A Costa Concordia óceánjáró péntek éjfél előtt két órával feneklett meg a toscanai partok közelében fekvő Gigliónál. Három ember – két francia turista és a legénység egyik tagja – életét vesztette. Giuseppe Orsina, a helyi katasztrófavédelem szóvivője közölte, hogy 43-51 embert eltűntként tartanak nyilván, de vizsgálják az utaslistát, hogy pontosítsák a számukat. A Sky News szerint a halottak között van egy 70 éves férfi is, aki szívrohamot kapott, miután a fedélzeten kitörő káosz miatt a hideg vízbe zuhant.

A hajón 11 magyar állampolgár utazott, közülük tegnap még két, a személyzethez tartozó férfit kerestek. Este egyikük meglett, így már csak egy magyar hollétéről nem tud a római magyar nagykövetség. “Éppen készül egy új lista a megtalált emeberekről, reméljük ezen már rajta lesz” – mondta az Indexnek tíz óra előtt nem sokkal Kovács Petra római konzul. A nagykövetség minden magyar túlélővel felvette a kapcsolatot, sokan már elindultak haza, mások még szervezik az utat.

Francesco Verusio, Grosetto főügyésze elmondta, hogy a Costa Concordia kapitánya, Francesco Schettino “nagyon helytelenül” a sziget közelébe irányította a hajóját. “A hajó sziklának ütközött, ami a hajótest bal oldalába fúródott. Emiatt a hajó megdőlt, és két-három perc alatt nagy mennyiségű víz tódult belé” – mondta az ügyész. Verusio szerint ekkor Francesco Schettino kapitány irányította a hajót, ő adta meg az útirányt, legalábbis így gondolja az ügyészség. “Ez szándékos volt” – tette hozzá.

Olyan volt mint a Titanic

Tovább rontott a helyzeten, hogy az áramellátás hibája miatt sötétbe borult hajón – ami mindössze egy óra alatt dőlt oldalára és süllyedt az 50 méter mély vízbe – szabályos pánik tört ki, amit részben az okozott, hogy a kiürítést háromnegyed órás késéssel rendelték el. Néhány utas a vízbe úgrott, hogy úszva jusson el a partig, miután a mentőcsónakok egy részét nem lehetett leengedni, a másik részük pedig betelt – írja a Telegraph.

“Éppen vacsoráztunk, amikor egy hatalmas csattanást hallottam, és hirtelen úgy éreztem, az egész hajó darabokra szakad. A férjemhez fordultam: Úristen, úgy tűnik a Titanicon vagyunk” – mondta a lapnak az egyik utas.

A hajón ekkor bejelentették, hogy technikai problémák adódtak, de az utasoknak nincs miért aggódniuk. Ezután még nagyjából egy óra telt el, mire megszólaltak a hajó kiürítésére felszólító kürtök.

Az olasz tűzoltók vasárnapra virradóra két túlélőt – egy férfit és egy nőt – találtak az óceánjáró egyik utaskabinjában. Egy dél-koreai házaspárt mentettek ki, amely nászútját töltötte az olasz luxushajón. Vincenzo Bennardo tűzoltóparancsnok szerint a tűzoltók fáradságot nem kímélve kabinról kabinra járták a hajót túlélők után kutatva, s meghallották a koreai utasok kiáltozását. A házaspár egy napot töltött a kajütban, és nem esett baja.

Az óceánjáró kapitányát szombaton őrizetbe vették, és több órán át kihallgatták. Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés és károkozás gyanújával indított ellene nyomozást. Azt is a kapitány terhére róják, hogy elhagyta a hajó fedélzetét, még mielőtt minden utast kimenekítettek volna. A CNN szerint a hatóságok azt is vizsgálják, hogy a baleset idején a hajó miért nem adott le vészjelzéseket.

A kihallgatás előtt Schettino azt állította, hogy a hajó egy olyan, a tengerfenékből kiálló sziklás kiszögellésbe ütközött, ami nincs feltüntetve a navigációs térképeken. A térkép szerint “elegendő víznek kellett volna lennie alattunk” – mondta Schettino. Gianni Oronato, a luxushajót üzemeltető társaság vezérigazgatója újságírók kérdéseire válaszolva tagadta, hogy a Costa Concordia letért volna szokásos útjáról.

A baleset idején hajó fedélzetén mintegy 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott.

Szerencsétlen hajó

A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.

A gigantikus luxushajó jelenleg erősen megdőlve, félig víz alá merülve fekszik a homokzátonyon. A kiemelkedő oldalán, a vízvonal alatt 70 méteres rés tátong. Szakértők szerint a hajónak meglehetősen nagy sebességgel kellett mennie ahhoz, hogy a szikla ekkora léket hasítson benne. A hatóságok attól tartanak, hogy üzemanyag szivároghat belőle a tengerbe. A Costa Condordia nem sokkal indulás után szenvedett balesetet, így üzemanyagtartályai gyakorlatilag teljesen fel vannak töltve.

Az Il Giornale című olasz lap vasárnapi írásában felemlegeti, hogy amikor a Costa Concordiát 2005. szeptember 5-én vízre bocsátották, ahogyan ilyenkor szokás, hozzávágták oldalához a pezsgős palackot, de az nem tört el. Ez baljóslatú jelnek számít a tengerészetben. Három évre rá, 2008 novemberében meg is történt vele az első baleset: Palermo kikötőjébe érkezvén,  viharos időjárásban összeütközött a dokkal, és károk keletkeztek a hajótestben. A babonákban hívők számára a mostani baleset maga a balszerencse beteljesedése: a hajó pénteken, tizenharmadikán kapott léket, és közismerten az ilyen naptári egybeesés sem számít jó jelnek.

“Szerencsétlenül jött a világra, és még szomorúbban ért útja végére” – írta minderről cikkének címében az Il Giornale.

Forrás: Index.hu és MTI