Döntöttek a Tram-train útvonaláról 22

 

22:14 Lázár János tájékoztatta a testületet, hogy gazdasági tisztséget vállal, amelyet két nem szavazattal fogadott el a testület. Az ülés folytatását június 15-én péntekre napolta el a polgármester, majd zárt ülést rendelt el.

22:00 A Kertvárosi Katolikus Általános Iskola részére nyújt támogatást a város, hogy a rászoruló 90 gyermekek ott is megkaphassák a kedvezményes, napi háromszori étkeztetést, akik eddig csak egyszer kaptak enni az iskolában.

21:52 Folyik a Dr. Rapcsák András utca több házának homlokzat felújítása – tájékoztatott dr. Makó András aljegyző, hozzátéve: a Hódi Pál utcából is csatlakoznának a programhoz, amely a költségek egyharmadára ad támogatást. Az Endrey Béla utca 1. alatti ingyenes telek tulajdonba adásához egy érvényes pályázat érkezett, amelyet a testület támogatott, és további ingatlanokat hirdetnek meg a nyár folyamán. Eddig 117 telket osztottak ki, meg is épültek, de sok helyen hiányzik járda, kerítés, amelyek a használatba vételi engedély feltétele, ezeket behajtják azon a több mint 20 épületen, amelynek még hiányzik az engedélye. A Petőfi utca 2. egy kihasználatlan önkormányzati épületrész, amelyre vételi ajánlat érkezett, a testület eladásra kijelölte. Az Ipari Parkban egy kft. szeretne területet vásárolni, amelyet a testület támogatott.

21:42 természettudományos eszköztárra pályázik a Németh László Gimnázium 320 millió forint értékben, benne egy laboratórium kialakításával, együttműködés kialakításával vásárhelyi és környékbeli intézményekkel. A város csak előfinanszírozást visszakapja, az elbírálás idén ősszel várható. Árva László igazgató köszönte, hogy segíti az önkormányzat a pályázatában, amelyet a testület egyhangúlag támogatott. Öt oktatási intézmény pályáik egyenként 20 millió forintra – az Eötvös, a Corvin, a Gregus mellett a Németh László Gimnázium és a Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskola – a testület egyhangúlag támogatta ezeket. Szegény, de tehetséges diákok részére laptopot ad kölcsön a város jó eredmény, vagy javítás esetén. Az eszközök egy év után újra pályázhatók. Dr. Kószó Pétert javasolta: ne vegyék vissza egy év után a laptopokat. Zakar Péter informatikai csoportvezető elmondta: pályázatból érkeztek a laptopok, amelyek tulajdonba nem adhatók. A testület a javaslatot egyhangúlag elfogadta.

21:30 Dr. Makó András az elektromos kerékpárokkal kapcsolatos jogi szabályozottságról kijelentette: a hazai közlekedési szabályokban ez az eszköz nem szerepel, csak mint kerékpár, amelynél az emberi erővel történő hajtást maximum 300 watt teljesítményű motor segít. Az ellenőrzésről az aljegyző elmondta: nagyobb teljesítményű motorral, vagy pedál nélkül is kerülhetnek boltokba ilyen járművek. A szakállamtitkársághoz fordultak májusban, hogy ezeket a járműveket műszaki felülvizsgálatra hívnák be. A közlekedési szaktanácsadó testület javasolta: minden jármű, amit nemcsak emberi erő hajt, segédmotoros kerékpár lenne, vizsga kellene vezetéséhez, bukósisakkal lehetne csak vezetni, és biztosítást fizetni utána.

21:26 A kerékpártárolók száma nem elegendő a városban, amelyek bővítésére 13 pontos javaslatot állított össze az iroda. Tárolókat terveznek a vonat- és buszmegállókban, az olvasóköröknél, oktatási intézményeknél, a kórház sürgősségi osztályánál, a strandnál, sportcsarnoknál, stadionnál is, és a városháza környékének tárolói túlterheltek. A 3300 tároló 150 millió forintba kerülne, ami öt évre nézve éves 30 milliós fejlesztést jelent. Száz kerékpártárolót alakítanak ki az Agóra beruházása átadásáig – jelentette ki az irodavezető, a beszámolót minden képviselő elfogadta.

