A HunDidac 2011 – A tanév itt kezdődik! című, pénteken és szombaton rendezett oktatási szakkiállítás keretében tartott rendezvényen a hivatal elnöke rámutatott arra: a nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepciója szerint a közoktatás nem szolgáltatás, hanem közszolgálat, a fenntartójának az államnak kell lennie, és az állam a kormányhivatalokon keresztül látja majd el feladatait.
Princzinger Péter közölte: elképzeléseik szerint december végére befejeződik majd a fenntartói jog és vagyon átadása, ehhez a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, az OH, a Magyar Államkincstár, a kormányhivatalok, az önkormányzatok és az egyes intézmények közreműködése egyaránt fontos.
Az OH elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a magán- és az egyházi iskolákon kívül az önkormányzatok egy része is lehet majd fenntartó pontosan meghatározandó jogszabályok alapján.
Meglátása szerint “az intézményátvétel nem cél, hanem eszköz”, az átadás-átvételi procedúra pedig “nem ér semmit”, ha a régi problémák megmaradnak. A struktúra átalakítását egységes szempontrendszer szerint hajtják végre, és ennek alapján meg lehet ítélni azt is, hogy az adott önkormányzat alkalmas lesz-e továbbra is egy iskola fenntartására – mondta.
Közölte, hogy az intézmény- és feladatátadás során először az intézményfenntartói jogot és a vagyont veszi át az állam december végéig, ez a lépés azonban a pedagógiai munkát nem zavarja. Ezután a közoktatási feladatokat tekintik át megyei és alsóbb szinten, ezzel párhuzamosan pedig az állam átvilágítja az intézményeket, majd az újratervezés következik, majd el kell dönteni, hogy az adott intézmény szervezetét kell-e korrigálni.
Ezután megvizsgálják, melyik önkormányzat alkalmas közoktatási intézmény fenntartására. Ezzel együtt az egyházi és magániskolák működését is kontrollálják majd – tette hozzá.
Arról is beszélt, hogy jelenleg “külső szakmai kontroll nélkül működnek” a közoktatási intézmények. A mostani koncepció azonban az, hogy “legyen jelentősebb az állam irányító, tanácsadó és kontrollszerepe”, s egyebek mellett a nemzeti alaptanterv és az érettségi vizsgák útján “lehessen definiálni, mi tartozik az alapműveltséghez Magyarországon”.
forrás és teljes cikk: MTI