A balesetnek hat halottja és három súlyos sérültje volt. Hegyeshalom közelében, az M15-ös úton egy szlovák kamion először egy lengyel nyerges vontatóval koccant össze, majd a túlsó pályára áttérve karambolozott egy Csehországba tartó, nyugdíjasokat szállító busszal. A tragédiának két halottja, 22 súlyos, és 29 könnyebb sérültje volt. A 4-es főúton, Kenderesnél egy busz és egy teherautó ütközött össze, a busz egyik utasa meghalt, hatan megsérültek. A huszonöt utast szállító busz hátulról csapódott bele az álló teherautóba.

A szakértő korábban azt mondta a Kossuth Rádiónak, igazságtalan `halálútnak` nevezni ezeket a szakaszokat, nem az aszfalt tehet ugyanis a bajokról, ezekben az esetekben nagy valószínűséggel inkább a fáradtság, a kialvatlanság okozta a vezetői hibát, ami a balesetet eredményezte. A tragédiák hajnalban történtek, vélhetően egy hosszabb megtett út után – tette hozzá a szakértő, aki úgy vélte, a tachográfok hatékonyabban ellenőrzése segíthetne az ilyen jellegű balesetek elkerülésében. A Krónika megkérdezte közlekedési pszichológus szerint a tragédiákban szerepe lehetett a szélsőséges időjárásnak, a folyamatos frontváltozásnak is. Bilkei Pál felhívta a figyelmet arra, hogy a hirtelen időjárás-változás komolyan befolyásolja a járművezetők éberségét, figyelmét, a legjobb védekezés pedig a sebesség csökkentése.

A csütörtöki Napközben vendége Mikulás Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság osztályvezetője és Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének főtitkára volt. A szakértők arra nem tudtak magyarázatot adni, mi lehet az oka a példátlan baleset-sorozatnak, felhívták azonban a figyelmet arra, hogy a hivatásos nehézgépkocsi-sofőrök okozta balesetek arányaikban elenyészőek, a baleseti statisztikák pedig folyamatosan javulnak. Emlékeztettek arra is, hogy a gépkocsivezetők munkája ma már méterről méterre nyomon követhető a menetíró készülékekkel, a tachográfokkal, és ezeket a korongokat rendre ellenőrzik is. A betelefonáló kamionsofőr szerint azonban az elalvásos balesetek éppen 2003-tól, a tachográfok bevezetésétől szaporodtak meg, mert az új előírások egyszerűen nem alkalmazkodnak a sofőrök bioritmusához. Az NKH szakértője ezzel nem értett egyet, szerinte az előírt vezetési és pihenő idő, illetve annak ritmizálása mögött komoly szakértői munka áll, a balesetek oka pedig éppen hogy a `túlvezetés`.

Dittel Gábor és a műsorban megszólaló, külföldre is járó buszos cég tulajdonosa is megemlítette viszont, hogy érdemes lenne jobban figyelni a gépkocsivezetők képzésére. A gépkocsivezető azt is hozzátette, kevesen tudják ugyan, de sok függ attól is, milyenek az utasok, ha ugyanis `macerások`, az jócskán meg tudja nehezíteni a sofőr életét is. Szerinte egyébként a nagyon olcsó utaknál mindenképpen érdemes vigyázni, ugyanis a buszok megfelelő műszaki állapotát biztosítani kell, ez pedig nincs ingyen. A szakértők megpróbáltak tanácsokat adni ahhoz is, milyen jelek utalhatnak arra, hogy biztonságosan utazhatunk. Sokat mondhat például a busz esztétikai állapota, de elkérhető akár a gépkocsivezető tevékenységi igazoló lapja, és érdemes lehet megnézni azt is, hol, milyen körülmények közt pihenhetnek a sofőrök.Forrás: MR1