21:20 A városi közlekedési felmérésben nem találták megfelelőnek a burkolati jelek minőségét és a táblákra. Mucsi László a téli fagy károsító hatására és a tolvajokra hívta fel a figyelmet, és a közlekedési felügyelet szerint több tábla van a városban a kelleténél. A város igyekszik az előírtnál magasabb számú mozgáskorlátozott parkolót létesíteni. Kifogásolták a belvárosi kereszteződések biztonságosságát a válaszolók, a körforgalmakban komolyabb balest nem fordult elő. A Belváros folyamatos közlekedésének biztosítását javasolták a válaszolók, amely kapcsán Mucsi László elmondta: a lakó városrészek átmenő forgalmát csökkenteni szeretnék. Új parkolóhelyeket is kértek a lakosok, amelyről az irodavezető elmondta: az uniós felújítások keretében igyekeztek a parkolókat is fejleszteni. A belváros forgalmi rendje a városközpontban folyó beruházás miatt megváltozott, amely az átadás után javul, de végső megoldást az északi elkerülő adhat.

21:13 Módosították az szmsz-t, amelyben a várhatóan szétváló polgármesteri és országgyűlési képviselői poszttal is számolnak, és a járási rendszer bevezetése kapcsán szükségessé vált változásokat is átvezették.

21:08 Folytatja munkáját a közgyűlés. Dr. Végh Ibolya aljegyző a költségvetés módosítása kapcsán elmondta: 1,3 milliárddal nő a költségvetés, tartaléka 60 millió forint lesz. Az anyag a közösségi közlekedés támogatását is tartalmazza, hogy a város a normatívához hozzájusson. Hegedűs Zoltán, a pénzügyi bizottság vezetője elfogadásra javasolta az indítványt, amelyet három nem és egy szavazattal fogadták el, a közlekedésre vonatkozó javaslatot egyhangúlag támogatták.

20:25 Mucsi László a tervezett nyomvonalakról elmondta: a tervek közül a Szőnyi utca – Andrássy út – Nagyállomás útvonalat javasolta. Havránek Ferenc tartózkodásával a határozatot a képviselőtestület elfogadta. A közgyűlés szünetre vonult.

20:20 Lázár János leszögezte: létező technológia, a két város között dízel, a városokon belül elektromos hajtással közlekednek a járművek, amelynek váltását az utasok nem vesznek észre. Hegedűs Zoltán képviselő kiejlentette: a Tram-Train gyerekeinknek, unokáinknak épül, és ma amikor az idő az egyik legfontosabb tényező, épp ezt segít megtakarítani, és a környezetet jobban kíméli, busznál, vonatnál és személyautónál.

20:06 A szakértő kijelentette: a dízel meghajtás csak a két város között fog működni, a városon belül villamos meghajtással, vezetékek kiépítésével fog történni a tervek szerint. Olyan jármű lesz, mint egy villamos, de képes 100 km/órával menni a nagyvasúti vonalon. A projekt a vasútvonal villamosítását nem bírja el. A villamos másodlagos, dízel motorja áramot fejleszt, amivel a külső pályán hajtja a járművet. A világban több ilyen rendszer létezik, Nordhausenben és Kasselben  pont ilyen, dízel-elektromos rendszer működik.

19:53 Dr. Havasi Katalin a város fejlődésének jelképét látta a Tram-trainben, aki szerint nemzedékekben gondolkodva a két város között közlekedők száma emelkedni fog, és a Szőnyi utcán közlekedő változat mellett tette le a voksát. A Városház utcai verzió a Kossuth teret korlátozná, a Kaszap utcán pedig a lakóházak túl közel lennének. Kis Andrea a vasúti pálya villamosítását ajánlotta. Balogh Zsuzsanna kifejtette: 30 évre számolták a költségeket, amelynek a villamos meghajtás költsége háromszoros lenne. A környezeti hatásokat is vizsgálták, itt kedvezőtlenebb a dízel, de a számok végül 30 százalékkal több költséget mutatott ki, és a járművek is drágábbak lennének, és csak az országos koncepció keretében lehetne villamosítani a Szeged-Vásárhely vonalat, amely nem része ennek a projektnek. A beruházást 3-4 milliárd forinttal emelné meg a villamosítás, amelynet ezen a területen a MÁV most nem tervez.

