. Így meg kellett azt vizsgálni, amelyben a Tisza Volán is partner volt, hogy milyen módosítások szükségesek.

Jelenleg 52 helyi járat működik, és ezt az 52 napi járatot szeretnék 10 járattal sűríteni, melyek három vonalra korlátozódnának. Az egyik a 13-as vonal, amely Tabán és Tarján polgárainak jelenthet segítséget, második a 16-os vonal, amely Béketelep lakosságát érinti, és végül a 7-es járat, amely Susán lakóinak jelent segítséget. Kiegészítésképpen pedig az 1-es vonalon további két betétjáratot indítanának.

A cél az, hogy a járatsűrűséget ezeken a vonalakon két órás gyakorisággal tudják biztosítani. A tapasztalatok és a lakossági felmérés is azt mutatja, hogy ezt az utasok is el tudják fogadni, és többségük indokoltnak is tartja. A lakosság is belátta, hogy a 13%-os járatkihasználtság olyan alacsony, amely miatt indokolt az egyszerűsítés – mondta Kovács Pál. Éves szinten az államnak és az önkormányzatnak átlagosan több mint 100 ezer forintjába került egy ember utaztatása tekintettel arra, hogy jelenleg 1300-an használják a helyi járatokat.

Nem szeretnének azonnali változásokat eszközölni, úgy tervezik, hogy a járatmódosításokat közzé teszik és véleményeztetik a lakossággal. Amennyiben tömeges igény felmerül, és ezt az észrevételekből ki tudják olvasni, akkor szeretnék beépíteni a végleges javaslatba.

Egy olyan tervet szeretnének egy hónapon belül a közgyűlés elé vinni, amely mind szakmailag és mind helyi társadalmi támogatottságában korrekt és helytálló. Kovács Pál kiemelte, hogy igyekeztek fogékonyak lenni a társadalmi kritikákkal és észrevételekkel kapcsolatban, és próbálnak olyan járatsűrűséget biztosítani, melyek kielégítik a helyi lakosok igényeit.

 

Kovács Péter