Szegeden meg lehet valósítani a nemzeti együttműködést – nyilatkozta megválasztását követően Botka László polgármester. A szocialista politikus akkor nem gondolta volna, közel fél év elteltével valósulhat meg az első olyan projekt, melyet a közgyűlésben szinte mindenki támogat pártoktól és politikai elkötelezettségektől függetlenül.

Információink szerint ugyanis a színfalak mögött már minden frakció áldását adta arra az elképzelésre, hogy 2011. nyarától fokozatosan kivonnák a környezetszennyező taxikat a forgalomból, helyettük pedig környezet- és turistabarát konflisokat állítanának szolgálatba.

A szocialisták már régebben is felvetették, hogy ki kéne használni a szegedi belváros 19. század végi hangulatát és Bécs mintájára itt is teret lehetne adni az akkori kor közlekedési eszközeinek.

Az elképzelést elsőként az LMP támogatta, hiszen a környezetvédelem az egyik legfőbb célkitűzése a pártnak. Ők egyébként a kötöttpályás tömegközlekedési útvonalakon újraindítanák az omnibuszokat is, de ehhez az elképzelésükhöz egyelőre nem találtak támogatókat a közgyűlésben.

A Jobbik is üdvözölte az elképzelést, hiszen az ősi magyar közlekedési eszközök népszerűsítése az ő választási programjukban is szerepelt. Elsősorban őshonos fajtákkal képzelik el a konflisok lóállományának feltöltését, de azért figyelembe veszik, hogy elsősorban az igavonó, olcsóbb fajták beszerzésére lesz pénze a költségvetésnek.

A Fidesz elsősorban turisztikai lehetőséget lát a konflisok beindításában, hiszen az Új Széchenyi Terv kiemelten támogatja az ilyen és hasonló kezdeményezéseket. Azt javasolják, hogy a kormány hozza létre a Nemzeti Konfilskezelő Alapot, melyből aztán más városok is pályázhatnának ilyen beruházásokra.

Természetesen az üzleti élet is fantáziát lát a városi elképzelésekben. Egy thaiföldi földi cég már jelezte is, hogy ők kerékpárral hajtott kocsikat szállítanának a városnak arra az esetre, ha a lovak beszerzése lassan haladna. Rick Sha, a cég ügyvezető igazgatója szerint a riksák sokkal korszerűbbek, mint a konflisok, mert nem hagynak maguk után mellékterméket, és a hajtók sem esznek annyit, mint a lovak.

A lovak ürülékének a kérdése valóban fontos eleme a projektnek, de már jelentkezett az önkormányzatnál egy magyar cég, amely biogázt állítana elő a lovak melléktermékéből. Barna Pál, Lógáz Kft. ügyvezetője szerint a begyűjtés egyszerű lenne, hiszen a riksák követnék a konflisokat, és amennyiben a hátasok elpottyantanának egy-egy lócitromot, ők máris légmentesen zárt műanyagdobozkákba szednék azokat.

A taxisok szakszervezetei azonban egészen másként képzelik a jövőt. Tiltakoznak amiatt, hogy az érdekképviseletek megkérdezése nélkül egyeztettek a pártok a konflisok, illetve a riksák bevezetése és a taxik kivezetése ügyében. A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara azonban megnyugtatta őket, hogy segít a taxisok átképzésében, a munkaügyi központ pedig anyagi támogatást nyújt az átmeneti időre munka nélkül maradt taxisoknak.

A hajtók képzésében egyébként a Tricikli Kft. nyújtana szakmai segítséget, hiszen ők már régóta foglalkoznak bérkocsis és riksa hajtó képzéssel.

És, hogy mit szólnak a város lakói az elképzelésekhez? A civil szervezetek többsége szeretné, ha a taxikról konflisokra, illetve riksákra, esetleg omnibuszokra való áttérést népszavazás erősítené meg. A polgármester nem zárkózik el ez elől, de csak akkor írja ki a szavazást, ha minden párt egyetért ezzel. Botka László szeretné, ha az első konflisok már a nyári turistaszezonban szállítanák az utasokat az újszegedi Erzsébet liget és a Széchenyi tér között. Persze mindez csak álhír, boldog április 1-ét!Forrás: szegedkurir