Ilyen esetben első lépésként a termosztát működését kell ellenőrizni. Legegyszerűbben, házilag ezt úgy tudja megtenni, hogy a hidegen beindított autónak megfogja a vízhűtőhöz menő vízcsöveit, és figyeli a hőmérsékletüket.

Normális működés esetén a termosztát nyitása előtt az alsó cső alig melegszik, a felső hőmérséklete pedig szép lassan emelkedik. Amikor eléri a nyitási hőfokot (ilyenkor a felső cső még éppen megfogható kézzel), akkor megindul a keringés a vízhűtőben is, ezért az alsó cső meglehetős gyorsasággal “hozzámelegszik” a felsőhöz. Némi különbség persze lesz közöttük, de álló autónál ez nem lesz jelentős, így működik egy jó termosztát.

Ha az öné elromlott, és nyitott állapotban megragadt, a fentiek annyiban változnak, hogy az alsó vízcső kis késéssel követi a felsőt, és már a hidegebb tartományokban is csak kicsivel hidegebb tapintású, mint a felső. Ha ezt tapasztalja, a termosztát megérett a cserére. Jó kellemes feladat, sok esetben a vezérműszíj megbontásával jár, érdemes szakemberre bízni. Mivel a hideg motor jóval többet fogyaszt, ezért egy-két tízezres szervizköltség hamar visszajön, ha még a tél előtt javíttatja.

Emellett szóba jöhet még hibaforrásként a túl hamar kapcsoló, rossz esetben folyamatosan járó hűtőventilátor is, ilyen esetben a hűtőradiátorban lévő termosztát kapcsolót kell cserélni, de ez talán kevésbé jellemző hiba.

Molnár Attila