Hogyan lehetséges, hogy az eszkimók sokkal egészségesebbek, mint például mi, akik Európában élünk legalábbis ami a gyulladásos bélbetegségeket, a gyomorfekélyt és az egyéb, emésztési traktussal kapcsolatos betegségeket illeti? Mindezt úgy, hogy a mi táplálkozásunkkal összevetve sokkal egyoldalúbban, zsírosabban és szegényesebben étkeznek.

Hogyan lehetséges, hogy Japánban lényegesen kevesebb a cukorbeteg, mint az európai lakosság körében? Amíg Nyugaton a cukorbetegség népbetegségnek számít, a keleti országokban különösen Japánban elenyésző a betegek száma.

A két kérdést nem mi találtuk ki, kutatók és orvosok tucatjai foglalkoztak velük. Többéves vizsgálódás után azonban megtalálták a választ: mi az, amiből mindkét területen lényegesen többet fogyasztanak, mint a világ bármely más pontján? A hidegtengeri halak húsa, illetve olaja.

Telített vagy telítetlen?

Összevetve az egészségügyi statisztikákat, a kutatók alaposabban górcső alá vették a halolajat. A halolaj egészségügyi hatása a benne lévő többszörösen telítetlen zsírsavnak, az omega-3 zsírsavnak köszönhető.

A zsírsavakat két csoportra oszthatjuk: vannak a telített és a telítetlen (vagy akár többszörösen telítetlen) zsírsavak. A telített zsírsavak mint amilyen a vaj, a zsír vagy a faggyú reakciószegények, és sűrítik a vért, ezért kevéssé hasznosak anyagcsere-folyamatok szempontjából. Csak kis mennyiségben ajánlott fogyasztani őket! A telítetlen zsírsavak mint amilyen az olívaolaj, a mogyoróolaj vagy a halolaj ezzel szemben kedvező hatással vannak a szervezetre, a többszörösen telítetlenek pedig már gyógyhatással is rendelkeznek. Szervezeted életfunkcióihoz elengedhetetlenül szükségesek, ezért is nevezik őket esszenciális zsírsavaknak.
A zsírok kémiája
Ahhoz, hogy lásd a zsírok közti alapvető különbségeket, meg kell értened kémiájukat.

A zsírok glicerinből állnak, amelynek három ága van. Minden ághoz kapcsolódik egy zsírsavlánc, ezért is nevezik őket triglicerideknek. Míg a glicerinmolekula minden zsírban és olajban egyforma, addig a hozzá kapcsolódó zsírsavak eltérők lehetnek, s így meghatározzák az adott termék tulajdonságait. A vajban a lánc 4 szemből, a kókuszzsírban és a pálmamagolajban 14, illetve 16 szemből áll.

Különösen fontos szerepet játszik a zsírsavban megkötött szén és hidrogén mennyisége, mert ez határozza meg a zsíranyagcsere aktivitását szervezetünkben.

A szénatomok telítettségétől függően beszélünk telített, egyszerűen és többszörösen telítetlen zsírsavakról.
Mire jó a halolaj?

-Segít megőrizni a szellemi fittséget, hiszen javítja a memóriát.
-Rendszeres fogyasztásával megelőzhetők a szív- és érrendszeri betegségek.
-Minden gyulladásalapú betegségben hatékony, hiszen erős gyulladáscsökkentő hatása van.
-Bizonyítottan csillapítja a fájdalmat.
-Csökkenti a szívproblémák miatti halálozást, de a szívritmuszavarra nincs bizonyított hatása.
A halolaj hatásainak vizsgálatára nemcsak a közegészségi állapot javításának érdekében volna szükség. Minél több jótékony hatást fedeznek fel a kutatók, annál nagyobb hangsúlyt fektetünk majd a tengeri élővilág védelmére is. Ha elpusztítjuk vagy mérgezzük a hidegtengeri halakat, nem lesz ugyanis halolaj, amelyből kinyerhetjük a sokoldalú telítetlen zsírsavat.Forrás: otvenentul.hu