Újabb csúcsot döntött az elmúlt héten a gázolaj ára, meghaladva ezzel a benzin nagykereskedelmi árát is. A múlt szerdai hét forintos emeléssel ugyanis átlépte a négyszáz forintos lélektani határt a dízel literenkénti ára. A Holtankoljak.hu információi szerint azonban nem ritka, hogy egyes kutakon négyszázhúsz forintot is elkérnek egy literért.

A gázolaj az idén eddig összesen ötvenegy forinttal drágult, azonban a legnagyobb áremelkedésre csak holnaptól számíthatnak az autósok. A november elsejétől életbe lépő jövedékiadó- emeléssel ugyanis mintegy tizenhárom forinttal kerül többe a gázolaj, s ehhez még további három forint adódik a forgalmi adó miatt.

`Az olajiparban az adót is megadóztatják` közölte a Magyar Hírlappal Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, szerinte azonban az áremelkedés nem biztos, hogy valóban visszaveti majd a keresletet.

`Saját autónál az ember nyilván meggondolja, mikor ül gépkocsiba, s mikor éri meg inkább a tömegközlekedést választania. A gázolaj esetében azonban a nagyobb hányadot azok teszik ki, akiknek a gépjármű munkaeszköz. Ők pedig nem tehetnek mást, mint hogy megfizetik a magasabb árat is` jelezte a főtitkár.

Véleménye szerint a logikus az lenne, ha az adóemelés következtében jelentősen visszaesne a kereslet, így nem realizálódna a várt költségvetési bevétel.

`Az elmúlt húsz évben több áremelkedés után úgy tűnt, hogy visszafelé fog elsülni az adóemelés, egy rövid idő után azonban minden visszatért az eredeti kerékvágásba` emelte ki Wilde György, aki egy fontos tényezőre is felhívta a figyelmet: a gázolaj felhasználásában jelentős arányt képviselnek azok, akik az úgynevezett kereskedelmi gázolajat vásárolják. A fuvarozók jó része vissza tudja igényelni a jövedéki adó egy részét. Ezzel azonban eddig nem mindenki élt.

`Nagyon sok fuvarozó gondolhatta mostanáig úgy, hogy a jelenlegi literenkénti hét forint visszaigénylésével nem bajlódik. Most viszont csaknem húsz forint lesz az eltérés a `normál` és a `kereskedelmi` gázolaj ára között, így biztosan megnő majd az ilyen lehetőséggel élők száma` vélekedett a főtitkár.

Hozzátette: ez a szám fogja eldönteni, hogy mennyi pénz folyik be a költségvetésbe.

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke a Magyar Hírlap kérdésére elmondta, a jövedéki adó emelése rövid távon nem lesz hatással a dízel autók keresletére, azonban, ha három-hat hónapig folyamatosan magasabb lesz a gázolaj ára a benzinénél, akkor az már negatívan befolyásolhatja a keresletet.

`Tény az is, hogy a gázolajjal működő autók harminc százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a benzinnel hajtott gépjárművek, így még ilyen körülmények között is megéri dízelmotoros autót vásárolni` közölte az elnök.

Jelezte azt is, hogy ha sokáig magas szinten marad a gázolaj ára, visszatérhet az úgynevezett üzemanyag-turizmus. Hiszen a környező országokban jóval olcsóbban tankolhatnak dízelt a hazai autósok.

`A jövedékiadó-emelés nem biztos, hogy azt a kívánt hatást éri el, amit a döntéshozók matematikai képletekkel kiszámoltak` tette hozzá Fojt Attila.
forrás: echotv.hu