19:45 Benkő Zsolt elmondta: a város közlekedési szaktanácsadó testülete a Szőnyi utca felé vezető nyomvonalat támogatta. Lázár János felhívta a figyelmet, hogy Vásárhelyen nagyon sok szegedi vezető dolgozik, mert a város saját elitjét nem képes kinevelni. De nagyon sok katona dolgozik a városban lévő laktanyában, és az üzemanyag most is drága, és olcsóbb nem lesz. A világban nem létezik a fosszilis energiára épülő közlekedési koncepció, így a kérdés, hogy megadjuk a város polgárainak a lehetőséget, vagy megfosszuk őket tőle – fogalmazott a polgármester.

19:38 Dr. Kószó Péter elmondta Würtzburgban a sétálóutcán halad a villamos, és a polgármester hozzátette: sokkal szűkebb utcákon halad a villamos nyugati városokban, mint a vásárhelyiek. Három cég tucatnyi szakértője ítélte jónak a programot, így a képviselők kockázat nélkül tehetik fel a fejüket. Ráadásul itt a városban a főiskola, amely a szegedi egyetem integráns része, és fejlődés előtt áll.

19:34 Tegyük össze kezünket, hogy a vásárhelyiek egy 30 percre lévő egyetemi centrumba lehet jutni magas színvonalú orvosi ellátásért, és nem sokkal többet – folytatta a polgármester, hozzátéve: ha nem kötjük össze a két várost, a fiatalok elmennek Budapestre, és mindezt a német adófizetők által befizetett pénzből lehet megvalósítani. Ha ez megvalósul, a vásárhelyieknek sokkal kényelmesebb lesz. Bár minden programban van kockázat, de ebben biztos, hogy van fantázia. A világ a globalizáció felé halad, és lehet választani a fejlődés és a lemaradás között. Ne toljunk ki az oda járó iskolásokkal, és a Szegeden dolgozókkal – jelentette ki a polgármester.

19:20 Lázár János elmondta: mindhárom vonal egyformán gazdaságos. Hódmezővásárhely kicsi egy villamoshoz – mondta Havránek Ferenc, aki szerint kevesebben fognak a későbbiekben Szegedre járni. Lázár János kijelentette: a program a szakértők szerint valamennyi uniós feltételnek megfelel, amelyet a 180 millió forintból lefolytatott vizsgálat igazolt. Két egymástól 18 kilométerre lévő település sorsa össze van kötve. Nagy baj, hogy nem Szegedre jött a Mercedes beruházás, amelyet Szeged nem tudott fogadni, pedig Gyurcsány Ferenc ide tervezte. A buszmegállók fiatalokkal van tele, és mint egykori ingázó, tudja mit jelent, hogy aki nem engedheti meg, hogy lakást vesz, vagy bérel Szegeden, annak át kell járnia. A továbbtanulási célpontok közül a legtöbben Szegedre mennek felsőoktatási intézménybe, ráadásul sok szegedi dolgozik Vásárhelyen is. Nyugaton 100 kilométert ingáznak munkahelyre. Ha Szeged végre sikeres lesz, az Vásárhelynek is érdeke.

19:16 Öt megállóhely lenne a városban gyalogosátkelővel védve, a két állomás előtereit fejlesztenék parkolókkal és kerékpártárolókkal, intelligens utas tájékoztató kijelzőket helyeznének el, 3300 méter lenne a pálya a városban. A Népkert-Ady Endre utcán halad mindhárom vonal, a tervek között szerepel a Szőnyi utcán a Bajcsy-Zsilinszky utca felé haladó vonal, felmerült a buszok által ma járt útvonal, illetve az Ady Endre utca és a Városház utca összekötése a jelenlegi lépcsők helyén.

19:06 Balogh Zsuzsanna a KOVI Kft. képviseltében elmondta: igazolni kell a projekt társadalmi hasznosságát, hogy a felmerülő költségeknél magasabb legyen a haszon, amely környezetvédelmi és időmegtakarítási tényezőkből is összetevődik. A dízel járműveket javasolnak a tervezők a villamosítás költsége miatt, kritikus kérdés a vásárhelyi vonalvezetés, amelyeket a beruházási és működtetési költségek mellett a hasznosság tekintetében is vizsgáltak. Több nyomvonal is megfelel a feltételeknek.

