A hollywoodi némafilmes korszak végére visszavezető filmalkotás a legjobb musical vagy vígjáték, a rendezés, a forgatókönyv, valamint két színészi díj várományosa. A főszerepet alakító Jean Dujardin a legjobb musical vagy vígjátékszínész, partnere, Berenice Bejo a legjobb női mellékszereplő Golden Globe-díját kaphatja. Michel Hazanavicius alkotása az első Oscarok átadása, a húszas évek vége óta az első olyan némafilm, amelynek komoly díjesélyei vannak.
A Hollywoodba akkreditált külföldi tudósítók szövetsége (HFPA) több mint nyolcvan tagja december közepén tette közzé az idei díjaira esélyes jelöltjeinek listáját filmes és televíziós kategóriákban. Az Oscar-kategorizálástól eltérően a Golden Globe-gálán külön díjazzák a musical vagy vígjáték műfaj és a drámai műfaj legjobb filmjét, valamint a két műfajba sorolt filmek szereplőit.
A George Clooney főszereplésével forgatott Utódok és A segítség című polgárjogi dráma egyaránt a glóbusz-esélyesek élmezőnyébe került öt-öt jelölésével. Ez a két alkotás többek között a legjobb filmdráma díját kaphatja abban a mezőnyben, amelyben még Martin Scorsese A leleményes Hugo című háromdimenziós filmje, aPénzcsináló című sportfilm, Steven Spielberg Hadak útján című első világháborús produkciója és a George Clooney által rendezett A hatalom árnyékában című politikai dráma szerepel.
A musical vagy vígjáték műfaj legjobb film kategóriájában a fekete-fehér francia némafilmnek olyan versenytársai vannak, mint az 50/50 című, rákbetegséggel foglalkozó film, a Koszorúslányok, Woody Allen Éjfélkor Párizsban című alkotása és az Egy hét Marilynnel című film, amelyben az alakításáért ugyancsak Glóbusz-díjra jelölt Michelle Williams játssza Marilyn Monroe-t.
A legjobb idegen nyelvű filmek között a Nader és Simin – Egy elválás története című iráni dráma tűnik a legesélyesebbnek. A mezőnyben a kínai Csin ling si szan csaj (A háború virágai) című filmmel, az Angelina Jolie által rendezett A vér és méz földjéncímű boszniai háborús drámával, a Srác a biciklivel című belga alkotással, valamint Perdo Almodóvar A bőr, amelyben élek című munkájával versenyez.
A külföldi tudósítók díjai, akárcsak a különböző filmes céhek, rendezők, forgatókönyvírók vagy színészek elismerései, többé-kevésbé hatással vannak az Oscar-jelöltek kiválasztására. Az Amerikai Filmakadémia jelölései pénteken zárultak le, a jelöltek listáját január 24-én hozzák nyilvánosságra.
Az élőben közvetített Arany Glóbusz-gála szervezői ismét – sorban immár harmadszor – a brit színészt, Ricky Gervais-t kérték fel a vasárnapi műsor vezetésére. Gervais tavaly számos kritikát kapott, amiért csípős nyelvével sem a megjelent hírességeket, sem a külföldi tudósítók szövetségét nem kímélte. Az éles tónus azonban olyan szépen megdobta a nézettséget, hogy a színész ezúttal is bizalmat nyert.
A statisztikák szerint az Arany Glóbusz-díjak főként a színészi kategóriákban jelzik előre az Oscar győztesét. Utoljára 2008-ban fordult elő, hogy a külföldi tudósítók favoritja, a Gettómilliomos a legjobb film Oscar-díját is átvehette. A tavalyi színészválasztás azonban szinte szóról-szóra bejött: a Glóbusszal kitüntetett Colin Firth (A király beszéde), Natalie Portman (Fekete hattyú), valamint Christian Bale és Melissa Leo (A harcos) egyaránt elnyerte a Filmakadémia trófeáját is.
Vasárnap, a 69. gálán még olyan sztárok kaphatnak díjat, mint a Vaslady című filmben Margaret Thatchert alakító Meryl Streep, a J. Edgar címszereplője, Leonardo DiCaprio, Glenn Close, az Albert Nobbs című ír dráma szereplője, vagyKate Winslet, a Roman Polanski által rendezett Carnage című film sztárja.
Bár a hírességek a hollywoodi díjszezonban többnyire mind parti-üzemmódba kapcsolnak, és egyik ceremóniáról a másikra vándorolnak, mindig akadnak notórius távolmaradók. Az Éjfélkor Párizsban rendezője, Woody Allen sohasem titkolta véleményét: nem hisz a filmek versenyében.
“Ki mondja meg, hogy Steven Spielberg filmje jobb, mint Martin Scorseséé vagyFrancis Coppoláé? Mind csodálatos filmesek, és mind a tőlük telhető legjobbat nyújtják” – jelentette ki Allen. Mint hozzáfűzte, az ember legfeljebb arról beszélhet, melyik film a kedvence, de annak megítélése, hogy egy film jobb-e a másiknál, merőben szubjektív. “Nem mérhető” – szögezte le.

 

Forrás: Kultúra