A tartós fogyasztási cikkek kiskereskedelmi piacán – beleértve a piac öt fő szektorát, azaz az informatikát, szórakoztató elektronikát, fotót és háztartási kis- és nagygépeket – forgalmazott érték 2011 első kilenc hónapjában meghaladta az előző év értékforgalmát. Ez persze nem jelenti azt, hogy a piac ugrásszerű növekedésnek indult volna, hanem bizonyos termékcsoportok növekedése járult hozzá a piaci forgalomnövekedéshez.

Az idei évben sem a gyártók sem a kereskedők nincsenek könnyű helyzetben. A vásárlóerő csökkent, a lakosság kénytelen kiadásait visszafogni, s először a „nem feltétlenül szükséges” termékekről mond le. A forgalom a háztartási kisgépek, a számítógépek és a digitális készülékek iránti keresletnek, pontosabban annak köszönhetően növekedett, hogy e termékek átlagára idén magasabb volt, mint egy évvel ezelőtt. Ez nem feltétlenül jelent áremelést, léteznek ugyanis olyan kategóriák, ahol egy nagyobb tudású készülék idén olcsóbb volt mint tavaly, így szélesebb kör vásárolta, ami miatt eltolódott az adott termék piaci átlagára.

A karácsony nagyon meghatározó szerepet játszik e piacon is minden egyes szektorban, sőt van olyan terület, ahol az utolsó egy hónap értékesítése teszi ki az éves forgalom egynegyedét. Tavaly decemberben az öt fő szektor megközelítőleg 50-60 milliárd forint forgalmat generált. 2010-ben a háztartási kisgépek teljes éves értékforgalmának 24%-át forgalmazták az esztendő utolsó hónapjában, a szórakoztató elektronikai cikkeknek pedig 21%-át.

A karácsonyi ajándékok között jellemzően megtalálhatók a háztartási kisgépek, fotó- és szórakoztató elektronikai készülékek. „Az idei piaci várakozások alapján okostelefonok, digitális fotókeret, tablet PC, e-könyvolvasó, játékkonzolok és játékszoftverek, hordozható MP3-lejátszók, kapszulás kávéfőzők, vasalók, hajápolási készülékek kerülnek számos karácsonyfa alá” – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia country menedzsere. „Természetesen nem szabad megfeledkezni a családi ajándéknak számító lapos TV-kről sem és az adathordozó eszközökből is jelentős mennyiség fogy a decemberi időszakban” – tette hozzá a szakember.

A 2011. évben a hipermarketek képesek voltak némi piaci részesedést megszerezni a műszaki áruházláncoktól, amihez hozzájárult a Photo Hall és az Electro World megszűnése is. A korábbi évekhez hasonlóan ez a csatorna az év végén is jól fog teljesíteni, mivel a kisebb készülékeket sokan a nagy bevásárlások alkalmával szerzik be. Külön kiemelt figyelmet érdemel 2011-ben az internetes kereskedelem: e „csatorna” az első kilenc hónapban az összforgalom valamivel több mint tíz százalékát tette ki, míg részesedése a forgalomból egy évvel ezelőtt csupán 7,9 százalék volt.

Karácsonykor az internetes értékesítés még inkább fellendül, és annak ellenére, hogy még mindig leginkább könyvet rendelnek az emberek interneten, a tartós fogyasztási cikkek is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, bár az elmúlt három évben ez az arány egyre csökken. Míg 2005 és 2007 között a karácsonyi (november, december) időszakban átlagosan 40 százalékkal költöttek többet a háztartások ruházati termékekre, mint egy átlagos kéthónapos 3 oldal periódusban, addig 2008 és 2010 utolsó két hónapjában – a válság által érintett időszakban – jóval alacsonyabb volt ez a többletköltés. Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők és a sportruházat
tekintetében.

Forrás: Szegedma