19:06 A Tram-train megvalósítási tanulmánya elkészült, a városban három nyomvonaltervet terjesztettek elő – mondta el Mucsi László, aki bemutatta a napirendhez érkezett szakértőket. Lázár János elmondta: jelen pozíciójában többet tud lendíteni a pályázaton, amelyet konkrét kéréseket kért. Kormánykörökből származó hír szerint ez a legelőrehaladottabb projekt az országban, amely mintaprogram lehet a fővárosi közlekedés átszervezéséhez.

18:58 Mucsi László hozzátette: a városban már csak néhány helyen maradt földes utca, és Ékes Józsefcsoportvezető hozzátette: folyamatosan érkeznek az önerős járdaépítéshez az igények, amelyhez a város anyagot ingyenesen biztosít. Molnárné Kecskeméti Rita kérdésére Mucsi László elmondta: a Jókai utcai útépítés anyagait a Somogyi Béla utca környékén deponálja, az útépítést követően a területet helyreállítja a Délút.

18:54 Számos helyen zajlik a városban és még Erzsébeten is útfelújítás: 7 ezer négyzetméter új aszfalttal, 78 millió forintból – tájékoztatott Mucsi László irodavezető, aki a dr. Imre József utca felújításáról elmondta: a környezetrendezés még hátra van, a munka minősége megfelelő. Fekete Ferenc a Jókai utca felújítása kapcsán hangsúlyozta: az útpadka és a vízelvezető megépítésével kiváló lesz ott az út minősége, és a barázda utca leaszfaltozásával már nincs több földes utca a Béke telepen.

18:51 Dr. Kovács Pál elmondta: a 13-as járat két járattal bővül, a 16-os három járattal gyarapodik, a 7-es vonal két új járattal egészül ki.

18:36 Lázár János javasolta: módosítsák a menetrendet a kérésének és valós igényeknek megfelelően, de üresen járó buszokra nem kívánják a város adófizetőinek pénzét költeni. Ki kell kényszeríteni a Volántól, hogy a helyközi járatok megálljanak, ezért a város nyolcmilliót fizet, de a közlekedőknek meg kell tanulni használni az új rendszert.

18:34 A helyközi járatok nincsenek megfelelően kihasználva, ehhez idő kell – jelentette ki dr. Kovács Pál, hozzátéve: voltak helyközi járatok, amelyre nem engedtek helyi bérlettel utasokat felszállni, ezen ügyek kivizsgálása folyik. A tanácsadó kérte a lakosság együttműködését, és ígéretet tett a panaszok orvoslására, és javasolta a mester utcán egy új buszmegálló létesítését.

18:28 Az 1-es vonalon levő ki nem használt kilométereket a 16-osra csoportosítják át. A 12-es vonalat korrigálják, a Porcelángyártól induló járatok délutáni járatok indítását 10-15 perccel módosítják a terv szerint. A 16-os vonalán három járatot iktatnak be a déli és koradélutáni órákban. A módosítás eredményként a 16-os vonalán két-két és félóránként indulna járat, amely a kertvárosba járok diákok közlekedésében is segítséget jelenthet. A 7-es vonal a susániaknak fontos, itt egy új betétjárat és egy új plusz járatot indítanak a terv szerint.

18:23 Dr. Lázár János hozzátette: a városháza elkészülte után a Szántó Kovács János féle mozgalom során z épület egy részét szétverték, utalva arra, hogy amikor elégedetlenség volt, a város épült és fejlődött.

18:19 Dr. Kószó Péter napirend előtt elmondta: épp százhúsz éve, hogy elhelyezték a vásárhelyi városháza alapkövét. Egy 1936-os kiadványban olvasható az alapkő mellé elhelyezett nyilatkozat, amelynek utolsó bekezdését ismertette a közgyűléssel.

18:17 A polgármester bejelentette: a Tram-Train nyomvonalának kijelöléséhez szakértők is érkeztek, és ma a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumokban tárgyalásokat folytatott. A testület a napirendet egyhangúlag fogadta el.

18:13 Lázár János polgármester megérkezett a terembe, képviselőtársait és vezető munkatársait kézfogással üdvözli. Dr. Grezsa István később csatlakozik a közgyűlés munkájához.

18:12 A közgyűlés tervezett napirendje 39 pontot nyílt, hetet zárt ülésen ajánl megtárgyalni. A közgyűlés tervezett napirendje 39 pontot nyílt, hetet zárt ülésen ajánl megtárgyalni.

18:02 Megérkeztek a képviselők a terembe, a hivatal munkatársai is jelen vannak.