Szép jövő áll előttünk, a
városokból eltűnik a szmog és a
motorok zaja, villanyautónkat otthon is
tölthetjük, csökken a
kőolajfüggés. Amikor elképzelem, milyen
lesz elektromos autóval közlekedni, minden nagyon
egyszerűnek tűnik. Hiszen a lakóövezetekben, az
irodaházak mélygarázsaiban, a
sztrádák menti benzinkutaknál is van
áram. Igazán nem lehet nagy
kihívás néhány extra
konnektor felszerelése. Csakhogy hiába lesznek
töltők, ha országszerte egyszerre áll be
a kutakhoz ötvenezer autó. Annyi áram
nem lesz, és ami van, nagyon drága lenne.

Microusb
is jó lesz?

Egészen apró problémákon is
elbukhat a nagy villanyautós projekt. Kellemetlen lenne, ha
töltés előtt adapterekkel kellene vacakolni.
Szabványosítani kell a töltőfejet,
és a gyártóknak abban is meg kell
egyezniük, mennyi áramot pumpáljanak
át az autókba. Most vannak
villanyautók, amelyek egyszerű otthoni aljzatba
dughatók, és lassan töltődnek fel,
másakat speciális gyorstöltővel kell a
hálózatra kötni.

Az európai autógyártókat
tömörítő szervezet, az ACEA szeptember
végén bejelentette,
egységesítik a töltőket, amilyen gyorsan
csak lehet. Javaslatuk a lassan és gyorsan töltő,
egyenáramú és
váltóáramú rendszereket
egyaránt lefedi. Emellett azzal is foglalkozni kell, hogy az
áramszolgáltatók miként
szedjék be a díjakat, és az
autók hogyan kommunikáljanak a
hálózatokkal. A szabványos rendszer
csak 2017-re készül el, tehát
pórul járhat, aki most vesz
villanyautót. Lehet, hogy később át
kell alakítania.

Mustár?
Ketchup?

Tegyük fel, hogy megvannak a konnektorok, és
ugyanolyan egyszerű a töltés, mint most a
tankolás. Mi történik akkor, ha egy
vidéki grillpartin lemerül az autónk?
Megzsarolhatjuk a házigazdát, hogy ha nem fizeti
ki a töltést, hajnalig Zámbó
Jimmy-dalokat adunk elő a kert végében. Az
autóipar azonban kifinomultabb megoldást
talált ki. Olyan intelligens
töltőhálózat készül,
amely egy azonosító alapján vonja le a
tankolás árát,
külföldön is működik, és
az erőműveket is elláthatja
információval a közlekedésben
részt vevő járművek
energiaállapotáról.

Az egész alapja a
számlázási rendszer lesz,
derült ki nemrég a Nokia Siemens Networks (NSN)
sajtórendezvényén. A
hálózati eszközöket
gyártó vállalat azt
próbálta bizonygatni, hogy a
távközlésnek is fontos szerepe lesz a
jövő közlekedésében. Az NSN
szerint a töltőhálózathoz nagy
kapacitású szoftverek kellenek, amilyeneket most
a távközlési cégek
használnak. Országosan naponta több
százezer tranzakciót kell kezelni, mert a
felhasználók nemcsak több óra
hosszan töltik majd az autóikat,
alkalmanként néhányszor
tízperces töltéseket is
igénybe vehetnek.

Az NSN egy töltőállomás
prototípusát is bemutatta, amely a
kábel fejébe épített
csatlakozók segítségével
létesít kapcsolatot az autóval.
Így amint rádugjuk az autót a
töltőre, a rendszer tudja, kinek kell benyújtani a
számlát. A felhasználó
csipkártyával is azonosíthatja
magát, ami azért jó
megoldás, mert a bérautók
és a céges autók
magáncélú
használatát is lehetővé teszi.

Mivel az áram könnyebben elosztható,
mint a benzin, valószínűleg mindenhol lesznek
töltők, és a haver grillpartiján, a
szomszédnál vagy a
virágosnál is tudunk villanyautót
tölteni.

Külföldön bonyolultabb a helyzet, mert
nagyon eltérőek a tarifák. A
“nagyon` szón van a hangsúly,
egy országhatár két oldalán
nemcsak pár százalékos, hanem
akár tízszeres
különbség is lehet [1]. Kicsit
húzós lesz Ukrajnából
Németországba menni. A szakértők
még csak suttogva beszélnek arról,
hogy a benzinárba beépített
jövedéki adókról
és egyéb
járulékokról a kormányok
nem akarnak majd lemondani, azok az áram
árában is megjelennek. Persze vannak
támogatások is, ám a
külföldről érkező turistáknak
ilyen nem jár, és ez még
inkább átláthatatlanná
teszi az árakat.

Forró
drót

Persze spórolásra is lesz lehetőség.
Az áramszolgálatatók
szólhatnak az ügyfeleknek, hogy mikor lehet
olcsóbb áramot tankolni, és
felmerült egy olyan ötlet is, hogy az
autók egyfajta tápként
működjenek, az akkuban tárolt energiát
vissza lehessen tölteni a hálózatba.
Ebben az esetben az áramszolgáltató
fizetne az ügyfélnek a
segítségért.

A magyar áramhálózatot
felügyelő Mavir adatai szerint délután
hat környékén, amikor az emberek
hazaérnek a munkából,
bekapcsolják a sütőt, a plazmát meg a
mosógépet, hirtelen megugrik a
fogyasztás. Ilyenkor nagyon oda kell figyelni, hogy elegendő
energia álljon az ügyfelek
rendelkezésére. A villanyautók
ilyenkor nyújthatnak nagy segítséget.
Éjjel 1 és hajnal 6 között,
amikor visszaesik a fogyasztás, bőven van idő az akkuk
feltöltésére.

Egyeztetni kell az ügyféllel, hogy ne akkor
szívják le az energiáját,
amikor este vidékre indulnak, és meg kell
állapítani egy határt, hogy az akkukat
mennyire lehet lemeríteni. Internetes kapcsolattal a
szolgáltató könnyen ellenőrizheti, mely
autók állnak a
rendelkezésére. A
távfelügyeleti rendszer elméletileg azt
is lehetővé teszi, hogy folyamatosan figyeljék a
közlekedő járművek állapotát,
és így az erőművek előre
felkészülhetnek a Balatonra tartó
villanyautósok rohamára.

Forrás: Index