A kölcsönügyleten mindenki nyer. A juhok ingyen táplálkoznak, ami havonta több száz dollárnyi, egyébként takarmányvásárlásra fordítandó pénz megtakarítását eredményezi, a kerttulajdonosok pedig szépen nyírt füvet kapnak anélkül, hogy a hagyományos motoros fűnyírók szén-dioxid-kibocsátását el kellene szenvedniük.
Egyéb kibocsátás természetesen van, de az nem káros, sőt! “A legtermészetesebb fűtrágya” – mondta a vállalkozó a The New York Timesnak nyilatkozva.
Állatairól pedig kifejtette, hogy “vidékiessé teszik a várost, és tudatosítják az emberekben, hogyan éltek az őseik”.

Fizetségként karateóra

Mivel a gazdasági bizonytalanság és a stagnáló foglalkoztatás távol tartja az embereket a hagyományos munkaerőpiactól, az Eddie Millerhez hasonló vállalkozók – sokan közülük a húszas és harmincas éveikben járnak – visszatérnek a földhöz, és mezőgazdasági kisvállalkozásba fognak. Ennek folyamán felfedezik, hogy a modern tanyai gazdálkodás kielégítőbb munkát és valószínűleg nagyobb biztonságot nyújt, mint egy fehérgalléros állás.
Miller 2010-ben végzett a Bostoni Egyetemen, és egyéb munkalehetőség híján tavaly indította be vállalkozását. Hazaköltözött, és vett két Jákob juhot; a fajta még a bibliai időkben alakult ki. Nemrég ismét beszerzett kettőt, és a négy állatot, ha épp nem dolgoznak, egy karámban tartja a hátsó udvarán.
Az ügyfelek napi egy dollárt fizetnek a juhkölcsönzésért, de Miller csereügyletre is hajlandó, fizetségként elfogad karateórát, egy kancsó juharszirupot – vagy azt, hogy kölcsönbe veheti a kerttulajdonos teherautóját. Eddig mintegy 20 háznál dolgozott, és annyi a megrendelése, hogy nem győzi teljesíteni őket.
A fiatal férfi, aki egy helyi farmon dolgozva egészíti ki a keresetét, eddig ellenállt a csábításnak, és nem emelt árat, mert meg akarja tartani mindenki számára elérhetőnek a szolgáltatását.

Fenntartható vállalkozás

Más gazdálkodók hagyományosabb úton járnak.
A 33 éves Carrie Ferrence és a 32 éves Jacqueline Gjurgevich a Washington állambeli Bainbridge Graduate Institute hallgatójaként felfigyelt arra, hogy a környezetük “élelmiszersivatag”, ahol nem lehet könnyen hozzájutni friss helyi termékekhez és más élelmiszerekhez. Létrehozták hát a Stockbox Grocers nevű vállalkozást, és egy öreg hajókonténert alakítottak át kis élelmiszerbolttá. A cég egy helyi üzletiterv-versenyen 12 500 dollárt nyert, egy másik pályázaton pedig 20 ezret, úgyhogy szeptemberben megnyitotta első seattle-i boltját.
“Kemény helyzet alakult ki a munkaerőpiacon, és valóban kevés alkalma van az embernek arra, hogy azt csinálja, amit igazán szeret” – fogalmazott Ferrence.
Társadalmi rangját tekintve a kezdő mezőgazdasági vállalkozás messze van a Szilícium-völgytől, de a jelenség egyre terjed. Közrejátszik ebben a fenntartható vállalkozásért indított mozgalom erősödése is. Ma már vannak üzleti iskolai programok, ahol a fenntartható vállalkozás módszereit oktatják, szerveznek fenntartható induló üzlettel foglalkozó konferenciákat, és vannak olyan tőkebefektetők, akik kizárólag a zöld üzletben ruháznak be.
A Nike is beszállt a mozgalomba, és mint internetes oldalán hirdeti: “fenntartható gazdaságban akar növekedni, ahol az emberek, a bolygó és a nyereség egyensúlyban van”.

forrás:MTI