A hét elején az euróövezeti országok pénzügyminiszterei megegyeztek a második görög mentőcsomagról: az ország 130 milliárd eurót kap, ennek fejéebn 2020-ig a GDP-arányos államadósságukat 120 százalékra kell levinniük. A magánbefektetők is komoly áldozatot voltak kénytelenek hozni, a görög állampapírjaik 53,3 százalékát fogják elveszíteni.

Görögország szinte azonnal meg is hirdette az új kötvénycsereprogramját: a megállapodás értelmében – a görög terhek további könnyítése érdekében – az új kötvények kamata 2014-ig csupán két százalék lesz, majd 2020-ig három százalék, és csak azt követően emelkedik 4,3 százalékra. Emellett csökkentik az első görög mentőprogram kamatait is. A hír jót tett a forintnak, azonban nem igazán tetszett az elemzőknek, akik továbbra is mély recessziót, és fenntarthatatlan adósságpályát jósolnak a görög gazdaságnak.

Az EU emellett az ország atomprogramja miatt kizárná Iránt a nemzetközi bankrendszerből. Ezzel gyakorlatilag megakadályoznák, hogy Teherán kereskedelmi forgalmat bonyolítson a világ többi részével.

Nem is nekünk szól

Itthon az uniós büntetéstől féltünk, kiderült, hogy joggal. Ha idén nem hozunk olyan intézkedéseket, amik az EU-t is meggyőzik arról, hogy fenntartható pályára álltunk, akkor jövőre búcsút mondhatunk a kohéziós alapból származó 144 milliárd forintnyi támogatásnak. Varga Mihály úgy gondolta, hogy a szigor nem a mi kedvező számainknak szól, hanem a többi bajban lévő országnak. Abban pedig kivételesen egyetértenek Oszkó Péterrel, hogy a többi konfliktusunknak is szerepe lehetett a döntésben. Az NGM szerint a döntés „megalapozatlan és méltánytalan”. Az NGM másban sem értett egyet az EU-val, a növekedési terveinket is megvédtük egy közleménnyel.

Várhatóan azonban nem fog sor kerülni a szankcióra. Egyrészt az IMF megállapodás jelenthet garanciát a fenntartható gazdasápolitikára, másrészt az uniónak sem érdeke a magyar gazdaság fékezése. Ebben erősen bízik az NGM is. A hiánycél teljesüléséért (a trükközésen kívül) idén százmilliárdos megszorításon gondolkozik a kormány, bár az NGM szerint furcsamód nem lesz kiigazítás a költségvetésen.

Chikán Attila szerint véget ért a szabadságharc, az IMF-EU párossal való tárgyalások során már egy ésszerűbb gazdaságpolitika felé fog fordulni a kormány. A volt gazdasági miniszter emellett a középosztály megerősítését értelmes szándéknak tartja, de az oktatás lenézését nem. Az IMF megállapodást Simor András is siettetné, aki lemondott a fizetéséről, hogy ezen ne múljon az egyezség. A jegybankelnöki bére a közgazdászképzés támogatására fog ezek után menni.    

Malév csőd után

Miután elszállt az utolsó Malév-gép is, kiderült, hogy fizetniük kell azoknak, akik visszakérik a Malév jegyük árát. Ez kockázatos döntés lehet, hiszen valószínűleg százezrek maradnak majd hoppon. Arra is fény derült, hogy kínaiaknak a Malév elviselhetetlen költségei és kockázatai nem tetszettek. Oszkó Péter szerint pedig már nincs is igazán értelme új nemzeti légitársaságot alapítani, bár ezt a volt malévosok másként gondolják. A Malév életképes leányvállalatainak sorsa pedig a felszámolástól függ majd.  

Közben a Ryanair kiosztott egy rakás ingyenjegyet, az viszont meglepte őket, hogy ezekkel repülni is akartak volna. Az Edinburgh-i repteret viszont a Ryanair lepte meg egy fajsúlyos járatcsökkentéssel. A Wizz Air debreceni járatával utazó turistákra pedig Miskolc is lecsapna. Folytatódni látszik a légiipari csődhullám is, az indiai Kingfisher került most veszélybe.

Rosszkedvünk tele

Gyárak nyíltak, gyárak bezártak, de azért inkább bezártak. Válsághangulat uralkodik a gazdaságban, visszaestek a megrendelések, nőtt a nemfizetők aránya, a lakosság felélte a megtakarításait, még a nyerőgépek is vesztésre állnak. 100 milliárdos veszteségbe fordult a hazai bankszektor, mélyrepülésben az építőipar, megint rettegnek a gyógyszertárak és újabb 100 ezer embernek kéne munka. Hiába volt legalább a busójáráson némi jókedv, lecsapott rájuk az adóhivatal. Nem is csoda, ha ellenőriznek, hiszen papíron csak az éttermek ötöde nyereséges.

Jó hír a gazdagabbaknak, hogy 30 milliós ingatlan helyett 30 milliós hitelre is érvényes lesz az árfolyamrögzítés Rogán Antal javaslata alapján. Úgy tűnik, hogy a Bankszövetséggel megint utólag egyeztetnek majd.

A hét eseményeihez tartozik még, hogy a szomszéd üzlet megvette a Nordsee-t, így újra üzemel a cég. Emellett jöhetnek a hazai iránytaxik, Szlovákiában pedig vasúti magánvállalat indult . Az pedig ezen héten se derült ki, hogy meddig vehetünk még cigit az éjjel-nappaliban. Vagy a restikben, amik 2 milliárdért visszakerültek a MÁV-hoz.

Forrás: Index