Dr. Hamvas Endre tartott előadást december 20-án az iskola olvasótermében arról, hogyan lehet definiálni az igazságosságot, és ebből milyen problémák fakadnak. A gimnázium filozófia-latin szakos tanára a promenad.hu-nak elmondta: az a fő kérdés, hogy az antik, klasszikus meghatározások (például Arisztotelésznél és Cicerónál) alkalmazhatók-e a mai etikai elméletekben. – Az ókori bölcsek arra hívták fel a figyelmet, hogy az igazságos embernek hogyan kell cselekednie az adott szituációban, és ezáltal jön létre az igazságosság. Az igazságosságról, mint erényről van szó, és alapvetően hozzá tud tartozni az ember habitusához, ilyen értelemben időtálló. Egy állandósult lelki alkat, amihez okosság is kapcsolódik, tehát tudom, hogy mit kell tennem, vagy utólag tudom, hogy mit rontottam el – fejtette ki dr. Hamvas Endre.

Ceglédi Anna, a gimnázium fejlesztőpedagógusa szerint sikeres volt a rendezvénysorozat, amit kitűztek, elérték, sikerült megszólaltatni a diákságot, és tanulságként levonták, hogy abszolút partnerként kell kezelni őket. Vannak további tervek is, amelyekhez pályázati forrást keresnek. Szeretnének egy társadalmi ismereti rendezvénysorozatot indítani, hogy tudják a diákok, miről szól az alkotmányunk, mi az, hogy országgyűlés, vagy mi az, hogy választási rendszer. Ugyanis a pedagógusok azt tapasztalják, főleg érettségi vizsgákon, hogy a tanulók a jelenkori történelemmel nincsenek tisztában, pedig 18 évesen már választópolgárok.

Kokovai Péter